Ungdomar- hur betalar ni för eran häst?

L

L-O-V-I-S-A

Hur har ni fått råd att skaffa häst?
Nu pratar jag till alla ungdomar
Betalar era föräldrar, jobbar ni osv.

Sv: Ungdomar- hur betalar ni för eran häst?

min föräldrar betalar hästen och alla dess kostnader MEN jag får betala träningar och tävlingar.

eller rättare sagt: hur har ni råd att ha häst

Min mamma betalar allt :bow: . Men nu när jag ska börja få studiebidrag så får jag betala mina träningar själv. Sen köper jag ibland någon utrustning (dock ej sadlar) själv.

Mamma betalar allt:bow:

Min mamma betalar inprincip allt, jag betalar träningar, hovis ibland.

Mamma och pappa betalar nästan allt :love: Ibland betalar jag nya schabrak och andra lite "onödiga" saker själv.

Mamma betalar allt. Men jag delar häst med min kompis så det blir inte så himmlans dyrt iaf :)

"delar" häst med mina föräldrar. dom har dock inget hästintress alls. Men jag betalde iaf 1/3 av honom när vi köpte honom + 1/3 av all hans utrsutning, men typ extra träns, fint shabrack betalar jag själv men mina föräldrar betalar dom månliga kostnaderna, typ hovslagare, mat, stallhyra m.m

Jag o mamma o pappa batalade så mkt vi kunde i förhållande till "inkomst". Jag köpte halva hästen själv med arvspengar o mamma betalade halva (vi "delade").
Sen e det klart att päronen fick betala det mesta men hela mitt arv strök med... :crazy:

Eller hörni. jag ljög litegrann, min sadel har jag betalat själv med de pengar som jag egentligen skulle haft till körkortet :| Arvspengar typ... sadeln kostade 17 500, hur sjutton ska jag göra den dagen jag vill ta körtkort? :rofl: jag får nog åka buss

Min mor hjälpte mig med min häst 2004. Jag betalade köpeskillingen på 15000 och min mor 25000. Sen så bytte jag henne (för ett värde på ca 40.000) och betalade själv en mellanskillnad på 15000. Det är alltså min häst idag. Jag betalar allt på honom själv med hjälp av diverse bidrag samt underhållsstöd från min far. Jag pluggar och brukar jobba, men inte för tillfället. Jag skall börja jobba igen till sommaren.
Nu är jag 17 år gammal och även fast det visst skulle vara skönt att få allt betalat så tycker jag att jag är stor nog att göra det själv och vill ta mitt eget ansvar eftersom det är min egna häst. Ibland så betalar dock mamma tävlingsavgifter och dylikt eller hjälper till om det kärvar.

Mina föräldrar betalar allt :bow: :) :o

Jag har alltid kunnat ha mina hästar på vår gård. Så stallplats, hö och bete har varit gratis. Veterinär, hovslagare, foder och strö har mina föräldrar betalat. Men när jag blev äldre (runt 15-16) så betalade jag all utrustning själv, även sadlar osv. Önskade mig pengar på födelsedagar och sparade! När jag sen sålde en häst gav jag tillbaka inköpssumman till mina föräldrar (10 000) och behöll vinsten (5000 kr).

Har även provat att ha häst som student i en annan stad. Det gick inte alls ekonomiskt på bidrag + lån (ca 7200 kr/mån). Med häst hade jag inte tid att ha ett extrajobb. Då betalade jag för allt själv men hade varken råd med helinackordering eller kallhyra och köpa in separat. Så nu är jag hästlös...

min mamma betalar allt, men då hjälper jag henne annars, tex städar hemma, tvättar, städar på hennes jobb och sånt.

Jag betalar allt själv. Har 2 hästar i ett eget stall. Farfar står för elen (är på hans tomt) reste betalar jag själv. Jag jobbar varannan helg och får ut ca 2000-3000 kr efter skatt + studiebidrag. Vartenda öre går åt till hästarna, men jag har valt det själv så. ;)

Köpte även hästen själv för sparade pengar.

eller rättare sagt: hur har ni råd att ha häst

Det är en vanesak, man måste prioritera vad som är mindre viktigt.
Om man då inte har det som vissa andra att "mamma betalar", det handlar inte om det, det handlar om att se till vad som inte är lika nödvändigt. Man ska inte tro att det är gratis och ha häst/ponny. Har man inte råd att köpa en häst/ponny så kan man alltid ha en sköthäst/foderhäst. Det finns många andra alternativ. Lycka till !

Betalar allt själv med studiebidrag... Mamma bjuder dock på stallhyran ;) Kniper det så får jag låna pengar som ska betalas tillbaka inom en viss framtid :angel:

Tycker ändå att det är bra att man får pröjsa själv. Man lär sig att hantera pengar på ett bra sätt då.. Fast det skulle ju vara skönt att vinna på triss eller nått :D

Eftersom jag bara är 15 år så hoppas jag på ett sommarjobb iaf ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka