Unga dressyrryttare av idag..

Bewildered

Trådstartare
Allmän fråga - är det någon mer där ute som reagerar på den yngre generationens dressyrryttare?

De rider skrämmande ofta med hårda händer, raka armar, svankig korsrygg utan att komma ned i sadeln.. Halvhalterna har utvecklats till något som mer ser ut som envist sågande, och det där med stilla lugna händer, en rak linje mellan ryttarens armbåge och bettringen är också glömt någostans.. Jag ser oftare ryttare som har en rak linje mellan AXEL och bettring.. :eek:

Kanske har jag bara sett skräckexemplen, inbillning från min sida kanske eller har någon annan reagerat?

Sv: Unga dressyrryttare av idag..

Jag har under året som gått tittat mycket på ponnytävlingar, från lokalt upp till nationell nivå. Det finns väl alla varianter på ryttare, en del rider bra - en del mindre bra. Men det är ju så på stor häst också! Fast på regional och uppåt tycker jag att en del rider sina ponnyer i ett "stenhårt grepp", dock tycker jag inte att jag ser så mycket sågande. Det är mest på lokal nivå.

Till ponnyryttarnas försvar måste jag ju säga att de ibland inte kan styra sina rörelser riktigt...Det händer ju mycket i både kroppen och knoppen under ponnyåldern!!

Jag menade inte bara ponnyryttarna.. ^^ Även om jag bara är 22 så menar jag de flesta "yngre" människor - även min egen generation... :D

Fast på stor häst tycker jag inte att de yngre utmärker sig mer än de i min ålder...Dock tycker jag att många som rider reg Msv på stor häst inte riktigt har i de klasserna att göra :o Jag har sett rätt många sådana klasser i år också.

jo... det är ju det med, varför rider folk i klasser dom uppenbarligen inte bör rida? istället för att lägga den tiden, och pengarna, på träning - alt. en klass där dom platsar?

jo... det är ju det med, varför rider folk i klasser dom uppenbarligen inte bör rida? istället för att lägga den tiden, och pengarna, på träning - alt. en klass där dom platsar?
Kanske för att dom vill se vad dom får för resultat på just de programmet, ta med sig protokollet och visa tränaren så dom kan träna på det tillsammans? :idea:

Visst kan det vara så, att man rider en klass för att se "hur man ligger till". Men är det inte lite på stor häst, att lätta klasser inte är "fint nog"?

(Det är rätt skönt att inte tävla faktiskt)

Förhoppningsvis..

Men man ser så många stora ryttartekniska fel som redan borde vara uppenbara för tränaren och ryttaren...

Visst kan det vara så, att man rider en klass för att se "hur man ligger till". Men är det inte lite på stor häst, att lätta klasser inte är "fint nog"?

Håller med, verkar som mycket ska vara "fint" innan varesig häst eller ryttare är redo för det? Många hästar dras upp i en form dom inte är musklade i med ett resultat där rumpan tappas och bogarna blir låsta.. :/ ibland undrar jag när vi glömde bort hästen på vägen till "berömmelsen"...

Det ska absolut inte bara läggas på yngre ryttare tycker jag, det finns säkert dubbelt så många vuxna ryttare som gör grövre fel.
Sen tävlar inte alla av samma anledning heller, en del åker ju bara ut för att det är kul och struntar i resultatet, man brukar se vilka de ekipagen är ganska fort.

Yngre ryttare brukar spegla tränarna mer än de äldre tycker jag.. "vuxna" ryttare har i mångt och mkt gamla fel - alt alldeles egna idéer medan ungdommar (såna som jag ;)) lättare tar till sig tränarnas ideér..

Jag har även sett utbildade hippologer som rider som ovan beskrivet.. Min fråga var kanske dåligt formulerad, men menad till att få igång lite tankar ang. dressyr"kulturen" av idag.. det känns som den skiljer sig mkt från den jag blev lärd.. (gamla kavalleristajlen...) även om jag är ung och ganska grön i mina ögon ser jag folk rida illa och jag tycker ärligt talat att det är synd. Dåliga ryttare överlag - oavsett ridstil egentligen - drabbar ju i första hand hästen.

Min erfarenhet är snarare att de unga iallafall försöker, det syns ganska bra när man står på en större anläggning.
Men det beror säkert mycket på ambition o.s.v.
I grund o botten håller jag med dig, det är sällan man ser BRA ridning!

tycker att i varenda generation förfasas man över den yngre genereationens ridning. Har väldigt gamla ridsport där samma frågor tas upp. Har även hört detta i hela mitt liv (uppväxt bland hästfolk i olika nivåer). Ibalnd undrar jag om det inte är så att yngre ryttare rider lika illa idag som igår, det är bara de äldre som lär sig mer? Inte så att jag tycker att dagens unga ryttare alltid rider föredömligt men rider dom verkligen sämre än sina föregångare? Man får oxå komma ihåg att ridning är en svår konst och det tar tid att lära sig, det är inte lätt att som ponnyryttare rida snyggt, mjukt och i balans alla gånger. Men alla måste vi börja någonstans. Dåligt uppförande gentemot hästen är däremot inte ok, men alla måste börja nånstans. Men som sagt så håller jag med om att kvaliten på ryttarna måste förbättras, räknar även in mig själv där;) Men så länge man kämpar på det och aldrig anser sig fullärd så kan man inte klaga. I många fall undrar jag om man verkligen ska vara så snabb att döma, det är ju trots allt barn...

Tänkte på det där med vinkeln "bett-arbåge" Är detta rätt då?

Som ni ser har sadeln halkat fram och mitt skänkelläge har åkt fram jättemycket. Brukar vanligtvis få kritik att ja har dragit den för långt bak..

Hur ser det ut annars? (konstruktiv kritik)

*Ponnyryttaren med både svank och flaxig kropp"
:D

den jag kan se :D vilket inte e så mkt pga jackan... ^^

Linjen bettring-armbåge ser fin ut, men lägg dina armar närmare kroppen - du blir stabilare i din balans och ser betydligt bättre ut ^^

Dra ihop skulderbladen med ^^ gör underverk för sitsen, samt att du slipper få ont i rygg och axlar är du blir äldre ;)

(lika gammal som jag... *harkel*)

Jag klankar inte på ponnyryttarna, jag klankar på YNGRE ryttare, det betyder inte barn,,.. ^^

Någon skrev att det alltid gnälls på nya generationen.. :;D det stämmer nog, men precis som samma person sa så måste kvalitén inom ridningen höjas.. Några idéer på hur detta ska gå till?

:banana:

haha ja det ska jag tänka på. Skönt att man inte blev halshuggen :angel:

eller att man inte kan få hästen att kröka på nacken fint om man inte får rida på kandar :devil:

häromkring iaf blir man som fälttävlansryttare rätt bestört över att så många dressyrryttare (msv b) är så dåliga på just dressyr....

Jag tycker det är för många som baar håller ihop sina ponnyer och trycker på så blir dom flashiga i benen men hänger inte emd någonstans i ryggen och så går dom och vinner! hatar det!
Sen kommer den en häst med eftergift som går helt rätt och jobbar bakifrån o den kommer 6:A eller något...

Så är det OFTA på tävlingar!!
BORDE ÄNDRAS!!! :devil:

Jag är skitdålig på att se när det är rätt osv men på en tävling i höstas var det en tjej vars häst nästan bet sig själv i bringan och hon vann!

Förstår mig inte på dommare ibland alltså.

Näe ja vet!
Jag hatar att man vinner för an är känd! E så jäkla dåligt! Sen spelar de ingen roll hur hästen går de e ändå så att man oftast vet vilka som slåss om 1:A

Det värsta e när dom vinner och ryttaren själv är missnöjd plus att hästen gick skit inte eftergiven någonstans osv men den brukar vinna o vinner ändå!

Byt ut de flesta domare o sätt in en ärlig som skiter i vem som är känd o inte! :devil: :devil:

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka