Unghästen vägrar äta havre

fiaskurken

Trådstartare
Jag blir så full i skratt :p har haft pållen i några dagar nu, och ger honom en blandning av krafft, korn, havre och betfor. Det är tänkt att jag ska vänja honom av med krafft. Nu till saken, han äter upp varenda smula av allt det andra, men havren liger kvar så fint i krubban när jag tittar ;) Kan tillägga att det är hel havre... Vad tror ni, han behöver ju fettet i havren... Ska jag prova med krossad havre? Han verkar inte gilla det helt enkelt... :confused:

Kom med råd till min knasiga häst :banana:
 
Sv: Unghästen vägrar äta havre

Du kan nog ge honom lite mer tid. Det som är synd med krossad, är att det ska användas fort för att bibehålla all näring. Du kan ju prova att krossa lite. Jag tror nog att han så småningom kommer att äta allt!
 
Sv: Unghästen vägrar äta havre

OKej, kan jag låta havren ligga kvar i krubban då? Det borde ju inte bli förstört? Tack för svar!
 
Sv: Unghästen vägrar äta havre

Jag har ett snart halvårsgammalt föl som får havre. För att göra det lite enklare så blötlägger jag havren tillsammans med betforen. Då mjuknar den och blir mer lättuggad dessutom. Kanske även smakligare? Vartenda korn slinker i alla fall ner.
 
Sv: Unghästen vägrar äta havre

Det är ditt hö som säger om du behöver ge havre. En häst behöver inte havren för havrens skull om man säger så.
 
Sv: Unghästen vägrar äta havre

Precis. Kanske skulle lagt till att jag har analyserat hösilage som jag utgått ifrån.
 
Sv: Unghästen vägrar äta havre

Djurjouren skrev:
Det är ditt hö som säger om du behöver ge havre. En häst behöver inte havren för havrens skull om man säger så.


har ingen analys på höet... Fick rekkomenderat att ge havre tillsammans emd korn eftersom det är för låg ...? lysenhalt? i enbart kornet. Han får även ett par dl betfor om dagen tillsammans med kalk och mineraler. Kan han få bara korn då? Eller ska jag bara ge honom mer hö? han äter inte upp allt jag lägger in i boxen ( typ 10 kg om dagen)
 
Sv: Unghästen vägrar äta havre

Jag har också hört att det kan vara lättare att fodra med blöt havre. En bekant gjorde det, hällde på LJUMMET vatten precis innan hon gav hästen det. :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min nya häst (unghäst som är något låg i hull) vägrar numera äta Krafft (som han åt hos tidigare ägare), betfor (som han gillade innan)...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: tolksele
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 244
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 674
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp