Unga dressyrryttare av idag..

Sv: Unga dressyrryttare av idag..

nja inte H han är på typ plats 80...

men det är lustigt att det är så ont om dressyrryttare (eller är de för dåliga? :devil: ) att vi ft-ryttare kan finnas med såpass högt i listorna ändå...fastän vi ägnar största delen av året till annat

Nä Hannes är på plats 39 i championatlistan dvs från Msv B och uppåt. Man får ju inga championatpoäng i LA. På den listan där alla poängklasser räknas ligger han som sagt långt ner.

Visst är det lustigt , särskilt som alla "dressyrare" jämt vill påpeka att alla ft ryttare inte kan rida :D Man undrar ju hur det står till med dom själva då :devil:

jaha ok, då tittade vi på olika listor :D fattar inte detta med championatspoäng och ffa inte varför en tex seger i MB dressyr ger typ 3 ggr så mkt som en seger i * fälttävlan....

nämen det vet du väl, att ft håller man på med för att man är helt kass på både dressyr och hopp samt saknar självbevarelsedrift :angel:

Om man nu tar Tyskland som exempel så är ridningen en väldigt stor sport där. Och de rider bra också... det finns en anledning till att så många tyskar ligger i toppen av resultatlistorna i de stora tävlingarna. I Tyskland får i stort sett alla elever, från de allra minsta till de äldsta, på ridskolorna regelbundet rida upp dressyrryttartesten. I dessa tester bedöms i huvudsak ryttarens inverkan på hästen och ekipaget som helhet.

De har således en mycket bra utbildning i grunden och ryttarna får ett mål redan som unga. Visst gallras det nog ut en hel del och det kan verka hårt med test för barn men då ska man veta att man upp till en viss ålder rider dessa test i grupp för att kraven inte ska kännas så stora.

I lilla Sverige är det också många som rider men utbildningen av ryttarna är fortfranade stenåldersmässig. Sits och rakriktning är A och O i all ridning men hur många ridskolor eller tränare lär ut det korrekt, eller ens reder ut begreppet rakriktning för sina elever? I höstas kom i alla fall dressyrryttartesten till Sverige. Ska bli intressant att se hur vi kommer att använda dessa redskap i utbildningen.

Även hästmaterialet spelar stor roll givetvis och ett enkelt sätt att hålla sig med en välutbildad grupp hästar på en ridskola är att se till att hästarna och även de små ponnyerna rids igenom regelbundet av riktigt duktiga ryttare.

Det är nog sant. Det är stränga krav. Men när jag var där, så sa alla att man typ inte hade råd att rida för att det var så dyrt? men det är klart. Landet är stort = större överklass också. Tycker ändå att det är mer en folksport = inte bara för rika i sverige... faktiskt.. haha :D

nämen det vet du väl, att ft håller man på med för att man är helt kass på både dressyr och hopp samt saknar självbevarelsedrift :angel:

Fast ni har ju den STOORA fördelen att rida era hästar varierat, vilket jag tror många dressyrryttare glömmer. Dessutom är ju både ft-ryttare och hästar rätt osentimentala och kanske inte så nippriga inne på banan. En stackars dressyrhäst som alltid får harva runt inne i ett ridhus eller på banan, blir ju självklart rädd för allt som inte tillhör det vanliga.

Jag vet att ni får mycket sk*t för att ni inte "kan" rida dressyr ordentligt, jag kan ibland själv förfasas över dressyren på stora mästerskap inom fälttävlan. Men dessa människor som man tycker rider illa finns ju ÄVEN på rena dressyrtävlingar. Jag skulle inte vilja byta och försöka lotsa fram en supertaggad ft-häst i toppform på en dressyrbana och försöka få det att vara avslappnat och kontrollerat. Jag :bow: för er :D

ok ja e själv 14 men många av dom som ja tävlar mot sitter och DRAR och RYCKER i sina hästar med mkt hård hand...:( de ser hemskt ut stackars hästar :( . inte för att ja själv är proffs men ja sliter iallafall inte i min häst!

Med risk för att bli halshuggen:crazy: måste jag ändå berätta om FT-SM för ngr år sedan. Nämner inte platsen så behöver ingen känna sig utpekad/påhoppad.
Endast 1 ryttare fick godkänt på slutorna, övriga fick jag skriva "obs! skänkelvikning"
Nu var jag sekreterare hos huvuddomaren som jag skrivit åt vid flera tillfällen och upplevt att h*n hellre friar än fällar.

Borde inte slutorna sitta på NM-nivå?

*kl* Kanske också blivit så att man idag köper sig för bra hästar? Dvs hästar med för mycket gång och temperament för den egna förmågan, sedan gäller det att hålla i för kung o fosterland och bevisa att man klarar av den så att ingen ve och fasa tror att man inte kan rida ordentligt på den fina hästen.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=721236
Detta BORDE KOPIERAS OCH SÄTTAS UPP I VARJE STALL OCH RIDSKOLA

Till dig och övriga i tråden, artikeln du länkade till bör diskuteras i nyhetsforumet och inte här inne.

/B_A_L, moderator

Med risk för att bli halshuggen:crazy: måste jag ändå berätta om FT-SM för ngr år sedan. Nämner inte platsen så behöver ingen känna sig utpekad/påhoppad.
Endast 1 ryttare fick godkänt på slutorna, övriga fick jag skriva "obs! skänkelvikning"
Nu var jag sekreterare hos huvuddomaren som jag skrivit åt vid flera tillfällen och upplevt att h*n hellre friar än fällar.

alla ft-ryttare är givetvis inte bättre än alla dressyrryttare, det var inte alls så jag menade. det finns många skräckexempel ute på fälttävlan åxå, på många tävlingar i ** tex är det ganska ofta ett par tre ryttare på under 50%.
vi har ju tre grenar att träna på, och en del prioriterar av olika anledningar ner dressyren.
MEN - hur många på en vanlig regional msv b rider riktiga slutor? :angel: kanske ngt större andel, men ganska många är lååångt ifrån slutor (och ofta även långt ifrån ärlig eftergift och på tygeln)...

Hmm var SM eller NM ? på långsidorna eller diagonalen? Nej jag är absolut inte förvånad, jag har länge skällt om standarden på dressyren men faktum kvarstår att många av ryttarna lätt placerar sig i Msv vanlig dressyr och vad säger det?? NM nivå är väl inte så jättehög dressyr nivå utan ** nivå dvs LA så det är ganska mycket vatten och lite vin.

Ingen i denna tråden behöver känna sig påhoppad iallafall då Prince Fair inte är senior och jag har alla åren valt bort SM pga internationella tävlingar så jag har inte kommit till start i något SM än, Dom 2 NM jag har ridit så har jag inte haft lägre än 7 på slutorna men det låter märkligt det du skriver faktiskt att alla utan 1 skulle fått 5 och lägre när dom flesta jag vet (ca 8 personer )aldrig får lägre än 7 såvida du inte menar typ 15 år sedan eller nått.

/fio med 7 or och 8 or på slutorna i vanlig dressyr :angel:

Senast ändrad:

Nej 15 år sedan var det inte;) , 5,6,7 år sedan så är vi i rätt tidsperiod.
Sen skrev jag slutorna i plural, flera red skänkelvikning istället för högersluta men en hyffsad vänstersluta.
Är vi på samma linje nu?

Inte för att kritisera de äldre generationerna men vem har lärt de yngre att rida...? *host*

Jadu.. dom ridskolor jag varit på de senaste åren har haft i majoritet nyutbildade hippologer, hästskötare och liknande som instruktörer på de vanliga lektionerna.. så inte är det några direkta rävar som vandrar omkring och skriker på folk överallt.. tyvärr.

Jag själv är en ung dressyr ryttare som rider dressyr och jag ser själv på minna kompisar som rider i samma klasser om inte högre som igentligen inte har i dom klasserna att göra !
men nu mera finns det flickor med pappor med pengar vilket gör att dom tror dom kan köpa en dyr häst sen klättra i klasserna när dom igentligen inte har dom kunskaparna för så höga klasser

Allmän fråga - är det någon mer där ute som reagerar på den yngre generationens dressyrryttare?

De rider skrämmande ofta med hårda händer, raka armar, svankig korsrygg utan att komma ned i sadeln.. Halvhalterna har utvecklats till något som mer ser ut som envist sågandeQUOTE]

Jag antar att jag tillhör den yngre generationen själv.... men jag håller ändå med dig. Särskilt i vissa delar av landet. Och det värsta är att många domare inte ragerar. Det finns en arab i min trakt, som inte ser ett dugg fräsh ut (kan bero på att den går o nickar med huvudet hela tiden eftersom ryttaren inte är särskilt diskret med sina tygelhjälper), men trots det går den LA med ofta ganska bra resultat. Dock så är vissa av domarna lite knasiga på det här stället (tycker att det övht är ganska så gott om knasiga mänskor just här).

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur