Unghäst blir häst

kvandi

Trådstartare
Vid det här laget har väl många av er sett min lilla tjej Kveikja, fem år gammal. Reds in förra året och har haft en ganska lugn start på ridhästlivet. I sommar har hon blivit töltsatt och känns som en vuxen häst, det vingliga gängliga är borta. Men det har oxå uppkommit mer krav på mig som ryttare/utbildare eftersom Kvekki plötsligt visat mer potential än någon trodde hon hade. Min planerade skogsponny har visat sig vara ett riktigt tävlingsämne, något jag inte är kvalificerad för idagsläget.

kveikjakomp.jpg

Nu skulle jag vilja be om era tankar på hur vi bör gå vidare. Fram till sista september kommer vi att hålla igång med töltträningen, korta intensiva glada ridturer, fokus på tölttakten och galoppfattningar. Sen är det klubbmästerskap 30/9 som jag tänkte försöka mig på som en avslutningen på vårt arbete denna sommar. Vi kommer träna för tränare minst varannan vecka.

Men härefter? Är det då viktigt att låta henne vila, även om hon kanske inte känns i behov av det? Eller kan jag om hon känns pigg på det, fortsätta med utbildningen o ta tag i mer dressyrarbete (form, tempon). Det är väl det jag tycker vi har kvar, form och utbildning i rent dressyrarbete. Vila skall hon få, men om hon klarar det så hade jag velat hålla på det fram tills de långa mörka vintermånaderna.

Och säg efter vintern, då blir hon 6år och börjar väl räknas som vuxen häst? Hur lägger jag upp träningen då och vad kan jag börja kräva i arbetsväg. Kan man börja ta långturer om 2-3h i högre tempon?

Helt enkelt, vad för plan hade ni lagt upp i mitt fall? Säg i ett år framöver. Längre bort i framtiden är det avelsbedömning som mål, kanske som 7åring?

ext0724kvekki.jpg

Kan ni se någon muskelgrupp vi behöver fokusera på t.ex.?

Sv: Unghäst blir häst

Jag är ju lite i samma sits som dig.
Just upplägget av träning för en yngre häst med mycket potential.

Jag tycker att så länge Kvekki känns pigg, fräsch, positiv och glad så kan du fortsätta utveckla henne från september. Men så fort du känner att hon börjar tröttna, bli seg och inte vara lika positiv så tror jag hon behöver få sig en vila. Det är där man som ryttare måste vara mycket uppmärksam på hästens signaler.
Jag hade nog försökt (om hästen klarar av träning så länge) träna henne fram till nov-dec och sen släppa henne på vila till jan-feb för att sen sätta igång igen och då fortsätta utbildningen. Då med mer fokusering på dressyren samt påbörja mer samling o.s.v.

Om en 6 åring är vuxen eller inte är helt upp till individen.
Jag kommer ev. få en 6 åring på inridning, hon är för mig fortfarande en unghäst medan en annan häst kanske räknas som vuxen. Det handlar helt om hur utvecklade dom är, både psykiskt och fysiskt.

Angående långturer med en 6 åring så är det också helt upp till hästen att bestämma. Om hon verkar klara av att hålla glädjen uppe så länge och klarar av att gå den långa tiden, så varför inte ? Men även där måste man som ryttare vara jätteuppmärksam. Med yngre hästar gäller det ju att sluta medan dom fortfarande är positiva.

Måste bara tillägga att hon är otroligt fin ! Det kommer verkligen bli något av den där hästen :love:

Jag har åxå en 5 åring. Hon reds in nov 07 nu i våras sommar har hon fått vila 2 månader nu håller jag på att träna upp henne igen för vecka 34 ska hon iväg på töltsättning.
Jag komme rhålla igång jorunn fram till jul då brukar jag endå tappa lusten till att rida så kallt och mörkt.
Hon kommer får vila 2 veckor sedan skrittas 1 vecka och vila ytterligare 2 veckor.
Konstigt nog mår hon inge bra av att stå helt hon börjar rymma ur hagen blir väldigt dragen till mig så fort hon ser mig kommer hon framrusandes och vill in.
Och ja hela hon blir nedstämd.

Så hon får inte vila mer än 2 veckor i sträck resten av viloperioden består av endast korta skritturer de skadar inge.

Hon är torr och fin i kotorna inge halt eller visar andra tecken på överansträning...

Man kan inte dra alla häsatr över en kamm och säga ALLA hästar SKA vila minst 2 månader punkt slut!
Men någon form av vila ska de ju ha.. små korta skritturer är ju inge krävande utan bara roligt för hästen att få komma ut lite!

Jag brukar passa på att löshoppa lite under vilan.. jag menar kan hon hoppa och fara i paddocken i 320 kan hon ju likaväl köra rejset i ridhuset och ta ett par skutt och sedan inte rejsa i hagen ist=)

Rejs som rejs:D

Det viktigaste med en ung häst speciellt om där finns massa potensial man gärna vill plocka i , är att unghästen får tycka arbetet är roligt.

Jag använde inte mig så mycket av en strikt plan när jag tränade mina unghästar utan jag jobbade helt enkelt utifrån att de skulle kännas glada, och att de går mot att kännas stadigare och stadigare. Det en unghäst behöver är självförtroende, att de vet vad som är rätt och vad som är fel, och att de får känna att det är roligt att göra rätt.

Jag lät min 5 åring gå på en månads vila vintern när han skulle bli 6 år, när han sattes igång var det en mer mogen häst hela han hade mognat, gångarter och vilja. Det är just det vilan kan vara bra för med unga hästar, de får tänka igenom vad de gått igenom och landa lite i det.

Det är svårt att säga direkt vad du ska jobba med när man inte känner hästen, mycket beror ju på hur mogen hon är.
Men jag tycker du låter klok i ditt resonomang med att så smått komma igång med lite tävlingar nu och sedan tycker jag hon ska få vila . Inte för länge utan en 3-4 veckor för att smälta alla intryck.

Sedan tycker jag inte du ska vara rädd för att behandla henne som en vuxen häst om det är så du uppfattar henne, vissa hästar är bebisar tills de är 10 år medan vissa är mycket mogna som 6 åringar. Sätta krav på olika tempon i tölt och krav på viss samling klarar många 6 åringar av i små mängder såklart.

Min unghäst var sådan, och han red jag som vilken vuxen häst som helst förutom att jag la in fler vilodagar i veckan, jag red honom 3-4 dagar i veckan när han var 6 år men detta var mycket på grund av hans bristande vilja, han var helt enkelt tvungen att "ladda upp" mellan ridpassen.

Puuuh detta blev jättelångt, imponerande om du orkar läsa dig igenom allt :D
Detta är lite av mitt tänk om unghästträning

Ja du, har en femåring som reds in förra vår/sommaren, sen gick han på vila fram till oktober förra året. Då sattes han igång igen, och han var i arbete ca 3 ggr per vecka kunde förutom det få följa med som handhäst. Detta pågick fram till jul, sen fick han en vila på ca 2 månader, därefter reds han fram till juni månads utgång och den här gången ca 4 ggr per vecka. Just nu är han på vila, han kommer att få en 2 månader lång vila och sen ska han sättas i gång igen.

Hans utbildnings nivå fn, han är grundriden och förstår samt tar emot ryttaren hjälper. Han kan sidförande, och vi har påbörjat att lära in en öppna. Han kan gå i öppna under kortare sträckor, han har alla sin grundgångarter på plats galoppen bör tränas när styrkan är ytterligare förbättrad. Han töltar numera obekymrat utan taktproblem, han börjar också få så mycket styrka i bakbenen att man kan märker hur eftergiften kommer mer och mer. Han är femgångare, men som var och en förstår så är passen inte rörd och kommer att lämnas i fred ett tag till.

Planen är att han ska ridas fram till jul parallellt med markarbete, möjligen kommer jag att åka på någon lektion/kurs för att få vidare råd hur vi ska fortsätta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Underställ
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka