Unga dressyrryttare av idag..

Sv: Unga dressyrryttare av idag..

Jag tycker att de yngre ryttarna ofta rider bättre än de äldre dressyrtanterna. Många gamla rävar rider förvånande illa men verkar inte bry sig om att förändra något. De har ridit på samma sätt i typ 30 år minst. Oftast tycker jag att ponnyryttarna klår dressyrtanterna med hästlängder när det gäller bra ridning..

Nirak

det kan jag hålla med om, att det finns en hel del (fler än man anar) som rider enligt gamla skolan med stenhårt knäslut osv, det har jag åxå sett...

Det går nog inte säga att någon speciell ålder rider sämre än den andre, dock att man har olika stilar pga av årgång :angel:

Hehe sant snat!

Men vart på ett par regionala med stora hästen nu och en del rider inte alls bra! Högre standard på ponnynivå HELT KLART!!

Allmän fråga - är det någon mer där ute som reagerar på den yngre generationens dressyrryttare?

De rider skrämmande ofta med hårda händer, raka armar, svankig korsrygg utan att komma ned i sadeln.. Halvhalterna har utvecklats till något som mer ser ut som envist sågande, och det där med stilla lugna händer, en rak linje mellan ryttarens armbåge och bettringen är också glömt någostans.. Jag ser oftare ryttare som har en rak linje mellan AXEL och bettring.. :eek:

Kanske har jag bara sett skräckexemplen, inbillning från min sida kanske eller har någon annan reagerat?

Jag kollar iofs inte så mycket på tävligar, bara enstaka lokala och de som går på tv! ;) Så det får bli lite uppdelat allmänt/tävlingsmässigt.
Vad gäller YNGRE ryttare är jag mer förfasad över attityder (t ex att man är FÖR tävlingsinriktad och det bara är att vinna som gäller, oavsett hur man uppnår det, sån ridning är sällan bra för hästen heller, sen finns det "skogsmulleattityden" att hästen bara är ett redskap att busa runt på så man glömmer att anpassa dressyren efter hästen eller ens dressyra alls :crazy: ). Vad gäller ridningen känns det som att det mesta beror på vilken tränare man rider för och hur seriös man är. Den enda kassa sitsen jag har tänkt på vid tävling, som f ö gäller både äldre och yngre, är att några har för drivande sits och vinklar fram sina höfter/svankar i ryggen/hamnar i bakåtlut och man ser på hela hästen att ryggen och bakdelen "kollapsar" pga det.

Allmänt tycker jag nästan alltid det är trevligare att se ponnytävlingar än storhästtävlingar eftersom ponnyerna är så tacksamma att se på, storhästar verkar allmänt vara svårare att få pusselbitarna på plats på och MYCKET lättare att få spända.
Mellan juniorer/seniorer bland storhästarna tycker jag inte heller det är någon större skillnad vad gäller rötäggen. Har sett ungdomar som sågat och dragit ihop hästar såväl som vuxna. Det tragiska är väl snarare att många gånger har dessa fått riktigt bra poäng och gått och vunnit!:crazy:

Egentligen tycker jag det är HÄSTEN som ärdet viktigaste eftersom hästen är kvittot på ryttarens sits. Så ärligt talat kollar jag bara på sitsen om en häst går riktigt kasst, som för att leka detektiv och kolla vart det kommer från.

Allmän fråga - är det någon mer där ute som reagerar på den yngre generationens dressyrryttare?

De rider skrämmande ofta med hårda händer, raka armar, svankig korsrygg utan att komma ned i sadeln.. Halvhalterna har utvecklats till något som mer ser ut som envist sågande, och det där med stilla lugna händer, en rak linje mellan ryttarens armbåge och bettringen är också glömt någostans.. Jag ser oftare ryttare som har en rak linje mellan AXEL och bettring.. :eek:

Kanske har jag bara sett skräckexemplen, inbillning från min sida kanske eller har någon annan reagerat?

Jag tror att det beror på att ridningen mer och mer blir en folksport. Och eftersom att det är ett stort påtryck från barn och ungdomar som vill rida så finns det inte tid och tillräckligt med utbildning till alla. Som i tyskland är det ju knappast en folksport och då kan mer resurser satsas på de få som rider. Och ju fler som utövar sporten desto sämre exempel av utövare finns det. Tycker jag iallafall..

Jag tycker att de yngre ryttarna ofta rider bättre än de äldre dressyrtanterna. Många gamla rävar rider förvånande illa men verkar inte bry sig om att förändra något. De har ridit på samma sätt i typ 30 år minst. Oftast tycker jag att ponnyryttarna klår dressyrtanterna med hästlängder när det gäller bra ridning..

Nirak

Det kan jag nog hålla med om. Tycker btw också att ungdomar kan vara bättre på att variera hästens träning. Eller det beror ju såklart på. Har träffat båda exempelarna och tycker nog att vissa äldre ryttare är lite för mycket i ridhuset. Har dock ingenting med tråden att göra, men jag håller med dig ändå. Tror jag... :D

Knapplån

Tycker att många säger så, bara för att "Det var bättre förr-attityden" lever i de flesta dressyroldies. Men jag tycker inte det, dålig ridning finns på alla nivåer och i alla åldrar. Det jag dock kan säga är att hästhanteringen, kunskapen osv har försämrats, men ridningen vet i katten...

Har verkligen kunskapen försämrats? Tror mest den blivit fördelad på en mindre skara procentuellt sett, men MER på dessa om man säger så. Det finns många som inte är intresserade av själva hanteringen öht, sen finns det de som i prinip utgår från hanteringen som det viktigaste. Tror att hanteringen förr kunde vara mycket värre när den var illa (som bett, olika "hjälpmedel" osv) än idag, men nu är det iofs utspritt lite dåligt på många istället. Status Quo säger jag.

Jo, fast det är ändå "de äldre" som står för den sunda hästhållningen. Nu skall det daltas med hästarna och de får knappt ens gå i en hage de kan röra sig i. Det är sant att det var hårdare förr, det är bra att det försvunnit, men porslinshästköret får inte gå till överdrift.

Som du skriver så finns inte intresset att lära som om hästhållning hos alla och därför kommer den inte i fokus på ridskolor etc. Teorin är ju det som av många anses som onödigt och att man inte får valuta för pengarna.

ang teorin, så kan det kännas onödigt ibland. Där jag rider är dom väldigt dåliga på att variera sig och göra teorin svårare. Jag har kommit till n punkt där jag vet hur man passar ut ett träns och jag vill itne betala 150 kr för att gå igenom det en gång till.. Jag förösker ofta ge tips vad man kan göra på teorin, men det vill inte nå fram.

Åter igen, jag menade inte enbart ponnyryttarna.. ^^ jag är själv ung så någon gammal dressyrtant är jag knappast..

Håller helt och fullt med om att det är sorgligt att se en del vinnande ekipage, där - precis som någon sa - hästen är ihopknycklad utan ärlig bärighet. Någonstanns missade många det där med att Rida IN hästen I hand - inte såga ner den/dra ner den. :S

Jag är lite ledsen över just oss yngre - dvs allt mellan 8 år och 25 år - för de känns som om vi någonstans glömde hästen i träningen. Ant. så ska man placera sig till varje pris (och hästen får betala..) eller så daltar man sönder både sig och hästen. Både inom dressyr och hoppning tycker jag man alltför ofta ser dels för skarpa bett och dels för mkt spö"korrigeringar". Ungdommarna är ju ändå vårat framtidshopp - frågan är hur vi ska få dom att höja sig? (mig inkluderat... ;)) Tuffare utbildningskrav på ridlärare? Tuffare gröna korttester? Mer teori? Både ryttartekisk teori och hästanatomi? Ist för att säga åt ungdommarna/barnen att betsla upp sin häst kanske man kan hjälpa dom hitta - just det - dressyren i ridningen?

Jätteglad för er respons! :D tror verkligen vi behöver tänka till överlag, unga som gamla, om inte för vår egens skull så iaf för våra hästars..

haha ja det ska jag tänka på. Skönt att man inte blev halshuggen :angel:

BTW. :D nej jag brukar inte bita huvet av folk :D (om dom inte rider mina hästar.. då blir jag elak om dom har hårda händer.. :cool:) oftast är jag snäll.. det är så förbaskat svårt att läsa ut något av nåns ridning på ett foto.. :D men det såg jättefint ut.

Tror att det viktigaste är att fokusera på tränarna roll, de är dom som ryttarna ser upp till. Har sett så många tråkiga metoder (som jag inte behöver gå in på här) och tråkiga attityder hos en del tränare. Självklart tar eleverna efter stora som små. En sak som jag upplever har förändrats hos tävlingsryttarna jämfört med förr är attityden gentemot hästarna. Det är lätt att se dom som en vinstmaskin. En naturlig följd av att ponnyer och hästar blir bättre och bättre även på lägre nivåer. Förr så kämpade man på med den häst man hade och bytte inte ut dom till höger och vänster. Ens häst ver mer en kompis och inte "bara en häst". Vet inte om det stämmer men så upplever jag det. Visst finns den typen av ryttare kvar men (kanske fördomsfullt) dom verkar söka sig till andra aktiviteter med hästen än tävlingar. De som tävlar rider av den anledningen och inte för att dom i första hand älskar sin häst. Detta är ju hårt draget och jag menar inte att alla tävlingsryttare är så, långt ifrån. Men visst känns det som att den typen av ryttare blir fler och fler på tävlingsbanorna? Åtminstone om man jämför med förr?

En sak som jag upplever har förändrats hos tävlingsryttarna jämfört med förr är attityden gentemot hästarna. Det är lätt att se dom som en vinstmaskin. En naturlig följd av att ponnyer och hästar blir bättre och bättre även på lägre nivåer. Förr så kämpade man på med den häst man hade och bytte inte ut dom till höger och vänster. Ens häst ver mer en kompis och inte "bara en häst". Vet inte om det stämmer men så upplever jag det. Visst finns den typen av ryttare kvar men (kanske fördomsfullt) dom verkar söka sig till andra aktiviteter med hästen än tävlingar. De som tävlar rider av den anledningen och inte för att dom i första hand älskar sin häst. Detta är ju hårt draget och jag menar inte att alla tävlingsryttare är så, långt ifrån. Men visst känns det som att den typen av ryttare blir fler och fler på tävlingsbanorna? Åtminstone om man jämför med förr?

Jag tror att ridningen som tävlingssport har hängt med i samhällsutvecklingen i stort. Vi har bättre ekonomi nu än förr, vilket avspeglar sig i vilket hästmaterial man köper. Vi har ju "bytt upp oss" ponnymässigt, men vi har ponny nummer ett kvar hemma ändå. Jag skulle kunna samla på ponnyer, tyvärr tillåter inte min ekonomi detta, så naturligtvis kommer den dagen när vi måste sälja någon ponny - hemska tanke;)

Men visst är konkurrensen hård på tävlingsbanorna, men det är ju dock fortfarande så att man inte kan köpa sig framgång där med automatik. Dock underlättar det ju för yngre ryttares utveckling att ha en bra läromästare. Barn utan större erfarenhet ska ha äldre hästar att lära sig på, unghästar kan man skaffa senare i livet tycker jag.

Vi gillar våra ponnyer trots att de tävlas och det har deras tidigare ryttare gjort också. Det har varit väldigt ledsamt när vi tagit över...

Nej man kan inte köpa sig framgång men jag upplever att framförallt ponnyerna är bättre nu än förr. Vem hade hört talas om ridponnyer för 15 år sedan? Och vem ser ett gotlandsruss ute på dressyrtävlingar idag? Det känns som att förr fick men den ponny man fick och fick kämpa på med den. Nu är (som du skrev) ekonomin bättre och hästmaterialet likaså vilket jag tror får till följd att vi dels byter upp oss oftare och dels byter ponny när det inte fungerar som man vill. Det jag menar är att antalet ryttare som tänker så är fler nu än förr, inte att ryttarna inte älskar sina ponnyer längre för det gör dom flesta. Det jag också kan känna är att förr talde man mer om gott uppförande, att vara ett föredöme både för sporten utåt och för yngre utövare. Det var mkt moral osv. Tror att mkt av det fanns kvar sen militären men idag verkar de har dött ut, vilket är lite synd tycker jag. Attityden förändras iom att det blir fler och fler som utövar sporten och det tror jag hänger ihop mkt med att många yngre ryttare rider så illa.

Tror som flera andra inte att det har med åldern att göra. Dålig ridning finns lita varstans. Jag tror att det för det mesta beror på att man slarvar med grunden. Man lär sig inte sitta i sadeln innan man börjar fixa med tyglarna och man lär sig inte rida med sits och skänkel utan drar i tyglarna så fort man ska göra något. Man slarvar också med hästens lösgjordhet och då är man väl kanske tvungen at dra den i munnen för att få den att kröka på nacken. En del av ansvaret ligger väl på ridskolorna, men jag tror att det är ett ännu större problem med dem som inte rider på ridskola eller rider för kort tid där innan de skaffar egen häst. Men visst är det så att vissa ridlärare inte bemödar sig om att ge eleverna en riktig grund, varför förstår jag inte - de kanske inte själva har fått den?
En annan förklaring är väl att många ryttare hattar runt bland olika tränare och därmed inte får någon röd tråd i sin ridning, och kanske inte vill ha det heller utan bara vill göra "konster" och få beröm för sin häst?

ang teorin, så kan det kännas onödigt ibland. Där jag rider är dom väldigt dåliga på att variera sig och göra teorin svårare. Jag har kommit till n punkt där jag vet hur man passar ut ett träns och jag vill itne betala 150 kr för att gå igenom det en gång till.. Jag förösker ofta ge tips vad man kan göra på teorin, men det vill inte nå fram.

Haha känner igen det där! :p Detsamma gällde egentligen för uteritter för mig, för de sista åren på ridskola hade jag egen häst men som inte var tillräckligt välutbildad för att gå med i ridgruppen, då kändes det som bortkastade pengar att betala för att rida ut på ridskolehästarna när man gjorde det så gott som varje dag hemma:cool:
Teorin tyckte jag kändes meningslös just för att man oftast "kunde" allt redan. Har man ett stort hästintrese brukar det ju bli så att man läser på själv, har man inte stort hästintresse brukar man inte bry sig! :angel:

Jo, fast det är ändå "de äldre" som står för den sunda hästhållningen. Nu skall det daltas med hästarna och de får knappt ens gå i en hage de kan röra sig i. Det är sant att det var hårdare förr, det är bra att det försvunnit, men porslinshästköret får inte gå till överdrift.

Håller med till viss del. Det finns många som bara gör utan att tänka på varför, kanske väljer det mest praktiska/enkla istället för det som är bäst för hästen. Men jag är fortfarande lite kluven till om det verkligen var "bättre förr". För när jag tänker på de äldre som skulle stå för den sunda hästhållningen kommer jag att tänka på gamla (amatör-)travtränare med sina hästar hemma på gården som alltid vill hästarna så väl men ändå har en lite tuff icke-daltande attityd. Men eftersom det finns många såna jag också kommer att tänka på som har riktigt skumma attityder till vissa viktiga saker så vet jag inte om jag kan dra alla över en kam och konstatera "det var bättre förr".
Det jag kan hålla med om däremot är att det troligen var bättre när man såg hästen som en partner/arbetskamrat snarare än ett sportredskap eller en leksak.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka