Undrar över travar traven

B

Buckingham

Hej

Jag undrar hur jag ska få bort släng traven med bakbenen när jag galopperar med hästen :confused: Har tagit ut en instruktör Men då skrittade vi och travade vi. Så hon fick inte se galoppen.

Men om jag har förstått rätt så måste man ge och ta med tyglarna så att han samlar sig rätt ..

Kan man få lite hjälp om hur man får hästen att arbeta rätt och så de går lättare att få honom att koncentrera sig mera på det vi gör utan att han bara går!! :bow:

Bukingham
 
Sv: Undrar över travar traven

Skulle snarare säga att han inte orkar gallopera rätt och heller inte samla sig. Jobba med lösgörande och stärkande övningar, bygg upp hans muskler och kondition
 
Sv: Undrar över travar traven

Håller med Zindy16!
Jobba mycket i skritt, träna i backe, i skogen, gör öppna och sluta mm och stärk musklerna först. Sedan kommer den dagen när hästen orkar ta ett-två galoppsteg i samlad form. Det kan tränas genom att bara göra igångsättningar, galopp ett par steg och sedan avsaktning.
Skynda långsamt och lycka till.
Det krävs tålamod för att det inte ska bli pass, slängtrav etc när man vill trava, eller galopp full fart framåt i galopp eftersom att det är lättare för hästen.
Tips! Tänk dig själv (prova) att galoppera framåt och jämnför med att galoppera på stället. Vilket är jobbigast?! Att galoppera på stället är jobbigare för benen måste då lyfta hela kroppen uppåt, vid rörelse framåt så har man hjälp av just rörelsen framåt.
 
Sv: Undrar över travar traven

Jobba hästen i skritt och trav tills den är balanserad, mjuk och trevlig att rida, vilar på steget och orkar bära sig sedan brukar det sällan vara några problem med galoppen. Galoppera i djupsnö, högt gräs eller i vattenbrynet om du har tillgång till sådant.
 
Sv: Undrar över travar traven

Zindy16
Mycket beror nog på att han inte orkar. Han har konditionen men inte musklerna.

allroundhästarna
jobba i skritt, träna i backe, i skogen, gör öppna och sluta mm och stärk musklerna . Va bra då ska jag rida ut och jobba i backar med honom nu =)

Polly_Mulle
okey . snön har inte kommit än men när den kommer så skall jag rida i den djupasnön
 
Sv: Undrar över travar traven

Åh jag har samma problem som du! Vet inte heller riktigt hur man ska komma till rätta med det? Galoppen känns bara låååång och vinglig med min pålla, men hon går bra i skritt o trav! Jag tar också åt mig av tipsen här! :idea: Lycka till i alla fall!! :D
 
Sv: Undrar över travar traven

Jag tränar mkt i backe, igångsättningar i backe och inte så långa sträckor i galopp åt gången, utan många fattningar o då helst i form. Är det svårt att få dem att hålla huvudet nere så ta hjälp av en "gummisnodd"/halsförlängare. Det är viktigt att de jobbar så att upp musklerna byggs upp, annars orkar de inte med att bära sig i galopp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu har traven och galoppen blivit bättre men...

Nu när jag har tränat backe o de så har han blivit bättre faktist och jag har även tränat på det instuktören sa. :)
Men nu har han blivit stel igen som förra vintern och när man drar handen på ryggen så åker (sjunker) den i hop :( jag vågar inte rida honom så mycket då eller inte alls rättare sagt men för att de inte ska bli värre så går jag med honom och så långerar jag honom. jag funderar på om jag skall ta ut en massör åt honom som förra vintern. Men jag har inte råd me det igentligen eftersom jag går i skolan :confused:. Jag vet inte om det är jag eller ägaren som skall stå för det heller??? jag har stått för allt hitils till och med hästens utrustning, så han borde väll betala lite nu eller har jag fel jag kan inte så mycket om sånt här.
 
Sv: Undrar över travar traven

Jag tycker du ska be hästägaren ta ut en veterinär och kolla på hästen. Har den ont i ryggen kan det vara något allvarligt, eller iallafall något som behöver behandlas. Jag tycker inte alls du ska rida på den eller göra något alls förrän du har haft veterinär ute.
Ulrika
 
Sv: Undrar över travar traven

Såvida du inte har hästen på foder, för då är det du som ska betala. Vad har ni för avtal?
Ulrika
 
Sv: Undrar över travar traven

de där kan jag svara på.

Hon har hästen på foder och något avtal är inte skrivet. hästen är inte heller besiktad innan hon tog över den...
 
Sv: Undrar över travar traven

okey . snön har inte kommit än men när den kommer så skall jag rida i den djupasnön

Tänk på att vara försiktig om du rider i djupsnö. det är mycket påfrestande för hästens senor...

Vänj hästen succsesivt (stavning?) och rid bara korta stunder.

Sen måste hästen kunna bära sig i form i alla andra gångarter. då har den styrkan att kunna galoppera i rätt form.

Så ska man inte "ge och ta" med tyglarna. halvhalter samlar hästen. det betyder inte att man ska ta den i munnen.

Galoppera endast ett par språng i taget åxå så hästen inte blir trött och tappar formen.
 
Sv: Undrar över travar traven

Aj då.. Så vet jag inte vem som ska betala. Fodervärden ska nog betala egentligen..
Avtal och besiktningar är bra..
Ulrika
 
Sv: Undrar över travar traven

Ja jag tycker att det är självklart att man som fodervärd står för allt. det är ju som att ha egen häst fast en annan står som ägare. Annars är det ju ingen vits att lämna ut på foder om man måste betala en massa.

Jag skulle aldrig ta en häst på foder utan att skriva ordentliga papper och veterinärbesikta. är man nära vän med ägaren och är mer som medryttare är det en annan sak...
 
Sv: Undrar över travar traven

Jo det brukar ju vara så.. Och jag tycker att det ska vara så. Håller bara med.
Men det är ju lite trist att lägga ut pengar för all utrustning etc och så går det knappast att rida hästen. Det är ju inte lätt att veta om man inte provat förr, och ingen tipsat. Men jag vet inte hur det är med den saken.
Ulrika
 
Sv: Undrar över travar traven

Precis det är lite tråkigt om man inte kan rida hästen. men då får man ju skylla sig själv som inte veterinärbesiktade innan:smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp