T

Timmelim

kan en islandshäst o en shettis gå i mindre hage under året så länge de går på bete på sommaren?

jättetacksam för svar

Sv: Undrar

Vilken yta är "en mindre hage"? Det är ju ganska svårt att svara på annars, om man inte vet vad du menar.
Man vill ju gärna att hästarna ska kunna sträcka på benen och röra på sig, gärna ta en liten galopp. Däremot kan vinterhagen vara mkt mindre än sommarhagen, bara den är väldränerad så det inte blir för geggigt. Grusa gärna vid grindhål och foderplatser.
Ju mer hästarna får röra på sig utanför hagen, desto mindre yta. Dock inte för liten förstås...

hagen är 1500kvm det är en islandshäst och en shettis som ska gå där med tillgång till utebox

på sommaren ska de gå på bete så det är höst vinter o vår de går här bara i sånna fall. Det är ganska "avlångt" så visst går det att galoppera...

hästarna är inga unghästar kan jag väl tillägga o brukar inte springa i hagen utan de de rör sig är det man rider dem...

tack för svar!!!!!

Det är ju inte så jättestor yta, 1500 kvm, men jag tror det kommer att fungera bra ändå. Som du skrev, lite äldre hästar som får sin motion utanför hagen...
Tänk på alla hästar som står i stora stall med frimärkshagar - visst får dina hästar det mkt bättre än dem! ;) Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30