undrar.. vad orkar en shettis?

J

Jennifer80

hur mycket orkar en shetlandsponny ca 85 cm.
Tänkt köpa en shettis och köra den med en rockard, var tror ni
hur tung får man vara då?

Sv: undrar.. vad orkar en shettis?

en häst i topp (mycket muskler ect) ska kunna ta dubbla sin vikt. men mycket beror på typen, har för mig att 85 är mini?
då blir det 1000ggr svårare att hitta prylar som passar,,,tycker att det är omöjligt till normal stl:crazy:

Ska du bara köra den så brukar det inte vara något problem, min kompis shettis (vet ej exakt storlek) tävlas utomhus med två "vuxna" (hennes pappa och hennes syster) utan problem. De är ju en drag 'häst egentligen, att rida är dock lite mer kännsligt skulle jag tro.

Prisma, du tog orden ur munnen på mig. (inte det med din pappa och syster utan att shettisar kan dra rätt mycket)

Prisma, du tog orden ur munnen på mig. (inte det med din pappa och syster utan att shettisar kan dra rätt mycket)

haha nej rida ska jag inte på honom :) , det får barn göra, men jag tänkte köra den och min sambo. och det är just min sambo som väger mellan 80 och 100 kg, så man vill ju inte att sambon ska köra om det blir för tungt!

Min kille väger (*frågar*) typ 100kg, (han vill då notera att han är 195 typ, väldigt viktigt tydligen) :angel: , iaf så ska han, jag och min kompis ut och köra/rida. Alltså, en av oss tjejer ska turas om att rida en ponny och den andra av oss ska köra shettisen. Jag väger ca 65kg så jag kan inte se varför det skulle bli för tungt för din lilla sötnos. :D
Ha det så skoj ute på eran körtur! :p

Som det verkar blir det ju inte för mycket då, man får helt enkelt prova! Dessutom kann min sambo faktiskt också går ner lite i vikt, han har ju lite för mycket egentligen. haha nej nu var jag taskigt!

Dom orkar dra betydligt mkt mer än man tror. Bara dom är lite tränade. Är det tungt, över 150 kg dagligen så kan man underlätta med en loksele och en baksele.
Jag kör min shettis, 107cm över havet:), tillsamman med mina två döttrar med bara bröstsele. Vi väger ca 110 kg tillsammans.
Tidigare ägare körde henne med loksele fyrhjulsvagn, två "stadiga" vuxna och två barn utan problem. Uppskattningsvis 200-225kg + vagnen.

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Elektron
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
321
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama