Undvika fång!

I

Isbiteen__

Har läst en hel del trådar nu om fång, men inte blev jag klokare ut av de.
Har en egen fånghäst, som fick fång 2009.
Förra sommaren gick hon tillsammans med en till fång häst på magert bete + hö.
Fungerade kanon, ingen fång känning eller liknande på hela året då.

Nu håller jag på att vänjer över henne i den hagen hon kommer släppa ut i vart efter.
Släpper en stund varje dag, de är inte mycket bete i.
Och mina jag har då som har fång, kommer ju självklart gå på hö hela sommare + magert bete.

Men undrar om man kan undvika fång ändå, läste som sagt trådar där de stod att man kan ge fil, äppel vinäger eller så ?

Frågor
När ska man i så fall börja ge de ?
Hur kan man ge de, i något kraft foder eller ?

Finns ju även pulver osv, som man kan ge för att undvika fång.
Jag är orolig nu att de kan bli något igen eftersom jag vet att båda haft de.
Har en egen, och en på foder.
Så två fånghästar.

Vet att motion är väldigt viktigt.
Och att dom inte är för tjocka.

Sv: Undvika fång!

Det verka som du har redan klarat av det gallant föra sommern Göra lika dan då börda det inte vara non problem i år.

Men undrar om man kan undvika fång ändå, läste som sagt trådar där de stod att man kan ge fil, äppel vinäger eller så ?

Det finns tyvärr inga mirakelmedel som man kan ge till sin häst för att undvika laminitis/fång. Den bästa förebyggande åtgärden är en balanserad foderstat med ett lågt innehåll av socker- och stärkelse samt så mycket motion som möjligt.

Även om dom allra flesta hästar får laminitis/fång p.g.a. en hög insulinhalt i blodet så måste man göra en individuell utredning för att ta reda på varför just din häst fick fång.

Bara därför att din häst inte hade någon fångkänning förra året när hon gick på “magert bete + hö” så betyder inte detta att hon inte kan få fång i år.

Vad menar du med “magert bete”? Ofta menar man att tillgången på gräs är liten därför att gräset växer dåligt t.ex. p.g.a. näringsbrist. Problemet är att ett sådant gräs kan vara mycket sockerrikt. Växer gräset dåligt så förbrukar det mindre socker och vid soliga dagar accumuleras då stora mängder socker i växten. Enda fördelen med sådant gräs är att hästarna förmodligen äter mindre om tillgången är begränsad.

Hö kan vara väldigt olika. En del hö innehåller t.ex. lite socker medan andra kan innehålla stora mängder socker. Det finns hästar som har fått laminitis/fång på enbart hö.

“Magert bete + hö” är därför ingen garanti för att din häst inte ska drabbas av fång igen.

Hästarna går i en hage med gräs, men inte ner betat till marken.
Kanske valde fel ord, kanske inte skulle skrivit magert då.

Vet inte vad jag ska säga.
Gräs hage med mindre bete låter kanske bättre.
Och dom stöd fodras därför med hö.
Och kommer få gått om motion för att unvika att bli allt för runda om magen.

Tack för svaren.
De räcker för mig. :)

Jag tror att kondition har större betydelse än vad nam generellt tror. Bor granne med en ponnyridskola där de inte har något bete på gården. De ponnys som inte går läger på sommaren släpps i gräshage med obegränsat med gräs. De vänjs inte in eller av när de flyttar hem igen för att gå ett eller ett par läger innan de är tillbaka i sommarhagen igen.

De har inte haft en ända med fång någonsin. Shettis till lite större ponnysar finns på ridskolan.

Jag har nog gett min ponny "allt" som sägs vara bra för magar och mot fång, men nu har jag faktiskt gett sjutton i det. Om hästen normalt sett är känslig vid foderbyten/ökningar, och blir dålig i magen kan det säkert vara bra att ge microbalans, magtarm, jäst, proviva eller något liknande. Men klarar hästen normalt de här övergångarna tror jag det i många fall räcker med en långsam invänjning på gräs för att undvika problem.

Min fångponny går på gräs dygnet runt i sommar, i en mager hage dock och med hö som stödfodring när det behövs. Han går en timme om dagen där nu och jag ökar sakta men säkert :)

Fast ofta är ju fånghästar överkänsliga mot höga sockerhalter och då hjälper inte långsam invänjning. Gräs får periodvis väldigt höga sockerhalter, som efter kall natt eller vid torka tex.

Fast ofta är ju fånghästar överkänsliga mot höga sockerhalter och då hjälper inte långsam invänjning. Gräs får periodvis väldigt höga sockerhalter, som efter kall natt eller vid torka tex.

Jag håller med dig, tycker också att det verkar så. Min ponny verkar inte alls känslig för foderbyten. Däremot så reagerar hon på ökad betestid.

När det gäller ev bete för IR hästar så tror jag att man kanske ibland ska tänka tvärtom mot långsam invänjning. Jag tror nästan att det kan vara bra för dem att vila från gräset i stället så att sockernivåerna (eller egentligen insulin nivåerna) går ner igen. Men det kan naturligtvis vara helt fel. Det är bara en egen spekulation utan ngn vetenskaplig grund så det är kanske inte att rekommendera i och för sig. Men jag menar bla att jag tror inte att man kommer ifrån problemet gnm att vänja in dem långsamt och till sist stanna på en hög betesnivå. Då blir nog hästen bara mer och mer IR ju längre tid som går och till sist utlöses fånganfallet.

Jag funderar lite på det här med fång.

1 maj släppte jag mina pållar i sommarhagen där det växt upp rejält med gräs. De är sedan en vecka innan vana vid en gräshage med lite mindre gräs i. I söndags var ju allt frid och fröjd men imorse var det ju minus och frost i gräset. Jag vågade då inte släppa ut hästarna och ville inte släppa dem i vinterhagen då de nyss är avmaskade och jag vill helst inte att de får i sig maskägg igen.

Så jag åkte hem vid 10.00 från jobbet och släppte ut dem och tog in dem igen vid 20.00 tiden ikväll. Nu framåt kvällen börjar det kännas kallt igen så risken för frost känns överhängande.

Fler i min sits och hur gör ni? Ska man kanske vänta ända till 12.00 innan man släpper ut? Hästarna får hö på natten och morgonen och de är bra i magen, ingen har vidare lös avföring, inte helt fasta bollar heller iof men det blir det ju ofta inte i början av betesperioden.

Vill man undvika fång på hästar som har risk för fång/feta eller har haft fång så är bete vid denna tiden på året helt att avråda från. Dessutom klarar hästar i fångrisk sällan mer än ett par timmars bete per dygn någongång, om något alls... om man inte vill ta onödiga risker.....
Men jag vet inte om du har fånghästar`?

Efter frost är morgonen högst sockerhalt i gräset, annars och generellt så är sockerhalten högst på em.
Solen bygger upp sockerhalten under dagen, som under natten förbrukas eftersom gräset växer då med. Är det kring frost så växer inte gräset och hela dygnets socker finns kvar i strået när nästar dag börjar bygga på igen.

Hej och tack för att du tog dig tid att svara :)

Mina hästar har inte haft fång. Det är halvblod, en ettåring och en tvååring och så en 6 åring som jag rider och tävlar. 6 åringen har lätt för att lägga på sig men nu är hon i fin form och inte överviktig. Unghästarna behöver ett bra bete då de leker och växer mycket, men jag har läst så mycket om fång så jag kan inte låta bli att oroa mig.

Jag brukar alltid släppa på bete tidigt i maj, men just i år blev väderleken lite märklig med först varmt och sen så kallt med frostnätter.

Det finns egentligen inte ngt svar på din fråga och jag kan naturligtvis ha fel. Men jag tror inte att alla hästar får fång, speciellt inte om de är utan övervikt. Jag tror inte att man ska överdriva risken. Det är trots allt bra för de flesta hästar att gå på bete.

Men om hästen är i riskzonen (som min egen fångponny) då ska man vara mkt försiktig, speciellt med frostgräset.

Det var skönt att höra att det inte är fånghästar eller överviktiga. Då tror jag att du sköter det bra som du gör, och frostgräs ska man alltid vara försiktig med.

Åh tack, nu känner jag mig lugnad! Frostgräs ska jag absolut undvika även i fortsättningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 801
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 245
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama