Unghäst araber?

E

El Karisma

Jag skulle gärna vilja höra av er andra som äger eller på annat sätt är/har varit i kontakt med arabhästar (unga sådana) hur ni hanterat era 1 åringar!

Har ni haft problem med era och hur har ni kommit vidare efter att ni stött på problem?

Äger själv en ettårig arabtös och skulle gärna byta åsikter med sådana som vad arabhästens showiga å "hetsiga" temperament innebär! ;)

Sv: Unghäst araber?

Jag hade ett par arab unghästar (ponny storlek) för många år sen när jag fortfarande kunde rida ponny, och har aldrig behandlat dom annorlunda än nån annan unghäst. Vanlig lugn, konsekvent behandling utan att dramatisera är min filosofi no matter what... :p

Jag har en åring (sto) som vet skillnad på när de är show och inte.
Och jag kan få henne från att visa upp sin bästa trav med svansen i vädret till att stå och sova med nosen i magen.

Hon kan gå över presenningar och bli inslagen i den, vi tränar även mkt med plastsäckar och prassel.
Blir hon rädd för något (vilket är föga troligt) så står vi med de farliga tills hon insett att de inte är farligt.

Hon är min första unghäst och jag har hanterat henne som om jag skulle ha tagit vilken annan unghäst som helst.
Jag tolerar inte att hästar är rädd, trippiga osv.
och de verkar som att många skyller bort de på araben.

Jag äger en arabhingst som är 1,5 år gammal nu. Jag hanterar honom på samma sätt som jag hanterat alla andra unghästar jag haft förr. Jag är konsekvent, noggrann och har stort tålamod.

Jag tränar honom mycket ute i naturen och jag tränar mycket med plastpåsar och annat som hästar i regel kan tycka är hemskt. Jag vill ha en häst som är lugn och säker och som litar på mig. Ju mer vi gör tillsammans som e skoj, ju mer litar han på mig och det tycker jag är bra.

Jag har inte haft några problem med denna lilla killen alls. Eller jo ett problem kan man kanske säga och det var lastningen när han skulle hem från betet. Jag vet inte varför han satte sig på tvären den gången. Han tyckte inte det var lika läskigt dom två andra gångerna som han har åkt. Jag hoppas och tror att han kommer att vara bättre nästa gång.

Etan har varit väldigt lugn tycker jag. Jag fick hem honom från uppfödaren när han var 8 månader gammal och då förväntade jag mig en trippig liten arab som var rädd för det mesta. Etan är och har varit en lugn cool grabb hela tiden. Visst kan han studsa till men lika snabbt drar han i grimskaftet och ska kolla vad det igentligen var han studsade till för. Han är supercool. Det bästa är ju att ta tillvara på deras nyfikenhet nu när dom är små tycker jag. Att låta dom analysera lite är bra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar