Ungefärliga startider i låga klasser.

Blandrastik

Trådstartare
Är det egentligen så himla svårt?

Kan inte tävlingsledaren bara bestämma, LB, 8 ekipage i timmen, sen tar vi en paus på 20 mellan klasserna. Det behöver ju inte vara någon exakt vetenskap. Men att sitta hemma med en startlista och försöka räkna ut när man startar är ju för bövölen omöjligt.

Då jag har en femåring som skulle göra sin andra start i livet, så var planen att komma dit, anmäla, lasta ur göra vår grej och åka hem. Han gillar inte att stå i transporten därför så försökte jag göra hans plåga kort.

Ringde tävlingsansvarig: "Hej, kommer ni att ha en paus mellan klasserna?" då svarar hon; "Det vet vi inte".
Ringer då och pratar med dommaren för klassen, vad hon trodde. Dommaren trodde då att jag skulle starta ca 12:15.

Jag såg därför till att vara på plats 11:15, då jag tyckte att en halvtimma att rida fram borde räcka plus lite extra tid.

Då jag lastat ut kommer en kille fram till mig och säger, du ska in efter den som är inne nu.

AMEN VA F*N!!

Nu löste det sig ändå, men när man som bäst behöver starttider så finns det inga. Sen när man fått rutin och kommit upp i klasserna, ja se, då går det att ordna.
Ska det vara så svårt?

Sv: Ungefärliga startider i låga klasser.

tur att det löste sig endå för dig!

ja håller med dig.
helt hopplöst att just på låg nivå, barn, ungdommar, förvirrade föräldrar, orutinerade osv. ska behöva räkna ut allt själva....
det kan verkligen varjera mellan 5-11st ryttare i timmen...

Shiiit.... jag hade aldrig vågat komma bara en timme tidigare, efter en tidigare fadäs där jag bara fick rida fram en kvart eftersom det visst var lite strykningar :crazy:

Det är precis det du slipper med fasta starttider.
Jag tycker det är jättebra med såna!

Lösningen på alla problem;

:bow: fasta starttider :bow:

Problemet med fasta starttider är om du som arrangör har en fulldag, typ 8.00-20.00 så känns det tråkigt att sitta och vänta in tider om domaren är snabb, det blir strykningar eller liknande.

Men som ryttare är det absolut det bästa!

Finns alltid två sidor av ett mynt...

på tal om detta så tycker jag även att de som gör startlistorna börde försöka anpassa tiderna efter som ryttaren startar flera klasser. Haft en gång turen med första starten i första klassen och sista starten i tredjeklassen (va säkert 6 timmar mellan starterna) och en annan gång har jag haft turen att inte ens hinna sitta av första hästen innan jag var tvungen att vara halvt framriden med nästa häst (startade 2 hästar, 4 klasser, ströck sista, orkade helt enkelt inte med stressen!) puh de va stressigt!

I de flesta fall gäller att tiden per ekipage blir programmets tid + 2 min, t.ex. LB1 tar ca 7 min per ekipage (programtid 4,5 min + 2,5 min extra). Sedan kan det naturligtvis variera, vissa domare är extremt långsamma medan några är lite snabbare. I normalfallet hinner man dock med 8-9 ekipage i timmen i normalt lätt program (ca 4,5-5 min program).

Pauser mellan klasserna borde arrangören kunna bestämma innan startlistorna läggs ut offentligt. När det gäller pauser mitt i klassen så borde det vara en enkel sak för arrangören att ringa till den aktuella domaren och fråga hur h*n vill ha det, innan startlistorna läggs ut kvällen innan. Blir det sedan sena strykningar får man helt enkelt göra ett uppehåll i klassen.
Bäst är dock att använda fast starttider.

på tal om detta så tycker jag även att de som gör startlistorna börde försöka anpassa tiderna efter som ryttaren startar flera klasser. Haft en gång turen med första starten i första klassen och sista starten i tredjeklassen (va säkert 6 timmar mellan starterna) och en annan gång har jag haft turen att inte ens hinna sitta av första hästen innan jag var tvungen att vara halvt framriden med nästa häst (startade 2 hästar, 4 klasser, ströck sista, orkade helt enkelt inte med stressen!) puh de va stressigt!

Det var dåligt av arrangören. Men lottar man två klasser kan det bli så. När jag hade hand om det brukade jag bara lotta den ena klassen, sen placera in i andra klaseen så det stämde någorlunda. Kanske inte korrekt enligt TR, men bättre för ryttarna.

Fasta starttider:bow::bow:

Så svårt är det faktiskt inte för klubbarna att fixa det och en välorganiserad tävlingsplats får bra ryckte - fler starter...

Jag själv åker aldrig tillbaka till tävlingar där det har varit o organiserat och där de inte haft fasta tider. Här i skåne har jag ju ändå tävlingar att välja mellan...

Fasta starttider:bow::bow:

Så svårt är det faktiskt inte för klubbarna att fixa det och en välorganiserad tävlingsplats får bra ryckte - fler starter...

Jag själv åker aldrig tillbaka till tävlingar där det har varit o organiserat och där de inte haft fasta tider. Här i skåne har jag ju ändå tävlingar att välja mellan...

Aha! Jag flyttar till skåne, för det här börjar promenera mig på nerverna. :D

Finns ett mycket enkelt knep för att slippa sådant. Starta bara på tävlingar med fasta startider.

Men vet man det innan? brukar inte det stå i ryttarmeddelandet? då har man ju redan anmält sig och ska isåfall stryka sig varje gång det inte är fast starttider.

Det ska man väll göra har jag för mig.

Har för mig att i TR så står det att det ska vara minst x antal ekipage emmelan om en ryttare ska starta flera gånger. Eller är det ekipaget det gäller?

Jag råkade ut för det i helgen. Trodde jag hade relativt god tid men se det hade jag inte :crazy: det var bara att slänga på grejjerna och rida fram på två ekipage :o

Bläh! Fasta starttider måste vara det bästa även i låga klasser!

Fast enligt TR så ska man inte bhöva starta innan den tid man rimligen har kunnat räkna ut att man skulle starta. Blir det många strykningar tycker jag att man som arrangör ska tänka på detta och göra upp med överdomaren att man får flytta ekipage.

Vi har alltid fasta startider på våra tävlingar för det underlättar även för oss i sekretariatet som slipper en telefon som ringer med tävlande som undrar var vi är i startlistan och om det är många strykningar.

Nu för tiden får man ju egentligen inte göra som så att man kör på ifall man får in strykningar. Enligt TR ska det ligga ute en definitiv startlista senast kl 18 dagen innan, som inte får ändras. Blir det strykningar efter att den lagts ut så ska det göras paus. Så du har alltså rätt som ryttare att vägra starta tidigare om de struntar i pauserna för strykningarna.

Råkade faktiskt ut för att trots att det var fasta starttider så var det tredje ryttaren inne på banan när jag kom. Jag var nummer sex och kom en liten stund innan klassen skulle startat... Gissa om jag var arg! :mad:

Jag håller också på fasta starttider! Gör ju allt så mycket enklare. I början på sommaren var jag på en tävling där de inte hade starttider.

Räknade med ca 9-10 startande i timmen. Kom dit i vad jag hade beräknat skulle vara god tid. När jag lastade ut ropade de i högtalaren att startnummer 23 skulle hålla sig beredd och jag hade själv startnummer 27...
a038.gif

Tydligen hade de inte lagt in några pauser för sena strykningar. Hemskt...tur att hästen är så snäll och mest undrade varför vi hade så bråttom helt plötsligt...
a010.gif

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 194
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 874
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar