Ungen VÄGRAR somna!!!

mik

Trådstartare
Mitt lilla älskade troll som snart fyller 5 år vägrar somna i sin säng.
Vi har fasta rutiner varje kväll, kvällsmat, lite TV, bada/duscha, toabesök, borsta tänder, pyjamas, läsa bok, ev lyssna på bok sedan sova.
Ungefär vid pyjamas är kl 19.
Allting går smärtfritt fram till den sista punkten nämligen sova:crazy::crazy:.

Hon ligger vaken i timmar, ibland är det ett jäkla spring, det ska kramas, pussas katter, bajsas, kissas, drickas vatten mmmm, fast vi försöker göra allt det där innan sängdax. Man blir tillslut galet arg och man får ingen egentid vissa kvällar.

Det hon vill är att ligga i våran säng. Hon tycker att det ,citat; är orättvist att vi får ligga där och mysa medans hon är helt ensam oh övergiven i sitt rum:grin:. Hon ligger alltså och väntar på att vi ska gå och lägga oss så hon kan komma insmygandes till oss.

En gång har hon till och med kissat på sig med flit i sin säng för att få somna hos oss:devil::grin::crazy:

Jag har inget emot att hon kommer till oss under natten men vill att hon ska somna i sin säng.

Vad göra, ge upp och låta henne få som hon vill, vilket vi gör ibland, eller vara stenhård på att hon SKA somna i sin säng även om klockan blir 23-24??

Har precis gett upp ikväll, hon somnade på 2 sekunder i vår säng, med ett löfte om att det inte blir någon Tv imorgon kväll:(, vet att det antagligen inte är rätt metod men man blir så jäkla frustrerad eftersom man vet att hon kommer vara som en liten trasa imorgon.

Sv: Ungen VÄGRAR somna!!!

usch o ve!! låter verkligen jättejobbigt!
Nu är inte min dotter 5 år, utan 8 månader.. men jag tror att det verkligen gäller att bestämma sig!! Bestäm er för att nu till helgen SKA hon lära sig!! Så att ni båda är mentalt förberedda att inte ge upp och att inte bli arga! Förbered flickan innan så att hon liksom VET... när ni gått o lagt henne är det inte ok att gå o pussa på katter och annat, då ska man ligga i sängen, gå tillbaka med henne tills hon somnar... tror dock det är lättare att säga så här än att göra det!!
men..
Lycka till!!

Kollade ju på nannyakuten för något år sedan och då hade de samma problem, men de gick med barnen till deras säng, de sa inget, de bara tog tillbaka barnet till sin säng och gick.

jo, det minns jag med!! fast första gången sa man gonatt och så, sen gick man, sen när barnet kom upp gick man bara tillbaka med det, om och om och om igen, utan att prata, inte ett ord fick man säga!!

Jag förstår henne fullkomligt, det är orättvist att hon ska ligga ensam.

Men för dej gäller det att bestämma sig, antingen får hon sova i er säng eller så får hon det inte.
Hon somnar inte eftersom hon vill ligga i er säng, om hon inte får sova i er säng alls så vet hon att det inte är någon ide att vara vaken tills ni lägger er.
Så antingen får hon sova i er säng eller så får hon det inte.

Jag tog inte strid om något sådant här när mina var små, för mej var det viktigast att de sov gott och om de då somnade snabbt i min säng så hade jag inget emot det.
För mej var det enkelt att sedan bära in barnen till deras sängar när jag gick och lade mej.

Men det är du/ni som bestämmer, men ni måste vara konsekventa så att hon vet vad som gäller.

Kollade ju på nannyakuten för något år sedan och då hade de samma problem, men de gick med barnen till deras säng, de sa inget, de bara tog tillbaka barnet till sin säng och gick.

Har provat det när hon springer runt. Problemet är bara att hon blir galen om maninte svarar henne när hon pratar:crazy:. Blir ledsen och skriker, svara mamma, svara.....

Jag förstår henne fullkomligt, det är orättvist att hon ska ligga ensam.

Men för dej gäller det att bestämma sig, antingen får hon sova i er säng eller så får hon det inte.
Hon somnar inte eftersom hon vill ligga i er säng, om hon inte får sova i er säng alls så vet hon att det inte är någon ide att vara vaken tills ni lägger er.
Så antingen får hon sova i er säng eller så får hon det inte.

Jag tog inte strid om något sådant här när mina var små, för mej var det viktigast att de sov gott och om de då somnade snabbt i min säng så hade jag inget emot det.
För mej var det enkelt att sedan bära in barnen till deras sängar när jag gick och lade mej.
Men det är du/ni som bestämmer, men ni måste vara konsekventa så att hon vet vad som gäller.

Om det som jag fetat hade varit genomförbart så hade jag absolut gjort så. Men det går absolut inte att bära henne någonstans när hon sover, det har aldrig gått. Hon har aldrig sovit i en vagn som stått still, aldrig blivit buren från bilen och in osv osv, vaknar på en gång och blir klarvaken.

Har försökt trötta ut henne någon gång tex på nyårsafton, då skulle hon få somna när hon ville tänkte vi, kl 03.30 somnade hon för då gick jag och la mig...alla andra barn somnade framför en film vid 22 tiden, inte hon.

Sedan är det inte bara springet utan hon leker i sängen, läser böcker mm. Man kan tro att hon sover för att det är knäpptyst, så går man in och där sitter hon i sängen med ritblock och pennor och gör teckningar:grin: när klockan är 22.

Hon vill även ha ganska ljust, nattlampa duger inte, blir mörkrädd annars.

Kom gärna med fler förslag....

Se till att hon är kissad/bajsad/vattnad och godnattad när hon väl lägger sig i sängen, och sen behöver hon ju faktiskt inte gå upp därifrån, förutom lämplig kisspaus under natten om det krisar, förrän morgonen efter?

Sätt upp lite regler och se till att följa dem stenhårt, ex.vis inga leksaker i sängen förutom gosedjuren, tabu att gå upp ur sängen efter läggdags, och självklart är det mysigt att de får ta med sig en bok i sängen att somna till, men EN bok räcker. När det blir tråkigt så somnar man...

Låter lite jobbigt det där att hon ständigt kryper mellan er i sängen, i och med att hon antagligen försöker hålla sig vaken tills ni lägger er för att kunna göra det. Jättemysigt är det, men försök att inte praktisera det till vardags, utan vid enstaka, speciella tillfällen istället? Satsa på att försöka hålla kvar henne i sin egen säng.

Har provat det när hon springer runt. Problemet är bara att hon blir galen om maninte svarar henne när hon pratar:crazy:. Blir ledsen och skriker, svara mamma, svara.....

Du behöver inte vara tyst.
Du kan köra med "godnatt, sov sött" eller vad du brukar säga, som enda svar på vad hon än har att säga. Det ger samma effekt.
Kan förstå att hon kan tycka att det är obehagligt med en mamma som är helt tyst.

Haha! Låter precis som min 5-åring! Hon håller på med allt möjligt för att slippa sova...har alltid varit svår med sömnen, inte somnat av sig själv i stillhet som bebis, inte gått att flytta från bilen sovandes heller...

Vi har ju en lillasyster i sängen, så, efter att ha försökt ha hela familjen i sängen kom vi till slut till en gräns: Tova (5-åringen) stökade och bökade i sängen så att ingen till slut kunde somna. Speciellt inte bebisen...

Då blev det bara så att hon var tvungen att sova i egen säng. Och, på något sätt, gick det då. Jag bestämde mig, det fanns liksom inget annat alternativ! Grejen för henne var att hon fick läsa/stöka/sjunga(tyst) i sin egen säng, men INTE i vår. Om hon någon gång fick ligga i vår säng, skulle hon vara helt stilla, och det ville hon inte. Så för henne blev det lite mer frihet att ligga i egen säng. En tid...nu får hon inte ligga halva nätterna och läsa, utan när klockan är mycket, kan man säga till henne att släcka lampan och sova. Nu har hon sängen i vårt sovrum, men så fort hon blir lite större ska den också flyttas in i hennes eget rum.

Men en fråga bara, är det väldigt viktigt att hon sover i egen säng? Eftersom hon gärna somnar i er säng? Du kanske får rannsaka dig själv när det gäller det, för när jag kände att jag tyckte att det var lite synd om henne, själv i sin egen säng, då gick det inte att få henne dit heller...när gränsen var nådd, var det till slut ganska lätt. Visst protesterade hon, men det kom nästan bara protester för formens skull....

Mina höll på så där båda två en period och höll varandra vakna. (våningssäng)

3 och 7 år och kom aldrig i säng före 21 och kunde tvinga sig att vara vakna till efter midnatt.

Inte för att de ville sova hos oss (de har prövat men det är jobbigt för de får inte plats och måste ligga blick still) utan för att de ville ha uppmärksamhet och liksom inte var färdiglekta/färdigälskade för dagen.

Vi angrep det på två sätt.

Dels hämtar jag tidigare på dagis/i skolan så vi har en eftermiddag att leka och prata av oss på tillsammans, det finns tid att de hjälper till med kvällsmaten och vi läser en del tillsammans. Då KÄNNS det som om det senare när klockan närmar sig 20 eftersom man hunnit med så mycket.

Dels hittade vi på en egen belöningsmodell - ligger man frivilligt tandborstad, nykissad och lugnt vilandes i sängen kl 20.00 (klocka på deras rum) så får man en
gold_star_sum.jpg
uppklistrad på ett fint papper bredvid klockan. Den dras ner om man börjar larva sig med att studsa upp igen eller starta kuddkrig med brorsan.

Efter avtalat antal
gold_star_sum.jpg
får man göra något kul gemensamt de längtar efter, tex åka till ett lekland.

Nu ligger de alltid 20 och sover nästan alltid innan 21. Vilket jag inte trodde var möjligt för de är små nattugglor båda två om de får chansen, särskilt den minsta.

Jo just det, den minsta knäckte vi i också början med supersömnmedel som kombination natt-milkshake i form av fullkornsvälling och grädde smaksatt men lättsockrad jordgubbssylt alldeles innan tandborstningen :angel:

Tack alla för era funderingar och råd!!

De sista dagarna har det gått bättre igen...peppar, peppar.

Anledningen till att jag helst inte vill att hon somnar i vår säng är att jag får 0 sömn för hon vill ligga PÅ mig hela tiden. När hon somnar i sin säng och sedan kommer till oss under natten blir det inte lika jobbigt för mig att sova.

Sedan måste nog vi bli mer konekventa och överens:angel:, sambon ser inte riktigt problemet eftersom han ändå inte märker något, det skulle kunna gå ett branlarm vid hans säng utan att han skulle reagera. Så härom kvällen när jag inte var hemma vid nattningen så var hon ju i vår säng igen, efter att jag kämpat i flera dagar....så vi behöver verkligen komma överens om hur vi ska göra, det är ju knappat hennes fel eller problem.

Vi har haft stjärn systemet och det har fungerat ett tag.

*funderar vidare*

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 710
Senast: Nominous
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 145
Senast: Amha
·
Hundhälsa Jag behöver bolla och få lite krass input Gamla Grå är 12.5 år. Stor blandis på 45 kg. I princip döv. Halvblind. Lederna är kassa. Han...
2
Svar
29
· Visningar
5 155
Senast: Nenne1
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 970
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama