Ungästar och trots

F

fruit_

Behöver lite råd :confused: Har en dam på 4 år som har börjat testa mig ngt enormt i ridningen, har ridit in henne själv efter alla konstens regler och hon har varit gudasnäll... tills nu:devil:
Det är bara när man rider på banan, det är ungefär likadant samma gång, de första 10 minuterna bråkar hon, stegrar bockar. Hon kan tex få syn på en annan häst el människa och så vill hon kolla/springa dit, när hon inte får det blir hon arg. Det värsta tycker jag är när hon stegrar sig. Jag känner mig dock inte speciellt rädd, jag blir mest arg och lite skakis. Men vad gör man? Kan hon ha ont någon stans? Hon är otroligt snäll vid hantering och vid uteritt. Antagligen är det trots, har era unghästar haft en sådan här period? hur har det gått för er?
Hon har varit skadad från och till så det är inte förens i våras som jag började rida mer ordentligt, då gick allt som på räls.
Nu rider min tränare henne 1-2 gånger i veckan, med henne bråkar hon ännu mer, antagligen för att hon är tuffare, men efter 10 min går hon som en dröm! Min tränare säger att jag måste bli tuffare, att detta är en häst med stor personlighet och hon tar lätt över om man inte är bestämd. Vad har ni för åsikter om detta? kommer hon att lugna sig tro? är det bara en period?

Ska bara tillägga att jag ridit unghästar förut, dock ponnyer och min tränare har ridit in hästar upp till medelsvår.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Ungästar och trots

Att hon ska morsa på någon annan när du ska rida på banan, är ju rent ofog. Det ska bara väck!

Men bockar och stegrar....
Jag skulle aldrig "ta itu", med en sådan häst utan att veta 100% att den inte har ont.

Min fyra åring har börjat testa mig!
Han har börjat skena iväg, bocka, försöker stegra sig och vill vända och gå hem hela tiden.
Vad ska man göra ?:S

Igår när jag red honom hoppade han åt sidan, jag kom lite på sne och då drog han iväg ett par meter sen började han bocka så jag flög av. När jag kom upp på benen igen var han ute på en åker och sprang runt, och när jag kom i närheten gick han iväg, men efter en kvart fic jag tag i honom. Då gick vi in i skogen igen, jag ledde honom en bit sen hoppade jag upp igen. Efteråt gick det helt okej, fast jag blev en aning mörbultad :crazy:

Nu vet inte jag om du har sällskap när du är ute, annars är ju det första tanken. Att hästen flyr från scenen så att säga, då är det mycket lättare både för dig och hästen om ni har sällskap.

Så är det den här fina balansen att kunna förklara för hästen att : "Ja, jag vet att du inte vill det här, men nu är det på detta viset att det är jag som kör"
Att kunna säga till utan att det blir väldskrig, för så vill ingen rida eller umgås med sin häst.

Jag skulle sätta på mig väst och sätta fast ett fegsnöre i sadeln, antingen en rem runt halsen, eller ett snöre som du fäster i de där öglorna längs fram i sadeln som en bro.

I början så släpper du aldrig snöret under hela passet, du kommer att sitta som limmad i sadeln och vara mycket tuffare i din drivning.
Glöm inte rösten, den är mycket användbar.

Sen gäller det att driva på rejält innan hästen vänder, och morra rejält. Glöm inte beröm. Och rid korta pass, för sånt här tär på både häst och ryttare.

Jag rider mest ensam. Ibland följer någon med och går och då funkar han bättre, vänder bara ibland men han drar inte iväg.
Men om jag rider tillsammans med andra, och han inte gör nånting då så kommer han väll fortsätta hålla på när jag är ensam med honom, eller? :confused:

Åh va skönt att det är andra som har samma typ av beteende hos sina unghästar. Jag har en ponny som har bestämt sig för att tvärstanna och stå stilla. I helgen red min dotter ut med två andra äldre hästar men helt plötsligt fick hon för sig att stanna. och Det spelade ingen roll att de andra galopperade iväg (utom synhåll) och kom tillbaka. Det sket hon i fullständigt(fast hon bryr sig inte om alls om hon blir lämnad själv eller så).
När hon inte fick bocka i galoppen så stod hon still istället.
Hon har haft det beteendet ibland att hon stannar och står still (dålig framåtbjudning) men sedan gått framåt när man lirkat lite.

Inte nödvändigtvis. Du måste komma ihåg att hästen inte gör så här för att jävlas. Men största sannorlikhet så sviker modet honom, och när han inte har en kompis att stötta sig mot så vill den helt enkelt gå hem istället.

Så det gäller att stärka självförtroendet både på dig och hästen, ju fler faror ni "överlever", desto bättre. Så kan du ha lite hjälp på traven att möta alla faror, så kommer ni även att bli bättre på det på egen hand.

Det är inte helt ovanligt att hästar som är superlätta att rida in tar rebell-grejen när man försöker rida till dem.
De hästar som är jobbiga att rida in är de hästarna som blir bäst efteråt enligt min mening.

Det är nog en fas du måste gå igenom helt enkelt. Jag har gjort det med en unghäst jag hade. Han var världens snällaste att rida in, först som 4 åring vaknade han till liv. Då var det ofta jag fick markkänning, men det var bara att bita ihop och sitta upp igen. Till slut blev det världens bästa häst och vi tävlade både hoppning och dressyr innan jag sålde honom som läromästare.

Om du känner dig skakis och inte riktigt vågar gå på med drivande hjälper när hästen står emot tycker jag du ska longera den istället, eller kanske tömköra. Då behöver du inte vara rädd att driva framåt, för det är det som jag tror hästen måste känna, den ska gå framåt i alla lägen istället för att bocka och busa. Men det är ju inte så enkelt alla gånger om man sitter på en häst som är duktig på att bocka...

Som jag uppfattar det med min 4 åring att hon blir frustrerad (förstår inte vad jag vill), men det gäller att alltid behålla lugnet och vara konsekvent och tydlig. Hästen ska stanna när jag signalerar halt, hästen ska öka alt. minska när jag säger så!

Min dam är inne i en period då hon stundom växer fast i marken och blir asförbannad på mina skänklar. Då tar jag ett spö och petar (inte piska!) på henne tills hon tar ett steg framåt, sedan brukar hon förstå vad jag menar och allt är frid/fröjd igen. Sedan rider jag vidare och duttar med skänklarna och berömmer henne när hon reagerar rätt (låter ibland som om vi vinner grand prix i ridhuset men ändå :D)

Idag red vi förbi en jätte läskig tunna som va mycket läskigare än vanligt så hade skenade, efter ca 20 meter fick jag stopp på honom och red tillbaka förbi tunnan. Sen red vi in på en stig, då började han bocka och höll på så jag hoppade av honom :crazy: Då drog han iväg och sprang runt på åkrar och ut på vägen i 20 minuter så min granne fick komma med godis.
Så fick vi hem, red i 5-10 minuter i longerlina.

Det är inte alls kul när han håller på sådär och jag blir rädd! :cry:

När jag red var min pappa med och gick, och då brukar han som sagt inte göra så mycket ...

Vad ska jag göra nu?
Rida i paddocken? Longera honom? Ut och gå med longerlina?
Jag har minskat på hans kraftfoder, nu får han bara hälften av det han fick innan när jag rider, och om jag inte rider honm får han bara en näve. Hoppas han lugnar ner sig nu.

När jag ridit ut min unghäst själv och hon tvekat eller "vuxit fast" i marken, så har jag klivit av och lett förbi henne och sen hoppat upp igen. Hon känner sej tryggare med mej på marken, är supercool i all hantering från backen, men vi har inte kommit riktigt dit i ridningen.

Men jag tog samma runda varje gång och red längre och längre bitar, Hon ska ju inte tro att hon får gå hem om hon tvekar och jag tänker inte ge henne chansen att slänga av mej. Så då kliver jag av där jag vet att jag behärskar henne.
Vill inte heller att ridning ska vara ett krig, utan nåt vi gör för att det är roligt oavsett om vi rider i skogen elller tränar GP-dressyr.
Ibland när hon inte vil gå frammåt svänger jag henne så hon går i en liten volt och sen när vi är på väg åt "rätt" håll så försöker jag driva framåt ur volten, börjar hon trixa går jag in i lilla volten igen, går hon frammåt så massvis med beröm. (svårt att bocka och stegra också med huvudet böjt åt sidan)

Brukar bli mindre och mindre trixs för varje stopp.
Passar också på att öva gas och broms på vägen hem då jag har bjudning.

Jo, jag brukar hoppa av och leda honom en bit om jag känner mig osäker, fast för det mesta går det så snabbt när han drar iväg och ibland trillar man av istället :smirk:
Men även om det förmodligen är bättre än att åka i backen, så vinner ändå inte hästen fighten lite grann om man hoppar av och leder förbi, eller? :mad:

När jag ridit ut min unghäst själv och hon tvekat eller "vuxit fast" i marken, så har jag klivit av och lett förbi henne och sen hoppat upp igen. Hon känner sej tryggare med mej på marken, är supercool i all hantering från backen, men vi har inte kommit riktigt dit i ridningen.

Eller är det du som är trygg på marken och det speglar av sig på hästen? Jag har märkt det hundratals gånger, så fort jag känner mig lite osäker får hästen spel, det kan inte bara vara hästen alltid =)

En gång vid en uteritt höll vi på att bli påkörda av en motorcykel, hästen såg ut som ett frågetecken (och jag hann inte reagera = satt avslappnat och småskrattade). En annan gång hörde jag en motorcykel på avstånd och kortade tyglarna och spände mig = hästen blev en levande gummiboll och soptunnor blev hästätande monster :cool:

Ragge_
Innan jag rider unghästen brukar jag låta henne bralla av sig i ridhuset, en trött häst brukar inte busa lika mycket som en pigg =) Dock om du känner dig rädd och osäker ska du inte utsätta dig för sådana situationer. Ha med någon som gör dig trygg och rid bara på ställen där du känner att du har kontrollen!

I somras skrämde min pålle mig då hon stegrade sig åt mig i hagen (skitkul när en häst 172mkh reser sig, hon blir ju ENORM!). Jag var rädd men när jag kom på hur jag får henne att lyssna på mig litar jagpå henne igen och hon har slutat med detta. När jag känner mig trygg blir min häst trygg. Är jag osäker och nervös min häst blir det :cool: Blir jag förbannad blir hästen :devil:-lig!

Eller är det du som är trygg på marken och det speglar av sig på hästen? Jag har märkt det hundratals gånger, så fort jag känner mig lite osäker får hästen spel, det kan inte bara vara hästen alltid =)
!

Absolut!
Hon har förvisso också haft sina trotsåldrar då hon stått på bakbenen, men det har gått över fort.
Hon är rätt cool, men när t.ex fåren rymt och står huller om buller längs vägen kan det vara läge att kliva av och visa vägen. Hon vet att hon ska följa mej när jag går på marken, har ju haft henne sen hon föddes. Men uppsuttet är hon inte lika säker på det, än. Hon är 4 år och har ett föl vid sidan, så hon är ju inte riden jättemycket.
Eftersom jag varierar mkt. går först, hoppar upp och rider ett tag, går igen så känns det inte som hon vinner, utan vi går den uttänkta rundan och vänder inte hemmåt.
Hon blir fort trött mentalt, därför går jag mkt så vi får motion och kondis och ca 20 min uppsuttet. Och ja, jag behöver också kondition så det är en Win/win- sitoation :D

min 4-åring red jag också in själv, hon har varit otroligt lätt och snäll, rena barnleken tyckte jag, men när hon var 3,4 och när hon fyllde 4 var hno ett rent ,monster, man hade tur om man inte ramlade av, kan konstatera att jag har blivit grym på att sitta kvar i sadeln, hon gjorde rodeo hopp, helt galen. :p Men nu är hon ruggigt fin igen, alla hästar har ju sina perioder och det är bara att jobba igenom det....

Usch då. Jag ser verkligen inte fram emot den perioden :crazy:

Min förra unghäst red jag in då hon var fyra, och där var det inga problem, men den kille jag har nu har lite mer egna ideer.

Kommer att följa din tråd, kanske man själv kan få lite tips för kommande problem, men kan inte tipsa dig, bara önska dig lycka till. :banana:

Det är skönt att läsa at det går över nån dag,har själv en snäll unghäst som ibland står på bakbenen,bockar och är rädd för sin egen skugga. Och nästa dag rider vi ut själva som han aldrig gjort nåt annat.Har själv fått rådet att låta honom vila mer på vintern ,som unghäst dom blir trötta i huvudet och behöver pausa då och då.:angel:

vila på vintern är något av det bästa tycker jag. Min vilar ca 6 veckor per vinter... nu fyller min 5 efter årsskiftet och vilar bara 4 veckor den hä gången, då hon haft en ganska så lugn höst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 515
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama