Undrar lite om förkylning m.m.

L

LoweBylowa

Hejsan! Här kommer en fråga som kanske är självklar för er alla,men jaa inte för mig:/
Jag undrar bara hur man märker att en häst är förkyld och vad man ska göra åt det i såna fall?
Jag har en egen liten d-ponny som jag vill ta hand om på bästa sätt då hon nu börjar bli gammal.
Jag undrar också hur man kan motionera och ta hand om en gammal häst så bra som möjligt? Några tips? Hon har dessutom inte så mycket muskler,ska man ge något extra foder eller nått?
Tacksam för alla svar jag kan få:)

Sv: Undrar lite om förkylning m.m.

Jag har märkt på mina att en förkylning är på G via att dom blivit snoriga... Då har jag som ett första åtgärd sett till att dom inte står kallt och sen ger jag dessutom dom lite Sjöbogårdens vitlök... Vila är ju självklart. Det brukar inte alls ta många dagar innan den "snuvige" blivit pigg och kry igen...:)

Jag har märkt på mina att en förkylning är på G via att dom blivit snoriga...

Jag har ingen erfarenhet av hästar och förkylning, men människor och förkylning... Snorig brukar man ju inte bli förrens man har varit sjuk nån dag eller mer. För snoret är ju de döda vitkropparna som kämpat emot m.m. Finns det inte nåt mer sätt att se om de är förkylda i ett ännu tidigare skede? det är ju inte så lyckat att träna en häst med halsont tex (om hästar får de?) :confused:

min pålla är oxå lite äldre, och när hon blir förkyld kan hon bli rinnig i ögonen(ibland bara i ena), lite tjock/svulllen i benen, snorig eller tappa aptiten. jag ser till att hon är täckad vid behov och hon har fri tillgång på grovfoder som förebyggande. jag tar tempen varje dag (när hon visar symptom på förkylning) och masserar benen så att svullnaden går ner. om hon haft feber(har tack och lov aldrig hänt hittills) skulle jag ringa vet, direkt. så länge hon inte har feber rider jag, men är hon lite förkyld tar vi det givetvis lugnt tills dt är över.

lite tips om gamla hästar:
det är viktigt att de får tänderna kollade ofta, ungefär 2 gånger om året och ännu oftare ifall de har något känt problem med tänderna. se till att de får tillräckligt med protein, annars kan de inte sätta muskler och de muskler de har förtvinar utan protein. lusern rekomenderar jag varmt, min tjej vill inte äta så mkt hö som hon behöver så hon får 1 kg lusernpellets om dagen, vilket näringsmässigt blir som ca 2 kg hö (om jag inte minns helt fel).
har oxå för mig att jag hört att gamla hästar inte ska få bli tjocka, för då belastas deras ben mer. fast de ska självklart inte vara magra heller. revbenen ska kännas men inte synas, det tkr jag är en bra tumregel.

se till att hålla igång den gamla hästen både fysiskt och mentalt, min häst rider jag som vanligt eftersom hon är så fräsch, med undantaget att vi inte hoppar. men när jag fick henne var hon helt otränad så då blev det mest skritta ut bara. långa skritturer på lång tygel är verkligen underskattat! det är viktigt att skritta igång och värma upp ordentligt om du ska rida dressyr eller nåt annat som är mer krävande än att bara rida ut.

för att bygga muskler är klättra bra, och skritta i lite ojämn terräng. typ skog där det ligger lagom med stenar och trädgrenar på marken, så hästen får se sig för och lyfta på benen. :)

oj vad långt det blev :D lycka till med din häst och se till att ni har massa kul tsm! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar