Undran om havandeskapspenning och sjukskrivning

Nikki o Fabian

Trådstartare
Om vi säger att jag söker havandeskapspenning och blir beviljad det, och sen när det är dax att gå hem på HP så känner jag att jag faktiskt fortfarande kan jobba då jobbet inte blev så tungt som jag hade trott, kan man då strunta i att gå hem och fortsätta som vanligt tills man känner att NU blev det för tungt och då utan krångel få HP from det datumet istället?

Sen om vi säger att man har ont i fogarna så kan man ju bli sjukskriven helt eller delvis. Men blir man det fram till den dagen bebisen föds?

Jag kan tillägga att jag vet att HP och sjukskriving inte är samma sak men att båda alternativen kan bli aktuella. Dock så hoppas jag på att kunna jobba heltid fram tills två veckor innan BF då jag har semester och att sen bebisen kommer innan eller på beräknat datum så man slipper slösa på FP dagarna när man ändå inte har en liten att ta hand om och umgås med.

Sv: Undran om havandeskapspenning och sjukskrivning

Jag vet bara att du blir sjukskriven fram tills dess din HP börjar. Inte enda fram tills bf.
Viktigt att tänka på är att du kan bli sjukskriven av läkaren men det är inte säkert att du får några pengar för din sjukskrivning av försäkringskassan då som anser att graviditet inte är någon sjukdom å att det är självförvållat även fast det är foglossning så att du är sängliggande hela dagen. Är många som blivit utan pengar trotts att läkaren ansett att dom är för dåliga för att jobba.(därav är det bra att börja på sin HP ist för att stå som sjukskriven tills det är dax)

Har du läst om hp på försäkringskassans hemsida?

Oj kan det bli så illa. Känns konstigt att FK kan neka betalning om läkaren säger att man inte kan jobba, lömskt.

Jo jag har läst om HP, men jag kan ha missat något. Var det något speciellt du tänkte på?

Du blir beviljad havandeskapspenning under en viss tid, sedan måste du begära havandeskapspenning (alltså reda pengar/utbetalningar) från FK. Du kan begära HP under hela den beviljade tiden eller under kortare tid. Så har iaf jag förstått att det funkar efter hur det stod i de papper jag fick hem då min HP beviljades.

Gällande sjukskrivning så är det ju så att FK ska godkänna den sjukskrivning som läkaren "rekommenderar". Ibland går det igenom, ibland trilskas de. Viktigt är att både vid sjukskrivning och HP-ansökan MYCKET TYDLIGT beskriva sina arbetsuppgifter och varför man inte kan utföra dem.

Senast ändrad av en moderator:

Sen om vi säger att man har ont i fogarna så kan man ju bli sjukskriven helt eller delvis. Men blir man det fram till den dagen bebisen föds?

Nej man blir sjukskriven fram till BF.

Blir man sjukskriven för sammandragningar är de fram till v.37 sen är bebis klar att komma ut om det skulle hända nått.

Min sjukskrivning för sammandragningar gick över till foglossningar sen, och jag blev sjukskriven till den 31 december, sen kände jag att jag inte behövde längre och så rätt jag hade för den 2a kom hon!

Blir du sjukskriven innan du går på HP brukar man bli sjukskriven hela HP-perioden oxå för att slippa påbörja ett nytt ärende på Fk, för pengarna är ju desamma.

Jag vet bara att du blir sjukskriven fram tills dess din HP börjar. Inte enda fram tills bf.

Jodå det kan du bli. På sjukintyget skriver läkaren en förkortning med bokstäver och siffror, slår man på dem på google får man fram de regler som Fk handläggare ska följa när de behandlar ärendet.

Beslutsstöden finns också på socialstyrelsens hemsida.

T.ex. foglossningar:

Sjukskrivning kan vara motiverad vid uttalade eller svåra bäckensmärtor, i synnerhet om de förvärras av arbetet och om behandlingen inte resulterat i en påtaglig förbättring av smärtan och därmed arbetsförmågan. Halv sjukskrivning är normen – dock rekommenderas hel sjukskrivning om belastningssmärtorna är så uttalade att kvinnan måste använda kryckor eller rullstol. Gör en ny bedömning efter 4–6 veckors behandling för att undersöka behandlingseffekten och det fortsatta behovet av sjukskrivning.
Kvinnor med tidig debut (före vecka 18) av kombinerade besvär i både rygg och bäcken utgör en särskild riskgrupp för att utveckla värre och mera långdragna besvär både under och efter graviditet och bör följas noga. Det finns ett större behov av fysisk avlastning i form av sjukskrivning under graviditet för denna grupp.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sitter och försöker läsa på hur det funkar om jag skulle behöva vara hemma mer innan BF pga. foglossning eller så. Så som jag förstått...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: ako
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 946
Senast: Lavinia
·
L
Gravid - 1år Någon klok människa som orkar förklara för mig? Skillnaden mellan sjukskrivning och havandeskapspenning? Jag är i v.31+6 nu, och...
Svar
9
· Visningar
6 948
Senast: lilla_maaliiin
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 281
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII