undertramp och sänkt rygg??

M

Majjijann

nu håller jag på att slå knut på mina tankar. nyss kunde jag inte ens komma på hur man gör en vanlig galoppfattning :crazy:

och så snurrade jag in i ett konstigt resonemang...

kan en häst trampa under sig så som man vill att den ska göra, men ändå inte höja ryggen?

Sv: undertramp och sänkt rygg??

Beror på hur du vill att den ska trampa under sig... (förstår inte vad du menar där).

En travhäst har ett gigantiskt övertramp (bakhoven sätts ner framför framhovens spår) utan att den använder bärkraft. En travhäst (som exemplet) använder sig av skjutkraft.

Givetvis aktivierar den ryggen, det måste kroppen göra för att röra sig, men den bär inte. D v s använder sig inte av kroppen så som ryttare vill att hästen ska göra när den rids.

Majjijann skrev:
nu håller jag på att slå knut på mina tankar. nyss kunde jag inte ens komma på hur man gör en vanlig galoppfattning :crazy:

och så snurrade jag in i ett konstigt resonemang...

kan en häst trampa under sig så som man vill att den ska göra, men ändå inte höja ryggen?

Jadå, det är fullt möjligt, då den i sådana fall bara länger ut Bakbenens Baksidemuskulatur, det är därför vi aldrig kan jämföra en rätt arbetande häst med en häst som trampar under sig väl.

Det handlar mer om linjen mellan höftknöl och bärbensknöl. Är denna vinklad eller ej. Om den vinklar sig väl har hästen oftast en högre hasaktivitet samt magmuskler som arbetar väl och höjer upp ryggens muskulatur. Detta har inget med övertramp att göra.

Man önskar att hästen sätter under sig så pass långt att den har bakbenen som stöttepelare för ryttaren, kommern god vinkel här också arbetar hästen i en god form.

Till detta kan man lägga Hypermobilitet i Lumbosacralövergången, detta ger en icke ärlig vinkel dock en god vinkel och ett lyft i ryggen men skapar stor ländryggsproblematik och knäproblematik.

Iom att jag har skaffat mig en körhäst har jag fått ett stigande intresse för just dessa hästar.. Vad jag som lekman ser är samlade hästar framför vagnen, men totalt "tappad" rygg. De går i helt "fel" form ur ett ryttarperspektiv, men iom att dessa hästar inte ska bära ngn på ryggen så är det helt ok antar jag så de inte behöver musklerna för att bära ryttare!? Kan någon rätta mig? Dessa hästar går i piaff och passage, men med underhals och svank rygg..

ursäkta att jag använder din tråd, men funderingarna är ju liknande.. :)

Citat: Till detta kan man lägga Hypermobilitet i Lumbosacralövergången, detta ger en icke ärlig vinkel dock en god vinkel och ett lyft i ryggen men skapar stor ländryggsproblematik och knäproblematik.

Jaså är det så vissa hästar gör.. Tack!

svar till alla:

tack. nu fick jag nog lite mer kpmlicerade förklaringar än vad jag kan förstå, men jag hänger me til en början iaf.

ett enkelt svar på min fråga blir ja. men... det finns många men...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 460
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 142
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 192
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka