Underworld xx död?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
C

cissiny

Borde ju sova nu egentligen... Men fick ett infall och kikade på Underworld i den danska hingstlistan.

Helt plötsligt är det inskrivet att "hingsten er afgået maj 2008". Det måste väl betyda att han är död? Född 1986 så han var ju 22...

Tror aldrig att jag såg honom IRL, hade faktiskt tänkt åka över till Danmark i sommar och titta på honom... Jag gillar stammen, de bilder jag sett, och avkommorna!:love:

Han har ju använts i en massa förbund, fullblodsavel förstås men även Sv halvblod, Danskt Varmblod, Trakehner, Holsteiner, Hannoveraner, Dansk Oldenburg samt dansk anglo. Nån som vet hur många ston han betäckt i de olika förbunden? Har han verkat annat än via naturlig och fryst semin?

Nån här som sett honom? Träffat på avkommor?

Vet att en son godkändes i avel i Danmark som 3-åring, men jag tror inte att nån annan godkänts? (Treåringen var bara godkänd då, tror att han kastrerades).

Mvh Cissi (som väl ska försöka få 2,5-3 timmars sömn iaf... ;) )

Sv: Underworld xx död?

Hej
Min kompis har ett sto efter honom. Underbart vacker, mörkbrun. Är utlånad som avelsto och ska föla vilken dag som helst.
Stoet har halvblod på mammans sida.
Kram Suss

Helt plötsligt är det inskrivet att "hingsten er afgået maj 2008". Det måste väl betyda att han är död? Född 1986 så han var ju 22...

Afgåed betyder tillbakadragen, dragit sig tillbaka. Så det behöver inte nödvändigtvis betyda att han är död. Jag tolkar afgåed lika med tagits ur avel i detta sammanhang, men det kan ju i sin tur betyda att åtminstone spermierna är döda eller slut. Eller så har han fått gå i pension helt enkelt...

Afgåed betyder tillbakadragen, dragit sig tillbaka. Så det behöver inte nödvändigtvis betyda att han är död. Jag tolkar afgåed lika med tagits ur avel i detta sammanhang, men det kan ju i sin tur betyda att åtminstone spermierna är döda eller slut. Eller så har han fått gå i pension helt enkelt...

Hoppas att du har rätt! Skulle gärna vilja se honom... Tror inte att det stått något tidigare, inget nämns på ägarens hemsida heller... Det verkar som om det var tänkt att han skulle verka i avel i år i alla fall, det kan ju vara så att dom börjat betäckningssäsongen men märkt att han inte är fertil längre? Nu har jag inte sidan framme längre, men jag tror att han hade rätt hyfsad dräktighetsprocent i fjol?

Avgången kan man väl nästan säga på svenska också? Ska försöka ta reda på hur det är, om han fortfarande lever så att man kan se honom... Skulle ju gärna vilja...

Mvh Cissi

Hej
Min kompis har ett sto efter honom. Underbart vacker, mörkbrun. Är utlånad som avelsto och ska föla vilken dag som helst.
Stoet har halvblod på mammans sida.
Kram Suss

Tack Suss!

Min syster har fött upp två avkommor, en hingst med fullblodsmamma (otroligt vacker, mörkbrun nästan svart, ca 161-162) och ett sto med halvblodsmamma e. Ganesco (brun, snygg, ca 165 tror jag). Stoet är sålt, borde ha fått sitt första föl (väntar med spänning på att se det i Föl 2008 tråden :) ).

Vad är det för morfar till din kompis sto? Hur stor är hon? Temperament/ridbarhet (de ovan nämnda har mkt bra temp och ridbarhet, inte minst hingsten)? Vem är hon dräktig med? :)

Kram tillbaka!

Mvh Cissi

*lånar min egen knapp*

Han är död, i tisdags om jag förstod det rätt. Hade vart pigg och glad in i det sista, togs in från gräshagen kl 8 och kl 10 låg han död i boxen...

Ägaren var såklart ledsen, men tyckte att det var bra att han gick bort så här. Fräsch och glad in i det sista, dom behövde ju aldrig fatta beslutet själva. Vet inte hur länge dom hade honom, han har väl bytt ägare ett antal gånger och sen vart utstationerad på olika ställen. Tror han hade det riktigt bra de sista åren i alla fall?

Fler Underworld-avkommor? :)

Mvh Cissi

Vi har en i stallet som går svår fälttävlan (gått unghäst-VM) plus 130 hoppning såklart (det måste de för att få gå svår f) Gick SM förra året som 8-åring och ska gå igen i år, sen lite internationellt förhoppningsvis. Han är ue-Ciceron-Drabant. Mkt fin dressyr, hoppningen lite mer ojämn men hoppar stort

Vi har en i stallet som går svår fälttävlan (gått unghäst-VM) plus 130 hoppning såklart (det måste de för att få gå svår f) Gick SM förra året som 8-åring och ska gå igen i år, sen lite internationellt förhoppningsvis. Han är ue-Ciceron-Drabant. Mkt fin dressyr, hoppningen lite mer ojämn men hoppar stort

Tack Workaholic! :)

Den känner jag till (har sett bild), ang stammen så säger blup.se Ciceron-Lansiär-Urbino? Stämmer det?

Låter som en jättebra häst! :) Är den trevlig i temperamentet också?

Mvh Cissi

Nån mer med Underworld-avkommor? :)

Mvh Cissi

KL

Väcker denna gamla tråd och frågar om det finns något kvar efter denna fina hingst?

Jag hade hand om och red Underworld "Uno" när han stod i sverige 1999. Red för A tränare i dressyr och hoppade honom också lite grann vilket gick lite fort ibland ;). Han var jättebussig och fin att rida och hantera. Han lärde mig mycket den våren och sommaren, en väldigt bra läromästare! Höjdpunkten var när jag skulle rida honom på hingstvisningen på grevagården, var så nervös att jag kunde dö men han var iskall och gjorde sitt bästa.
En liten egenhet (är nästan säker på att det var han) var att han vid tömning hängde med magen på bocken och lät bakbenen dingla och småsprattla. Såg lite lustigt ut :rofl: men fungerade.

Red sedan en 4 åring efter honom. Den hade en väldigt taktmässig trav och bra galopp. Hoppade trevligt och väldigt klok. Han såldes sedan och gick som fälttävlanshäst om jag inte minns fel.

Tack så mycket!

Har kollat på deras hemsida lite snabbt, men under "avgifter" för hingstarna är inte Underworld med. Men man kan ju alltid fråga ändå. :)

Liknande trådar

C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 286
Senast: Mabuse
·
Avel En del har det väl redan stått om här men vissa är nya, saxat från Ridsport Nya spermaimporter 2007 Det har tillkomit...
Svar
10
· Visningar
2 050
Senast: Sar
·
Avel Är det nån som känner till dessa hingstar? Royal Highness, f 00 e Regazzoni u Dorain e Dream of Glory - Welmeyer - Lanthan - Argentan...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka