undertemp?

U

Uddatyp

vad räknas som undertemp?
min häst ligger på 37,1 grader som normalt..ibland går han ner till 36,7.

men såhär har han alltid haft de..sen hörde ja att de kunde vara farligt om dom har undertemp och de har han väl?

Sv: undertemp?

Min häst brukar också ligga lågt, som din. Vet tycker det är lågt, men har aldrig sagt nått om att det ska vara farligt. Så det hoppas jag att det inte är.

Nejdå, det är ingen fara! Tempen varierar stort mellan olika individer, tider på dygnet mm. Den vanligaste orsaken till att termometern visar lite lågt är att man inte sticker in den tillräckligt långt, att den hamnar i lite träck eller att hästens ampull är gasfylld och att man inte har termometern i kontakt med tarmväggen.

Undertemp är sällsynt och när det förekommer så är det ofta på mycket sjuka individer, dvs de har andra symptom än en lite låg rektaltemp.

Jag har också undertemp och det är inte farligt. TantEster, imponerad av all din kunskap. Kul att sådana som du, PL och HelenaHandberg finns med oss här på Bukefalos.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 340
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 219
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar