Undvika skador i hagen?

M

Mareth

hej! För det mesta är det ju i hagen hästen skadar sig. Har ni nå bra tips på hur man kan undvika att hästen skadar sig i hagen??

Sv: Undvika skador i hagen?

*Ordentliga staket, inte taggtråd eller löst hängande elrep/band. Staketet ska vara sträckt!

*Rensa bort eventuella gamla skrothögar som kan finnas i markerna. Där kan finnas glas, rostig plåt, taggtrådsrullar och annat otrevligt.

*Rensa bort giftiga växter.

*Ha gångar mellan hagarna så att hästarna inte kan nå varandra över staketet.

*Stabila flockar där alla hästar vet sin plats. Mindre tjafs och bråk så.

*Ordentligt sittande täcken och grimmor. Grimmor, bensnören och gjordar ska inte hänga för löst.

*Låt hästarna vara ute tillräckligt länge om dagarna. Då är det inte så märkvärdigt för dem att komma ut, och det blir mindre risk för tokrus. :smirk:

Nog katten beror väl de flesta skadorna på hästar pga det arbete vi har dom till!!!!!!!
Dvs ont i ryggen pga dålig sadel, hältor pga för hårt arbete, spänningar i nacke pga ryttarens hand osv osv....

Jag ar svårt att tänka mig att de flesta skador uppstår i hagen......
Men motbevisa mig gärna..;)

Jag röstar oxå för att ha dem ute tillräckligt länge. Jag har iofs mina på lösdrift ;)
Min hage är VÄLDIGT kuperad, med stock, sten och en slänt som mer eller mindre går igenom hela hagen. Men ingen häst har hitills skadat sig nämnvärt även fast de ibland busar så både stock, sten och skor flyger.
Och jag propagerar för TILLRÄCKLIGT MED MAT! Hos mig lyfter inte hästarna på ögonbrynet när jag kommer med mat. I grannstallet sparkade ena hingsten sönder en bräda i boxen när jag fodrade där sist, när jag gick mot höt.

Vira in dem i bubbelplast, ha dem i madrasserade boxar och endast släppa ut dem i mikroskopiskt kontrollerade hagar, givetvis bandagerade och täckade upp till öronspetsarna - OBS IRONI!

Ärligt talat hästar är stora starka djur och det mesta de gör finns det otroligt mycket skaderisk bakom. Jag har sett hästar komma in med allvarliga skador från de mest pedantiskt, enligt boken skötta hage och sett hästar gå år ut och år in utan minsta skråma i hagar som man undrar över hur människorna är funtade som släpper sina hästar där.
Mycket av de skador som uppstår kommer från människans lättja och ekonomiska styrning.
Det är vi som släpper ut 10 hästar i en hage där det bara får plats 5 - för alla hästarna ska vara ute HELA DAGEN för det är ingen som bemödar sig med att ta sig till stallet och göra ett skifte istället, för vi har SÅ MYCKET ATT GÖRA men häst ska vi ha...
Det är vi som köper elrep och sätter upp för att det är "billigt och hållbart" att det skär in i en häst som är intrasslad och panikslagen spelar ingen roll. Givetvis får staketet hålla när det är uppsatt och underhåll består av diverse ihoptrassling med balband och ståltråd.
Det är vi som inte fattar att det blir tränsel vid grindhål och skapar de mest idiotiska och komplicerade lösningarna på grindkonstruktion, gärna handtagen på fel sida så hela flocken kan pkljöja igenom.
Det är vi som sätter ut gamla badkar i hagarna och blir jätteförvånade när hästen hittar vassa kanter och skadar sig.
Det är vi sm blir jätteförvånade över att våra hästar får gruskolik när de vandrar runt i lera upp till öronen i 8 timmar av dygnets 24.
Det är vi som blir jätteförvånade över de skador hästarna får när de går runt med en hög täcken på sig som inte passar ordentligt och inte lagas...

Man kan bara använda sunt förnuft.
Tillräckligt stora hagar för mängden hästar de härbärgerar tycker jag är viktigt. Många hästar går för trångt och då kan de inte flytta sig undan rivaler och bråk. Desstom blir hagarna lervälling om de är för små vilket inte heller bidrar till hälsan.
Så mycket utetid som möjligt.
Bra stängselmaterial och fortlöpande kontroll av stängsel.
Funktionella prylar i hagen som vettiga vattenkar med liten skaderisk
Bra utfodringsplats som minimerar bråk och hålls ren. Bra saltstenshållare.
Korrekt tillpassade och hela täcken.
Kan göra listan lång, men det är väl lite vad jag har lärt mig genom åren och tagit till mig som viktigt.

Apo som hittade en tråd att skriva av sig efter att ha varit ute och tittat på två hagar

Senast ändrad:

apocalypsen skrev:
Vira in dem i bubbelplast, ha dem i madrasserade boxar och endast släppa ut dem i mikroskopiskt kontrollerade hagar, givetvis bandagerade och täckade upp till öronspetsarna - OBS IRONI!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Ser det framför mig...

skador i hagen är omöjligt att helt få bort i riskväg...

Men amn kan ju iaf förutspå en en skada..Ser amn att de är ett rep i hagen kan amn ju tar bort den som ett ex..
Men för att förebygga kan mna se till att ha bra stabila träbålar och ett välsynlig tråd med bra elfunktion på.
Ihagen kan amn ta bort vassa stubbar och rama in stenparti med eltråd så hästarna inte kan gå in där.

Se till att om man har kuperad hage att hagen är tillräckligt stort så det inte blir lear i backarna som häsatrna kan fläka sig på!

Framförallt se till att de alltid finns gräs i hagen och att man inte släpper in för många hästar i en liten hage.

Ju trängre hästar har att röra sig på dessto större risk är de för bråk och sparkar!

Ha broddar på i hagen om vintern så de har fäste och inte flöker sig..Vill en häst sparka en annan så sparkar hästen av benet med eller utan broddar..

EmblaAsk skrev:
Nog katten beror väl de flesta skadorna på hästar pga det arbete vi har dom till!!!!!!!
Dvs ont i ryggen pga dålig sadel, hältor pga för hårt arbete, spänningar i nacke pga ryttarens hand osv osv....

Jag ar svårt att tänka mig att de flesta skador uppstår i hagen......
Men motbevisa mig gärna..;)

Jag kan motbevisa dig, har haft hästar i 30 år, sen barnsben, varit lyckligt lottad med lite skador, och aldrig halta hästar, trots idogt tävlande, MEN de skador jag råkat ut för har ALLA varit hagrelaterade och framför allt på unghästar. (förutom en struppipare och en stor ink som båda opererades)

Trots noga sträckt staket
Trots kuperade hagar
Trots STORA hagar och lång utevistelse.

Så, man måste chansa om man ska låta sina hästar vara, just hästar.

apocalypsen skrev:

Glöm för guds skull inte drogerna! Gäller ju att droga ner dem så de inte boxvandrar, ve och fasa, skuttar till.

Jag är inne på magnetgolv i boxhage med madrasserade väggar, sen skor man hästen och ställer in den där, givetvis med täcken, skydd, droger och så vidare.

/Alexandra - som har bra hagar men ni vet man kan göra illa sig på t ex:

En liten satans pinnjävel (som man kan trampa in i hoven på den kvadratcentimeter man ABSOLUT inte ska. Sen kan man få en infektion, och hålla på att stryka med)

En satans jävla fästing (man kan få erlichios nämligen, och hålla på att stryka med)

Jävla skarsnö (man kan skära sönder sitt ben och halva senorna på det, och veterinären (buba förresten) skakar på huvudet, säger till sin engelsktalande praktikant 'serious injury, don't think he will recover full soundness again, if he even pulls through..')

Jävla gräselände (man kan få fång, och stryka med..)

Ännu mera jävla gräselände - man kan halka på skiten när man galopperar, och så kan man få en gaffelbandsskada (som man iofs inte ens var i närheten av att stryka med av)

Jävla blankishelvete - man kan glömma vett och sans i en snödriva, busa på blankis utan brodd, slå på ändan och få en muskelskada (som man kan få komplikationer till som extra krydda)

:angel: min har blivit sjuk i hosta då han STÅTT INNE. Trots mkt utevistelse.
Jag tror på en stabil flock då de är ute.
Han har nämligen en ovän för livet som höll på att sparka sönder han. :mad:

Fortsätter med skador man kan råka ut för...

Utstickande pinnar (?): Som man kan köra upp ett par cm i framknät under högsommaren så att hyela benet svullnar upp.

Marken öht: Som man kan sladda omkull på och skrapa upp hela sidan när man får spel och rusar omkring i små cirklar...
(Vilket hänt mer än en gång)

Mystiska saker: Som gör att hela högra sidan svullnar upp, från bogen och nedåt, under magen och låret. Teorin var att hon trillat på stenar men troligen så blev hon sparkad...

Elaka hästar: Som bits på rumpan så att man får sy X antal stygn

Snälla hungriga hästar: :angel: Som rååkar sparkas när det är matdags. Han var hungrig och hon var i vägen typ...

Sen kan vi räkna ihop sisådär 200 sår vid kronranden som unghästen gör...

Fint, ta det som ett gott tecken på att du jobbar dina hästar på ett bra sätt, som gör att dom håller!!!! :)

Tyvärr har väl inte alla den kunskapen......

*suck* ja säg det...
Var uppe på stallet & tog in mina hästar från beteshagen för några timmar sedan (de går ej ute natt pga alla mygg & bromsar, det är otroligt många nu)
Varav min tävlningshäst (ja den som skulle tävla i sista helgen i juli) har blivit rejält halt vänster fram... Verkar vara en vrickning, men ingen puls, svullnad osv. Dom var svettiga & det syntes att dom sprungit, så troligen försökte de bli av med alla vidriga bitande kryp (dom var typ blodiga) & det har nyss bytt hage, så hon snubblade väl eller nåt i det höga gräset lr i diket...
Hoppas att det inte blir långvarigt... *suck igen*
SÅ mitt tips får väl bli att inte låta den stå ute de timmar då det är mest mygg/broms ifall de är besvärade & springer mkt pga detta.
Massopr med myggmedel & flugtäcken annars...
Mina hästar får flytta till sin gamla hage igen ett tag, nedbetad tyvärr, men den ligger inte i skogsdungen bakom stallet utan på de öppna ängarna framför & där är det mkt mindre kryp... :idea:

Det finns ju många tävlingsryttare som har benskydd i hagen, men det tyckert jag är vääääldigt överdrivet... Dessutom hjälper det knappast ändå att ha typ strykkappor om häster vrickar sig...

:bow: man kan aldrig få bort skador helt.. men man kan minska risken genom att inte ha en bunt taggtrå i hagen tex..Nu drog jag till med ett dålig exempel men ni förstår :)

Hästar är hästar och de kan precis som vi människor vricka till benet när de går, eller snubbla och ramla ihop.Precis som när barn leker kan de hända olyckor även när hästarna butar med varandra!

Men jag har alltid mina häsatr i stora hagar de ska få va så mkt häst som möjligt fast de är tamhästar!

Hellre har ja mina häsatr i stora hagar och de nu kasnke skadar sig på en sten så ajg får ta bort dom.. men har p åmitt samvete att de har fått smakar på gräs och gått ute dygnet runt på sommaren.

Än att jag slänger in hästen i en grushage på 5x5 meter 4 timmar om dagen för att den inte ska få springa för då kan den skada sig.
Och den skadar sig i boxen..
MEN de som väljer att ha sina hästar i grushage ser jag inte ner på.. de har nog skäl och de tar nog hand om sina hästar på bästa vis ger den mat och rider den., och går ut och betar den osv.. men inge sätt jag skulle ha mina hästar på bara ;)

Där kan jag hålla med dig, jag har "bekanta" som är inne på både 3:dje och 4 de hästen och de har inte tagits bort på grund av hag skador :cry:

Oja, visst kan man minska risken utan att ta bort för mycket frihet.

Trots det så händer det olyckor, hittade min komps häst i hagen som snavat på täckesgjorden som lossnat, hasen var helt krossad, vi fick inte ens in honom utan fick ta bort honom på plats.

"lånar"

När vi ändå pratar om skador i hagen vill jag passa på att påminna om er som har telefon stolpar i hagen som är fästa i marken med vajrar. Jag har det i några av mina hagar och de är inhägnade, med eltråd, med el PÅ!

I ena hagen så hägnade vi inte in en stolpe, dels för att det bara gick ner en vajer i hagen, dels för att matte till hästen inte tyckte det behövdes, hästen var en pensionärsponny som skulle få gå här sina sista år och han var gammal och sprang inte nämnvärt mycket.

En em ser jag honom stå så nära vajern, så det ser konstigt ut och när jag går ner så har han lyckats vira en redan spänd vajer ETT VARV runt hasen.
Vi ringde vet medans vi försökte få loss honom, ända sättet var att få tag en metallsågg och såga av vajern, som visade sig bestå av 6 ihopvirade stålvajrar. När det var en vajer kvar så orkade han inte stå längre och föll. Annars hade han överlevt. Jag besparar er detaljer, men tänk en ståltråd som skär av stora blodådren i hasen och veterinären har 45 min kvar att åka.

Så, visst skulle vi inhägnat även den stolpen, men att man kunde fastna så illa trodde vi var en omöjlighet.

Det gäller att tänka både 2 och 3 gånger.

mimus skrev:
Där kan jag hålla med dig, jag har "bekanta" som är inne på både 3:dje och 4 de hästen och de har inte tagits bort på grund av hag skador :cry:

Den där smiliesen var ju inte meningen där, hur kom den dit?

Usch ståltråd :(. Red lektion med min kompis, vi var kanske 8 och 9 år. Hennes bror var ute och red sin häst med hans mamma då hästen blev rädd, kastade sig och fastnade i ståltråd.

Hon skar av de två största senorna på ett bakben och det gick inte att rädda henne även fast hon åkte till djursjukhus. Jag och kompisen gick in i stallet och var på väg ut. Kommentaren från ridläraren: "Tål ni att se blod tjejer?". Samtidigt som brorsan skrek att det var hans fel... Usch vad hemskt det var... Stackars häst, Hela kotan var helt lös liksom, hon trampade ner till marken med den...

Inhägna allt som hästarna kan tänkas skada sig på. Stora stenhögar, berg, omkullfallna träd i massor för enstaka tar man bort, elstolpar, taggiga buskage, djupa diken, branta partier m.m...

Välanpassade täcken med silvertejpade spännen, alltså på det lilla "ankaret" på gjorden så tar man små bitar tejp som gör att spännet blir tjockare och därmed svårare för hästen att få loss.

Helst utan grimma, men går inte det så ska grimman vara ordentligt på och inte löst hängande och slängande.

Benskydd... Hjälper inte mot allt men mot mycket. Min ena häst gick omkull i vintras och fick en spricka i kotan, den hade troligtvis inte blivit så allvarlig om hon haft skydd på sig då...

Broddar, på vintrarna isbrodd och under sommar, vår och höst vanlig blindbrodd.

Många hästar - större ytor. Lång utevistelse, rejält med käk så att de inte sysselsätter sig med att ha sönder täcken eller varandra...

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: casio01
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama