Undrelig kropps form!

Kramtizzlan

Trådstartare
Hjälp mig lite nu!En bekants c-ponny har så konstig kroppsform o jag tycker att ägarna tar lite för lätt på problemet! H*n har sk "fångnacke" o även en extra "bula" på rumpan mitt uppe på i höjd med svansroten! Tänk er lite en belgian blue! Det sista har han rasat i vikt med han ser skrämmande ut nu!
Dom har ökat upp foder lite, köpt lusern o så.
Jag tycker h*n har en helt galen foderstat hösilage, hö, havre, o nu då lusern!
Dessuton ratar han emellanåt hösilaget alt höet!
Dessutom är dom lite dumsnåla o vill inte vara med näst hästtandläkaren kommer o så! Vad tror ni? hjälp mig få lite kött på benen o hjälpa dom

Sv: Undrelig kropps form!

Läste någonstans(ev. ridsport) att hästar som har diabetes får "fångnacke" och nån bula på baken, om jag inte missminner mig. Det var iallafall det första som ploppade upp i huvudet på mig när jag läste detta.

Det låter ju väldigt intressant! Undrar om man kan hitta gammla artiklar?
Hade ingen aning att hästar kunde ha diabetes... men varför inte?!

Någon mer som vet?

Läste någonstans(ev. ridsport) att hästar som har diabetes får "fångnacke" och nån bula på baken, om jag inte missminner mig. Det var iallafall det första som ploppade upp i huvudet på mig när jag läste detta.

Är det cushing du tänker på?

Till Ts
Googla eller sök här på buke på cushing så får du lite mer kött på benen.
Givetvis bör ju hästens tänder kollas med jämna mellanrum och det bör ju vara bland det första man gör om hästen faller ur.
Foderstaten, ta prov för att kolla masken och tänderna är ju det man bör kolla genast.
Hur ser övriga hästar i stallet ut?
Finns det analys på hö/hösilage? vad är värdena isåfall?

Är tänder, foderstat och mask status ok så går man ju vidare med ytterligare undersökningar med blodprov och dylikt.
Om veterinären tycker att ett cushing test är motiverat (det kan framkalla fång och är därför inget som görs på rutin) så görs ju även det.

Det viktiga är ju att hästen kommer under vård snarast.

Fångnacke och fettansamlingar på rumpan kan betyda att hästen är insulinresistent det finns ett klart samband mellan insulinresistens och fång. En sådan häst ska bantas och inte äta kraftfoder som tex havre. Lusern däremot är bra mat för dem.

Är det cushing du tänker på?

Till Ts
Googla eller sök här på buke på cushing så får du lite mer kött på benen.
Givetvis bör ju hästens tänder kollas med jämna mellanrum och det bör ju vara bland det första man gör om hästen faller ur.
Foderstaten, ta prov för att kolla masken och tänderna är ju det man bör kolla genast.
Hur ser övriga hästar i stallet ut?
Finns det analys på hö/hösilage? vad är värdena isåfall?

Är tänder, foderstat och mask status ok så går man ju vidare med ytterligare undersökningar med blodprov och dylikt.
Om veterinären tycker att ett cushing test är motiverat (det kan framkalla fång och är därför inget som görs på rutin) så görs ju även det.

Tack för ditt svar! Känner att jag måste ta tag i detta! O hoppas få ägaren på bättre tankar :crazy: Tror inte på att han är "byggd så":crazy: Övriga hästar är fina bara han som är knas! Hösilaget är helt okey med bra värden kommer ej ihåg dom nu.... Chushing säger du! Fy jag får lite panik nu fattar inte varför dom inte kollar upp hästen! återkommer

Fångnacke och fettansamlingar på rumpan kan betyda att hästen är insulinresistent det finns ett klart samband mellan insulinresistens och fång. En sådan häst ska bantas och inte äta kraftfoder som tex havre. Lusern däremot är bra mat för dem.

um det låter som om det skulle kunna vara något sådant...!? Ang havren kan jag bara hålla med tycker det är hel knas o fodra den hästen med det!

Har du något mer om insulinresistenta hästar?

Det finns ganska mkt skrivet om det här på forumet.
Jag är ganska säker på att min egen ponny är insulinresistent och har läst massor om det.

Det är ungefär som motsvarigheten till diabetes 2 hos människor. En del cushinghästar är Ir men inte alla.
Jag vet inte vad du vill veta.

Här är mina erfarenheter hur man blir av med fettansamlingarna:

A: Motion, motion, motion och åter motion är vad som gäller. Långa skrittturer först, och sen trav. Viktigt att det blir regelbundet, nästan varje dag!

B: Bra grovfoder, viktigt är att se till att proteinbehovet är täckt. Annars komplettera med lucern eller annat proteinfoder. Se till att undvika stärkelse (finns i spannmål). Var noga med att få i hästen alla de mineraler och vitaminer som den behöver. Ge mat ofta och ge inte extremt lite, då tror kroppen att det är svälttider och samlar på sig ännu mer!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka