Undvika skador i hagen?

Sv: Undvika skador i hagen?

Min ena häst har trots bra hagar, vettig sammansättning av hästar i hagen, bra stängsel osv regelbundet skadat sig små eller stora saker i hagen.

Så jag har ofta funderat på ngn sorts stöttålig, vadderad tub att trycka in hästen i? Som skulle täcka allt utom hovar, ögon och mule?
Givetvis stela ben, kanske med hjul och stödhjul?
Då vore det väl faen om hästskrället skulle kunna skada sig?! :angel:

Hos min häst har jag följande åtgärder;

Står ensam.
Rätt liten hage, kan då se dom andra hästarna bra.
Har gräs att pilla med, då rör han sig inte mkt.

Och ja.. bör ju tillägga att han e redan skadad, och såtr som halv konvalecent (vet. ville se om han håller för lätt jogg varje dag.. har ca. 1/4 hälta)

Håller med apocalypsen, vadderad box och dropp! (mer ironi)

Har själv sålt elsystem till hästbutiker och kunskapen om hur ett bra staketstytem borde fungera är nästan obefintligt. Bara det är billigt! Vi generella hästmänniskor tror att man med några balsnören kan lösa de flesta problem, bara man har ett tilläkligt starkt aggregat.

hej!!
tack för alla svar!
Kom på några grejjor som jag undrar över.
Vad är bäst om man bygger en hage. Elrep eller band? Eller spelar det ingen roll?
Gör ni på något speciellt sätt när ni släpper in en ny häst i flocken?

Själv tycker jag att det är ganska dumt när man har smala ledd där flera hästar släpps så att de får springa ner till hagen.

Till dig fälttävlansnörd
har du broddar på hästarna i hagen på sommaren? Bra tips med täcket :idea:

EmblaAsk skrev:
Nog katten beror väl de flesta skadorna på hästar pga det arbete vi har dom till!!!!!!!
Dvs ont i ryggen pga dålig sadel, hältor pga för hårt arbete, spänningar i nacke pga ryttarens hand osv osv....

Jag ar svårt att tänka mig att de flesta skador uppstår i hagen......
Men motbevisa mig gärna..;)

Nu ska här bevisas motsatsen!!

Här har du mitt fullblods skadestatistik för 2005:

slutet januari: Kraftig allergisk reaktion efter någon form av insektsbett på halsen, penicillinkur

början februari: Sparkad i hagen vänster fram, halt och ur arbete i en vecka

mitten mars: Sparkad i hagen vänster has

april: Trampade på vass sten (eller pinne?) i hagen, halt vänster fram. En vecka senare, sulöm vänster bak pga hård mark i hagen. En vecka efter det blev hon sparkad i hagen vänster bak och var halt i tre veckor.

början maj: tokgalopp i hagen, snubblade och föll och lyckades nästan bryta benet. Istället blev det "bara" en allvarlig vrickning höger bak.

slutet maj: Halt bägge fram men särskilt höger fram, som efter röntgen förklarades av att det var en stressfraktur som hon lyckats orsaka alldeles själv genom att springa för mycket i hagen (vi har haft väldigt torrt i år så marken har varit mkt hård större delen av tiden).

Behandling för det brutna benet pågår fortfarande och framtiden är ytterst oviss. Hon har endast varit ridbar i några veckor i år pga alla hagrelaterade skador. Jag har ägt henne i fyra år och hon är en riktig olycksfågel men har ALDRIG haft s.k. arbetsrelaterade skador såsom öm rygg, ligament osv. utan endast trauma oftast orsakade i hagen men hon har även lyckats skada sig i boxen under natten :crazy:

Glömde berätta att mina hästar går ute minst 12h om dagen, har gräs i hagen året om, stadig flock som i princip aldrig ändras, och väl anpassad foderstat. Ordentliga trästaket, stora fina kuperade hagar... Börjar tro att enda sättet nu är att låta fullblodet gå själv i en liten fyrkantshage....

Som flera redan nämnt ska man se till att det inte finns järnskrot, taggtåd eller annat onaturligt och skadligt i hagen. Men det hjälper inte om inte pållen är van vid kuperad och ojämn terräng.Se bara på Mustangerna i steniga bergen och Islandshästarna på Island när de rusar runt på fjällsidorna med rullsten utan att snubbla. Därför tror jag att det bästa är att låta häsarna få möjlighet att gå i tuff terräng redan från början så de får allsidig träning av muskler och balans.
Det har hänt ett par gånger genom åren att besökande vänner med hästar har velat hälsa på pållarna. Vinterhagarna är delvis gammalt kulturbete med stora stenar, många stora stenar. När vi visslar på flocken så händer det ibland att de alla kommer i galopp över stock och sten. Det har då uppstått en tystnad och viss blekhet hos våra vänner, för att när pållarna är framme utbrista, "trodde de skulle bryta benen av sig" :eek: :D
Men det är klart har man pållarna i en platt och jämn hage får de inte den chansen men man kan ju, om möjlighet finns ge sig ut i kuperad terräng för att träna styrkan. Givetvis kan man inte garantera skadefritt men risken minskar betydligt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Mareth skrev:
hej!!
tack för alla svar!
Kom på några grejjor som jag undrar över.
Vad är bäst om man bygger en hage. Elrep eller band? Eller spelar det ingen roll?
Gör ni på något speciellt sätt när ni släpper in en ny häst i flocken?

Jag tycker inte att det spelar ngn roll om det är elrep eller band. Huvudsaken är att banden inte är det minsta elastiska, tänk dig själv om det blir en ögla runt ett ben och hästen drar åt. Då får du ett avkapat ben kan jag lova! Egentligen så ska man vira ett varv runt varje stolpe så att det är stumt. Om hästen springer igenom/fastnar så kan den släpa med sig tråden ett par 100 meter innan den går av, det blir inte heller så trevliga sår :crazy:.

Vi gör inget spec. när vi ska släppa ihop dem. Man kan ju ha grimma om man vet att någon häst inte är så snäll, så att man lättare kan fånga dem. Oftast brukar det gå bra, lite pip och fixad rangordning så är det oftast mat som gäller!

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: casio01
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama