Unghäst - hur mycket bör man kunna?

Och jag själv är alldeles för osäker för att kunna lära en unghäst rätt saker.

Så, hur mycket tycker ni man bör kunna innan man skaffar föl/unghäst?

Jag tycker du ger svaret själv i den första meningen. Ska man ha en unghäst behöver man känna sig säker på sig själv. Är man det minsta osäker på om man kommer att klara av det ska man såklart avstå.

Hur mycket man bör kunna innan man skaffar föl/unghäst är svårt att svara på, det beror på vilken typ av häst det är frågan om, vad man vill göra med sin häst och vilken hjälp man har eller inte har.
 
Såklart jag vill ha svar som säger nej, eftersom det är det jag säger till sambon :p
Men han lyssnar inte riktigt på mig utan säger bara, på vilket sätt kan man göra fel? Vad ska man kunna då?
Man ska kunna känna sig säker på att man kommer att klara av det, det tycker jag du kan svara honom, och du känner dig uppenbarligen inte säker!
 
Startar tråden för att få lite svar som jag kan visa min sambo. Han är av tankarna, unga djur är enklare för att man kan forma dem själv. Tex är han försiktig vid stora hundar, men vår hund av större modell som vi haft sen han var 8 veckor är han inte rädd för.
Jag har försökt förklara att det inte är riktigt samma sak med hästar. För att skaffa ett föl eller en unghäst krävs rätt mycket vana, dels vid hantering men även för senare inridning. Det är lätt att en häst lär sig dumheter om man är lite rädd för den tex. Detta är saker man inte kan läsa sig till enligt min mening. Och jag själv är alldeles för osäker för att kunna lära en unghäst rätt saker.

Så, hur mycket tycker ni man bör kunna innan man skaffar föl/unghäst?

Tillägger att nej, vi ska verkligen inte skaffa häst i nuläget, framförallt inte unghäst. När vi skaffar vår första sen ska det vara en äldre (15+) stabil läromästare som inte studsar till för nåt :p

Det är alltid svårt att generalisera så. Men jag tycker nog att man bör ha hyfsat god balans om man ska skaffa unghäst. Man bör också klara av att rida på lite framåt oavsett om hästen spänner till/blir skraj etc.
De flesta nybörjare eller de som tagit långa uppehåll har inte ridningen i kroppen nog att greja det direkt.
Det kan krävas vid inridning och ett tag framöver.

Det är inte alls givet att alladuktiga ryttare som är bra på att rida svåra rörelser på färdiga hästar är bra på att utbilda unghästar. Det är helt skilda saker!
Och kollar man på hur många problemhästar det finns till salu i unga år nu mer förstår man att det kanske är lämpligare att låta de erfarna utbilda och inte tro att man gör ett klipp när man köper lite billigare iom åldern/grönheten.

Man ska också skilja på hund och häst av flera olika skäl. Ett av de viktigaste är så klart att hästen väger det tiodubbla och man ska sitta på den.
En annan grej är att de är flyktdjur. De reagerar väldigt olikt en hund, framför allt innan man skolat den.
Och en annan av de viktigaste skälen är att en häst, trots dressyravel tex, inte har en inneboende och medfödd drift att utföra dressyrrörelser.
En hund som är avlad att apportera kommer bära tofflor och ha sig om man inte låter den få utlopp för sin drift. Man kan skälla på den rätt rejält utan att driften dör.
Iom att hästen inte ens från början har en sån drift att bära oss, hoppa hinder eller utföra dressyrrörelser kan man mycket lätt få dem att bli ovilliga till det. Det är alltså lättare att förstöra en hästs arbetsvilja än en hunds.

Jag rekommenderar bara unghäst till elever som har en stabil sits, inte är rädda och som har hyfsat god ridvana och erfarenhet av hästar.
Annars tycker jag de ska ha en äldre häst.
Det är jag rätt hård på. Jag har sett för många som köpt mer än de klarat. Det ska ju vara kul att ha häst!
 
Såklart jag vill ha svar som säger nej, eftersom det är det jag säger till sambon :p
Men han lyssnar inte riktigt på mig utan säger bara, på vilket sätt kan man göra fel? Vad ska man kunna då?

Tjaa fråga hur han tänkt lösa det när hästen bits fram, sparkas bak, reser sig på bakbenen och allehanda andra hyss en skitunge kan komma på?
 
Såklart jag vill ha svar som säger nej, eftersom det är det jag säger till sambon :p
Men han lyssnar inte riktigt på mig utan säger bara, på vilket sätt kan man göra fel? Vad ska man kunna då?

Ett konkret exempel är att man inte ska lära dem spela fotboll (inte för att jag tror att ni hade tänkt göra något sådant korkat). En ytligt bekants pappa lärde fölet sparka boll och tyckte det var otroligt häftigt. Tills hästen missade och han blev avsparkad skenbenet.

Det finns ju tusen saker som kan bli fel, allt ifrån att du tappar dem och de lär sig att de är starkare och drar iväg. Till att man inte får det att fungera med uppbindningen, till att den inte går att verka eller sko utan bedövningsmedel, till att de inte blir trafiksäkra, inte fungerar att lasta, bits eller sparkas, skenar vid ridning etc.
 
TS: tycker flera svarat klokt i tråden och jag håller med de som skriver att du i princip själv svarat på din egen fråga från allra första början. Faktumet att du undrar och känner tveksamhet med de anledningar du uppger osv, är svar på att nej, det är inte läge eller särskilt lämpligt.
 
Till alla: tack för era svar. Jag vet ju själv mina begränsningar, men min sambo tycker mest jag är pessimistisk och jag tänkte att jag genom att fråga er som har vana så kanske han också förstår. Och det verkar ha gett effekt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 959
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 545
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 780
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp