P
PonnyBus
Sv: Unga dressyrryttare av idag..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Allmän fråga - är det någon mer där ute som reagerar på den yngre generationens dressyrryttare?
De rider skrämmande ofta med hårda händer, raka armar, svankig korsrygg utan att komma ned i sadeln.. Halvhalterna har utvecklats till något som mer ser ut som envist sågande, och det där med stilla lugna händer, en rak linje mellan ryttarens armbåge och bettringen är också glömt någostans.. Jag ser oftare ryttare som har en rak linje mellan AXEL och bettring..
Kanske har jag bara sett skräckexemplen, inbillning från min sida kanske eller har någon annan reagerat?
Allmän fråga - är det någon mer där ute som reagerar på den yngre generationens dressyrryttare?
De rider skrämmande ofta med hårda händer, raka armar, svankig korsrygg utan att komma ned i sadeln.. Halvhalterna har utvecklats till något som mer ser ut som envist sågande, och det där med stilla lugna händer, en rak linje mellan ryttarens armbåge och bettringen är också glömt någostans.. Jag ser oftare ryttare som har en rak linje mellan AXEL och bettring..
Kanske har jag bara sett skräckexemplen, inbillning från min sida kanske eller har någon annan reagerat?
Jag tycker att de yngre ryttarna ofta rider bättre än de äldre dressyrtanterna. Många gamla rävar rider förvånande illa men verkar inte bry sig om att förändra något. De har ridit på samma sätt i typ 30 år minst. Oftast tycker jag att ponnyryttarna klår dressyrtanterna med hästlängder när det gäller bra ridning..
Nirak
haha ja det ska jag tänka på. Skönt att man inte blev halshuggen
En sak som jag upplever har förändrats hos tävlingsryttarna jämfört med förr är attityden gentemot hästarna. Det är lätt att se dom som en vinstmaskin. En naturlig följd av att ponnyer och hästar blir bättre och bättre även på lägre nivåer. Förr så kämpade man på med den häst man hade och bytte inte ut dom till höger och vänster. Ens häst ver mer en kompis och inte "bara en häst". Vet inte om det stämmer men så upplever jag det. Visst finns den typen av ryttare kvar men (kanske fördomsfullt) dom verkar söka sig till andra aktiviteter med hästen än tävlingar. De som tävlar rider av den anledningen och inte för att dom i första hand älskar sin häst. Detta är ju hårt draget och jag menar inte att alla tävlingsryttare är så, långt ifrån. Men visst känns det som att den typen av ryttare blir fler och fler på tävlingsbanorna? Åtminstone om man jämför med förr?
ang teorin, så kan det kännas onödigt ibland. Där jag rider är dom väldigt dåliga på att variera sig och göra teorin svårare. Jag har kommit till n punkt där jag vet hur man passar ut ett träns och jag vill itne betala 150 kr för att gå igenom det en gång till.. Jag förösker ofta ge tips vad man kan göra på teorin, men det vill inte nå fram.
Jo, fast det är ändå "de äldre" som står för den sunda hästhållningen. Nu skall det daltas med hästarna och de får knappt ens gå i en hage de kan röra sig i. Det är sant att det var hårdare förr, det är bra att det försvunnit, men porslinshästköret får inte gå till överdrift.