Unga dressyrryttare av idag..

Sv: Unga dressyrryttare av idag..

Jag är lite kluen faktiskt, "hemmalärda" ryttare (de som lär sig av sina föräldrar, bekanta eller börjar självlärda och sen rider för tränare t ex) behöver inte vara sämre än de som gått på ridskola. Faktiskt så tror jag ridskolor lätt frstör en del eftersom de flesta hästar blir stela och tungridna efter ett tag. Någon som skaffar egen häst nästan direkt och tränar privat tror jag har mycket bättre förutsättningar än någon som fastnar på ridskola länge.

För min egen del kan jag säga att jag HAR lärt mig mycket på ridskola, men ser man till hur mycket och snabbt man utvecklats så har det gått bra mycket snabbare under tiden man haft och tränat egna hästar. Och trots att det för mig känns som att jag kommit en bit (särskilt med min förra häst, då utvecklades jag mycket på bara ett år för att hästen var så känslig) så skulle jag känna mig som en nybörjare om jag satte mig på en ridskolehäst. Helt enkelt för att jag vant mig vid en ridstil som inte fungerar innan man vant hästen vid den. Jag vill inte sitta och hålla i och sparka på, jag vill att hästen ska vara avslappnad och lydig.

Man kan se både bra och dålig ridning på alla nivåer, i alla åldrar och i alla dicipliner, men de blir inte mindre allvarliga för det. När man bedömer en ryttare måste man tänka på vilken nivå den befinner sig på i sin utveckling osv, men riktigt tråkigt är när ryttare har fel inställning till häst och tävling. På hopptävlingar kan det vara kraftiga spöbestraffningar, inom dressyren hådra händer och hackande sporrar. Det som kanske kan vara en del av lösningen kanske är inställningen till hästen? Om man ser hästen som en kamrat att ha roligt och utvecklas tillsammans med, kanske man tänker mer på hur man behandlar och rider den än om man bara ser den som en vinstmaskin?

Jag tror också att det är viktigt att våga ta det lugnt i träningen, låta det ta tid att avancera i klasserna och skynda långsamt. Om man istället forcerar fram och rider klasser man inte är mogen för, blir även ridningen lidande.

Nej, de ponnyer som dominerar tävlingsbanorna idag är "små stora hästar", ädla, lätta i typen med luftig gång, knoppad man och vita prydliga lindor... Inga russ med busiga manar och filurig uppsyn! :love:

Men till viss del tror jag faktiskt att man kan köpa framgång i och med hästen, kanske mer i hoppning än dressyr dock! För visst, om man har en välutbildad häst/ponny, en tålmodig läromästare, så kan man väl leva på dennes gundutbildning och kunskap? En häst som går i balans trots att ryttaren är obalanserad, som vet vilka hjälper det är som gäller och sorterar bort ovälkommna vikthjälper, tygeltag eller vad det nu kan vara? Problemen kommer senare, när hästen inte längre är så känslig som den var innan, eller när det är dags att byta... Då uppdagas det att det kanske fanns en del problem i ryttarens grundutbildning...

Eller har jag tagit ett varv med cykeln nu??? :p

Tror att det viktigaste är att fokusera på tränarna roll, de är dom som ryttarna ser upp till. Har sett så många tråkiga metoder (som jag inte behöver gå in på här) och tråkiga attityder hos en del tränare. Självklart tar eleverna efter stora som små. En sak som jag upplever har förändrats hos tävlingsryttarna jämfört med förr är attityden gentemot hästarna. Det är lätt att se dom som en vinstmaskin. En naturlig följd av att ponnyer och hästar blir bättre och bättre även på lägre nivåer. Förr så kämpade man på med den häst man hade och bytte inte ut dom till höger och vänster. Ens häst ver mer en kompis och inte "bara en häst". Vet inte om det stämmer men så upplever jag det. Visst finns den typen av ryttare kvar men (kanske fördomsfullt) dom verkar söka sig till andra aktiviteter med hästen än tävlingar. De som tävlar rider av den anledningen och inte för att dom i första hand älskar sin häst. Detta är ju hårt draget och jag menar inte att alla tävlingsryttare är så, långt ifrån. Men visst känns det som att den typen av ryttare blir fler och fler på tävlingsbanorna? Åtminstone om man jämför med förr?

Känner igen väldigt mkt av det du skriver och det skrämmer mig lite.. Innan kändes det som man gjorde vad man kunde med hästen man hade.. nu köper man ny rider den tills det inte funkar mer sen köper man en annan? Finns det fler som upplevt den attityden här?

Min grund lades dels av min mamma, dels av en mkt duktig dressyrtränare som jobbade som instruktör på ridskolan här i staden.. Efter nämnda instruktör red jag för ytterligare en mkt duktig dam, Dessa två dressyrtanter håller jag än i dag som några av de bästa tränare jag någonsin haft. Ska till våren börja träna dels för den ena och dels för en annan gammal Dressyrräv.. :D Nu ska det bli slut på alla dumma hemska små egenheter man lagt sig till med efter unghästridningen..

Jag slutade personligen på ridskolan när jag upptäckte att ridläraren jag fick efter dessa två (då var jag redan uppe i mest avancerade ungdomsgruppen - efter knappa tre år som ryttare mkt tack vare att jag fått den grund jag fick) inte kunde lära mig något. Efter det red jag för min mor enbart under flera år. Även nu när jag är "vuxen" och har arbetat med hästar i 4 år (snart fem) har min mamma mycket kvar att ge som instruktör - både teknikmässigt och attitydmässigt. Hennes ridgrund lades av Fanjunkare Hansson uppe i Sörmland så mycket av min ridstil kan kännas igen i gamla kavallerister.. :o

Det jag upplever från ridskolor - jag har en tjej som rider lektion för mig som ridit sedan 3 års ålder men sen hon blev sju ständigt på ridskola - är tyvärr att många ryttare som har viljan och hjärtat inte får en chans. C har otroligt hårda instabila händer, glappande skänklar, ofördelaktig framåtlutande sits och en STOR brist i det rent ridtekniska kunnandet - eller ens för den delen hästars grundläggande beteenden.. Hon är nyss fyllda 20.. Den tjejen har årmässigt ridigt mkt längre än mig - logiskt sett borde det vara hon som instruerar mig och inte tvärt om. Nu har jag visserligen fler ridtimmar på en månad än hon har på ett år, men många av hennes "handikapp" är ett direkt resultat av dålig grund från ridskolan..

Jag är lite kluen faktiskt, "hemmalärda" ryttare (de som lär sig av sina föräldrar, bekanta eller börjar självlärda och sen rider för tränare t ex) behöver inte vara sämre än de som gått på ridskola. Faktiskt så tror jag ridskolor lätt frstör en del eftersom de flesta hästar blir stela och tungridna efter ett tag. Någon som skaffar egen häst nästan direkt och tränar privat tror jag har mycket bättre förutsättningar än någon som fastnar på ridskola länge.

Klart som tusan att man lär sig snabbare med egen häst.. 6 gnåer snabbare skulle jag vilja säga eftersom man åtminstone rider 6 gånger mer i veckan :D

Under detta halvåret har jag utvecklats något enormt tacka vare att jag rider privathäst några dagar i veckan. I våras fick jag i snit 55% på LB klasserna :o Och nu på den sista vann jag med 64,5%...

Men ridskolan är nödvändig och en bra chans för de som itne har Tid/råd med egen häst....

Om man nu tar Tyskland som exempel så är ridningen en väldigt stor sport där. Och de rider bra också... det finns en anledning till att så många tyskar ligger i toppen av resultatlistorna i de stora tävlingarna. I Tyskland får i stort sett alla elever, från de allra minsta till de äldsta, på ridskolorna regelbundet rida upp dressyrryttartesten. I dessa tester bedöms i huvudsak ryttarens inverkan på hästen och ekipaget som helhet.

De har således en mycket bra utbildning i grunden och ryttarna får ett mål redan som unga. Visst gallras det nog ut en hel del och det kan verka hårt med test för barn men då ska man veta att man upp till en viss ålder rider dessa test i grupp för att kraven inte ska kännas så stora.

I lilla Sverige är det också många som rider men utbildningen av ryttarna är fortfranade stenåldersmässig. Sits och rakriktning är A och O i all ridning men hur många ridskolor eller tränare lär ut det korrekt, eller ens reder ut begreppet rakriktning för sina elever? I höstas kom i alla fall dressyrryttartesten till Sverige. Ska bli intressant att se hur vi kommer att använda dessa redskap i utbildningen.

Även hästmaterialet spelar stor roll givetvis och ett enkelt sätt att hålla sig med en välutbildad grupp hästar på en ridskola är att se till att hästarna och även de små ponnyerna rids igenom regelbundet av riktigt duktiga ryttare.

Precis, det beror helt på vilka förutsättningar man får!

När jag har haft egna hästar har det tyvärr blivit så att jag mest ridit lektioner lite sporadiskt för att höra andras åsikter och lite träningstips snarare än att ha någon som faktiskt korrigerar mig. Mycket iofs eftersom hästarna inte varit så passande för "vanlig" lektionsridning och inga tävlingsämnen direkt ändå. Men jag tror också det mycket har berott på att jag inte hittat någon tränare som jag kände "wow! h*n kan faktiskt hjälpa oss!" vilket jag faktiskt gjorde till slut men den tränaren var såpass dyr att jag nätt och jämnt hade råd en helg varannan månad.. Så det hann inte bli så många träningar innan hästen såldes.
Jag TROR inte att min sits har blivit lidande av det här, möjligen att det blivit så att man fått prioritera bort den perfekta sitsen så mycket att bra sits inte sitter i ryggmärgen utan man får verkligen tänka på det. Men den utvecklades inte heller vilket är synd.

Tror som flera andra inte att det har med åldern att göra. Dålig ridning finns lita varstans. Jag tror att det för det mesta beror på att man slarvar med grunden. Man lär sig inte sitta i sadeln innan man börjar fixa med tyglarna och man lär sig inte rida med sits och skänkel utan drar i tyglarna så fort man ska göra något. Man slarvar också med hästens lösgjordhet och då är man väl kanske tvungen at dra den i munnen för att få den att kröka på nacken. En del av ansvaret ligger väl på ridskolorna, men jag tror att det är ett ännu större problem med dem som inte rider på ridskola eller rider för kort tid där innan de skaffar egen häst. Men visst är det så att vissa ridlärare inte bemödar sig om att ge eleverna en riktig grund, varför förstår jag inte - de kanske inte själva har fått den?
En annan förklaring är väl att många ryttare hattar runt bland olika tränare och därmed inte får någon röd tråd i sin ridning, och kanske inte vill ha det heller utan bara vill göra "konster" och få beröm för sin häst?

:bow: När jag var ung var det inte många som hade egen häst. Det berodde nog inte enbart på ekonomi utan även möjlighet att stalla upp. Ridhusen var lätträknade. Så ville man rida var det ridskolan som gällde. Själv red jag 7 år innan jag fick min 1:a häst. Och då var det ofta ridlärare pensionerade från kavalleriet. Det är faktiskt inte så länge sedan den första kvinnan accepterades på Strömsholm. Själv hade jag ynnesten att lära mig rida av Gehnäll Persson (för er yngre läsare 5 SM guld, 4 silver och 3 brons) . Det var grunder, grunder, sits, sits. Och jag kan aldrig minnas att jag tyckte det var tråkigt. Tvärtom räknade man dagarna till nästa veckas lektion.
I dag lägger ungarna av om det blir "tråkigt" instruktörerna får skit från styrelsen. Vad göra?

Jag tror faktiskt att det är tvärtom. Går man på en bra ridskola får man från början lära sig att sitta korrekt i sadeln och man rider på erfarna ponnyer som är såpass snälla att istället för att anstränga sig för att få ponnyn att uppföra sig så kan man koncentrera sig på sig själv.

Visst, klart man lär sig mycket snabbare med en egen ponny som man rider varje dag. MEN, jag tror inte att man får en bättre sits exempelvis. Med en egen ponny så får man snabbare bättre balans och man blir snabbare mer erfaren. Men jag tror också att man mycket snabbare lägger sig till med olika sitsfel exempelvis eftersom man inte har ett vakande öga på sig hela tiden.

Och att alla ridskoleponnyer skulle bara lata ök som man måste sparka igång är ju inte sant. Precis som alla andra ponnyer har ridkoleponnyer olika personlighet. Vissa är pigga andra är lata. Man får lära sig att rida olika typer av ponnyer!

Nej, jag tror faktiskt att bra ridskolor är superviktigt för att vi ska få unga ryttare som rider bra!

*kl* Kanske också blivit så att man idag köper sig för bra hästar? Dvs hästar med för mycket gång och temperament för den egna förmågan, sedan gäller det att hålla i för kung o fosterland och bevisa att man klarar av den så att ingen ve och fasa tror att man inte kan rida ordentligt på den fina hästen.

Visst är det så! Alla tror att de måste köpa en häst med supergång för att lyckas i dressyr, men det är ju ingen vits med det om man inte klarar av det. Bättre köpa en häst som man kan ha roligt med och som man klarar av att rida!

Jag tror faktiskt att det är tvärtom. Går man på en bra ridskola får man från början lära sig att sitta korrekt i sadeln och man rider på erfarna ponnyer som är såpass snälla att istället för att anstränga sig för att få ponnyn att uppföra sig så kan man koncentrera sig på sig själv.

Visst, klart man lär sig mycket snabbare med en egen ponny som man rider varje dag. MEN, jag tror inte att man får en bättre sits exempelvis. Med en egen ponny så får man snabbare bättre balans och man blir snabbare mer erfaren. Men jag tror också att man mycket snabbare lägger sig till med olika sitsfel exempelvis eftersom man inte har ett vakande öga på sig hela tiden.

Och att alla ridskoleponnyer skulle bara lata ök som man måste sparka igång är ju inte sant. Precis som alla andra ponnyer har ridkoleponnyer olika personlighet. Vissa är pigga andra är lata. Man får lära sig att rida olika typer av ponnyer!

Nej, jag tror faktiskt att bra ridskolor är superviktigt för att vi ska få unga ryttare som rider bra!

:bow: :bow:

Jo, förutsättningara spelar väldigt stor roll.. och någonstans känns det som om det är fel. Alla ska ju ha lika stor chans att utvecklas oberoende av ekonomi.. tycker jag i alla fall :bump:

*kl* Kanske också blivit så att man idag köper sig för bra hästar? Dvs hästar med för mycket gång och temperament för den egna förmågan, sedan gäller det att hålla i för kung o fosterland och bevisa att man klarar av den så att ingen ve och fasa tror att man inte kan rida ordentligt på den fina hästen.

Det kan nog ligga väldigt mycket i det du skriver.. ^^ Kanske är mer tydligt inom hoppningen?

eller att man inte kan få hästen att kröka på nacken fint om man inte får rida på kandar :devil:

häromkring iaf blir man som fälttävlansryttare rätt bestört över att så många dressyrryttare (msv b) är så dåliga på just dressyr....

Ja exakt, vi som inte ens håller på med dressyr på heltid har ju inga problem med att slå dom rena dressyrryttarna, trots att vi helgen före deltog i en hopptävling eller liknande.

Fast vad säger att man inte rider lektioner (eller kanske t o m har föräldrar/syskon som instruerar) för att man har egen häst eller ponny?
Du får en bättre sits av att rida på en bättre häst. Så ska man skaffa en förstahäst ska det såklart helst vara en som är välriden och helst regelbundet rids till av vuxna. Ridskolan tycker jag tvärtom kan vara bra första kanske 1-2 åren då man mest lär sig grunder och balans, men sen när man börjar lära sig det mest grundläggande tror jag det bästa är att skaffa en egen häst om man kan. Eller bli medryttare (iaf komma ut lite privat eftersom det är en helt annan sak).

Man lär sig ofta fulknep på hästar så är tungridna, och risken att en häst blir tungriden är mycket större på en ridskolehst än en häst som rids privat.

Ja exakt, vi som inte ens håller på med dressyr på heltid har ju inga problem med att slå dom rena dressyrryttarna, trots att vi helgen före deltog i en hopptävling eller liknande.

jomenvisst! utom några som har rätt namn/häst/bekanta bland domarna :smirk:

upptäckte förresten igår att jag var rankad bland de 40 bästa DRESSYRjuniorerna i landet :D - jag som inte ens är dressyrryttare :o

men med en lydig häst som gör rätt sak på rätt ställe och ffa går på tygeln kommer man väldigt långt i både LA och Msv B, det har jag ju insett :)

jomenvisst! utom några som har rätt namn/häst/bekanta bland domarna :smirk:

upptäckte förresten igår att jag var rankad bland de 40 bästa DRESSYRjuniorerna i landet :D - jag som inte ens är dressyrryttare :o

men med en lydig häst som gör rätt sak på rätt ställe och ffa går på tygeln kommer man väldigt långt i både LA och Msv B, det har jag ju insett :)

Både Christoffer och Hannes är ju oxå rätt långt fram i dom listorna och även min fälttävlanshäst som rankades som nr 22 i alla klasser, han tävlade ju bara tom augusti. Han är även med på championatspoängen bland dom 40 bästa även om hon aldrig fick till bytena ordentligt men det får inte alltid jag heller åt den ena hållet.

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka