Undvika att bli ruinerad av mobilen

Michellan95

Trådstartare
Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting:

Jag är inte en van resenär utan tvärtom och ska resa bort nu till ett land där jag inte ringer/messar/surfar för samma pris som hemma. Hur gör jag för att inte bli ruinerad? Det är ju helt galet vilka summor min operatör tar; 25kr tex bara för att starta ett samtal och 150kr/mb surf O_o

Finns något som heter Roaming (?) som ska stängas av? Ska mobildata stängas av? Telefonsvararen?

Hjälp en förvirrad en! :bow:
 
Ja, stäng av mobildata och roaming. Telefonsvarare om du får många samtal som går dit. Om du har möjlighet, kolla med operatören om du kan lägga in en beloppsgräns. Det har vi, så om någon i familjen skulle missa så kan det inte kosta mer än 400 kr som vi satt som gräns.

Behöver du inte telefonen kan du sätta den i flygplansläge när den inte används.
 
Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting:

Jag är inte en van resenär utan tvärtom och ska resa bort nu till ett land där jag inte ringer/messar/surfar för samma pris som hemma. Hur gör jag för att inte bli ruinerad? Det är ju helt galet vilka summor min operatör tar; 25kr tex bara för att starta ett samtal och 150kr/mb surf O_o

Finns något som heter Roaming (?) som ska stängas av? Ska mobildata stängas av? Telefonsvararen?

Hjälp en förvirrad en! :bow:
Ja, stäng av roaming så ska inte telefonen kunna använda sig av en annan operatör än din egen.
 
Telefonsvararen ska du nog också stänga av för du får betala inkommande samtal som talas in på den när den är utomlands.
Var så förut iaf. (Den som ringer kanske inte vet att du är utomlands, därför behöver inte den betala utlandstaxa).
 
Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting:

Jag är inte en van resenär utan tvärtom och ska resa bort nu till ett land där jag inte ringer/messar/surfar för samma pris som hemma. Hur gör jag för att inte bli ruinerad? Det är ju helt galet vilka summor min operatör tar; 25kr tex bara för att starta ett samtal och 150kr/mb surf O_o

Finns något som heter Roaming (?) som ska stängas av? Ska mobildata stängas av? Telefonsvararen?

Hjälp en förvirrad en! :bow:
Ja stäng av allt du räknar upp och definitivt telefonsvararen. Fundera också på att ha telefonen i flyplansläge och bara använda den där du har tillgång till WiFi.
 
Ett tips är att använda wifi på hotell och caféer om du vill/behöver använda internet.
Internetanvändning blir fort dyrt. Tänk på att alla chattar (WhatsApp, Messenger etc) också använder internet= kostar.
 
Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting:

Jag är inte en van resenär utan tvärtom och ska resa bort nu till ett land där jag inte ringer/messar/surfar för samma pris som hemma. Hur gör jag för att inte bli ruinerad? Det är ju helt galet vilka summor min operatör tar; 25kr tex bara för att starta ett samtal och 150kr/mb surf O_o

Finns något som heter Roaming (?) som ska stängas av? Ska mobildata stängas av? Telefonsvararen?

Hjälp en förvirrad en! :bow:
Vart ska du då? Inom Europa är det samma summa som Sverige iaf hos Telenor.
 
Om jag inte behöver ringa brukar jag köra på flygplansläge hela tiden och Wi-Fi där det finns och jag behöver/vill använda. Behöver jag bli nådd kör jag på att stänga av både mobildata och roaming och hos min operatör kan man ställa in en maxkostnad vilket gör att när man uppnår det så spärras telefonen för sånt som kostar mer pengar. Det gör man hos min operatör genom att logga in på kontot på hemsidan.
 
Tack alla!
Jag ska logga in på min operatör och se om jag kan lägga in ett maxkostnad på mobilen. Det var otroligt smart, då kan det ju inte bli otrevliga överraskningar utan max 500 som exempel!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp