heidi maria
Trådstartare
Jag har ett litet problem med min snart 6 år gamla kallblodskorsning. Det är så att den är väldigt bakskygg och reagerar starkt för små ljud. Det här bidrar till att den inte vågar gå med bakdelen på spåret ordentligt eller gå ut i hörnen när vi rider på ridbana eller ridhus. Försöker att inte göra så stro sak av det, men det leder ändå till att det blir spänt, och jag försöker klämma och driva ut i hörnen med följd av att den blir utåtställd och stretar emot. Försöker hålla ställningen inåt och "öppna dörren" utåt och med hjälp av vikt och skänklar flytta ut den, men det blir då bara mer spänt. Så jag skulle var väldigt tacksam för tips och råd från er bukare., hur ska jag göra och tänka för att lösa problemet?
När jag longerar/leder/tömkör går hästen ut, men bromsar hela vägen fram och skyndar sig ifrånhörnen. Gör jag halt gör den allt för att få vända bort rumpan från ridabanans eller ridhusets läskiga hörn och sarger. Det här börjar bli ett problem då hästen i galoppfatningar genast lägger sig in på såret och tvärar in på volter.Försöker jag förhundra detta tappar vi galoppen och blir felställda. Tips och råd mottages tacksamt!
När jag longerar/leder/tömkör går hästen ut, men bromsar hela vägen fram och skyndar sig ifrånhörnen. Gör jag halt gör den allt för att få vända bort rumpan från ridabanans eller ridhusets läskiga hörn och sarger. Det här börjar bli ett problem då hästen i galoppfatningar genast lägger sig in på såret och tvärar in på volter.Försöker jag förhundra detta tappar vi galoppen och blir felställda. Tips och råd mottages tacksamt!