Ung häst som inte vill gå nära hörnen

heidi maria

Trådstartare
Jag har ett litet problem med min snart 6 år gamla kallblodskorsning. Det är så att den är väldigt bakskygg och reagerar starkt för små ljud. Det här bidrar till att den inte vågar gå med bakdelen på spåret ordentligt eller gå ut i hörnen när vi rider på ridbana eller ridhus. Försöker att inte göra så stro sak av det, men det leder ändå till att det blir spänt, och jag försöker klämma och driva ut i hörnen med följd av att den blir utåtställd och stretar emot. Försöker hålla ställningen inåt och "öppna dörren" utåt och med hjälp av vikt och skänklar flytta ut den, men det blir då bara mer spänt. Så jag skulle var väldigt tacksam för tips och råd från er bukare., hur ska jag göra och tänka för att lösa problemet?

När jag longerar/leder/tömkör går hästen ut, men bromsar hela vägen fram och skyndar sig ifrånhörnen. Gör jag halt gör den allt för att få vända bort rumpan från ridabanans eller ridhusets läskiga hörn och sarger. Det här börjar bli ett problem då hästen i galoppfatningar genast lägger sig in på såret och tvärar in på volter.Försöker jag förhundra detta tappar vi galoppen och blir felställda. Tips och råd mottages tacksamt!:)

Sv: Ung häst som inte vill gå nära hörnen

Puttar lite och hoppas på råd och tips från folk med vana av knepiga små hästar. :)

En liten bonusbild på hästrackarn.

IMG_2608.jpg

det är oftast bogen dom trycker inåt med ,lägg en piska mot bogen så brukar dom gå ut.oftast räcker det med att dutta mot bogen men ibland kan man få smälla till.Kyra K har rätt att det är bogen man ska ha koll på......

Det tror jag också på, har fått jobba mkt med det med en annan av våra hästar, och där var det klockrent att få in bogen då det gjorde att allt annat med formen släppte också. Ska prova fokusera mer på bogen än bakdelen nästa gång. Tack för kommentaren!:)

Provat att hoppa av och leda henne...??
Men framförallt så håller jag nog med föregående komentar! ;)

Lycka till! //E

Leda gör jag ett antal timmar varje vacka, påbörjar även varje pass med att leda på ridbanan. Går då självsäkert runt överallt för att hon ska lita på att det inte är nån fara. Lägger inegn extra uppmärksamhet på de hörn jag vet hon är rädd för just för att inte bekräfta att det är nåt där. Hon går med, men kan skygga rätt ofta trots att jag är med. Ute i skogen är hon till 90% helt trygg med att gå bakom mig utan att ha en annan häst som "vakt " bakom för att skydda henne mot de hundratals rovdjur som ju lurar i buskarna i stockholmstrakten. ;) Går i skog och mark, förbi gårdar och vägar. Sköter sig superbra, men kan vara hoppog i alla fall.

I ridningen "exploderar" hon ofta iväg ett par galoppsprång för ingenting, speciellt i skrittarbetet, vilket gör att jag fått rådet att sköta det mesta av skritten avsuttet och jobba mest i trav och galopp när jag suttit upp. Just för att hon inte ska gå och tänka bakåt för att sedan få till ett monstersprång iväg för minsta lilla. Bryr mig inte så mkt om hennes konster utan ser till att få tillbaka koncentrationen och driver på så hon går fram på min order istället för sina egna påhitt.

Har alltså fått ta över henne från en yngre ryttare pga detta.

Göra Kyra-svängar?

Rid in till hörnet. Gör halt. Sväng. Rid till nästa hörn. Gör halt, sväng.

Testa gärna detta och berätta hur det fungerat på din häst.

Det är faktiskt precis det jag funderat på att prova. Så det kallas alltså kyra-svängar? Då är hörnet målet för sträckan, det låter som just vad vi behöver för att rakrikta ordentligt. Har försökt göra lite halvhalter på väg in i svägen, men det blir inte riktigt samma effekt ändå. :laugh:

Det funkar på de flesta hästar.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp för dig med.

Glöm inte klappen på halsen vid varje stopp.;)

Och en viktig grej, på en spänd häst måste man vara mjuk. Motstånd föder motstånd. Lirka med henne och locka henne med beröm.

Jag skulle nog undvika att rida i hörnen och fokusera på andra saker i ridningen som är viktigare. Med tiden ökar hästens förtroende för sin ryttare, sig själv och den blir mer kroppsmedveten. Då kan man inkludera hörnen vissa stunder och sen mer och mer.

Urfin häst btw. :)

Å tack!

Problemet med när jag struntar i hörnen är bara att damen passar på att skära av mer och mer, till slut har vi bara en liten oval volt i mitten att gå på. Det är liksom tryggt att svänga mycket, för då ser man hela tiden vad det var som lurade bakom rumpan på en. ;) Och ska jag då få ut henne lite mer, men inte ända ut dyker problemen med utåtställningen och stretandet upp, och vi får inte till någon rakställning what so ever. Red förut så som du skriver, att jag självmant svänger över banan innan hon gör det för att lätta lite spänningen och bara trava på, men det tycks inte hjälpa riktigt så som jag skulle vilja. Det är en häst som är extremt långsint med saker hon är rädd för. Tog till exempel väldigt lång tid efter att vi förstått att hon var så bakskygg att få henne att acceptera att min jacka prasslar lite då och då. Överreagerar fortfarande då och då på sånt, men varje gång jag rider gör jag med vilje lite konstiga ljud, klappar på sadeln och på mig själv osv för att kontrollera att det är ok.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag vet inte hur man hanterar en häst som i stället för att gå rakt fram på spåret, vid en speciell punkt vägrar att gå och viker av i...
Svar
11
· Visningar
2 165
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Har en häst som tydligt visar att han inte vill ha mig på höger sida om sig. När jag leder honom i krumelurer så är det inga problem vid...
2
Svar
28
· Visningar
3 086
Senast: Litenvit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar