Understimulerad och bökig

A

anyberg

Jag är medryttare på ett 17-årigt svenskt halvblod på 178 cm som är lite bökig...

Saken är den att jag tror att han är understimulerad och jag som medryttare kan ju inte aktivera honom mer än vad jag redan gör...

Dom problemen jag har med honom är att han inte flyttar undan för tryck såsom jag vill och att han inte kan stå still när han står uppbunden samt att han ibland kan få separationsångest när kompisarna går ifrån honom (inte när han går ifrån dom dock). Det finns lite fler småproblem men det är dom jag skulle vilja fokusera på just nu.

Det han gärna gör när han står uppbunden är att flytta bakdelen från vänster till höger och även "klättra" på väggen med det bakben som är närmast, han är ju så stor så han fyller upp nästan hela gången och särskilt om han står diagonalt som han oftast gör.

Tyvärr är det ju så att jag är där för att i första hand motionera honom så jag måste hinna med att borsta och sadla honom och samtidigt få han att uppföra sig medan man gör det...det tär på tålamodet och till slut brukar det bara bli en massa knuffande från både han och mig, fram och tillbaka.

Om det var min häst så skulle jag se till att aktivera honom mycket mer så han blev av med överskottsenergin.
Om det var min häst så skulle jag jobba varje dag med "the porcupine game" så han blev mer känslig för tryck.
Om det var min häst skulle jag träna varje dag med att låta hans kompisar gå iväg och sen komma tillbaka så han vänjer sig vid det.

Men nu är jag inte ägare till hästen och jag har inte tid att komma ut och jobba med honom mer än två gånger i veckan i ca 2 timmar per gång.
Jag kan lätt lägga dom 2 timmarna på beteendehantering dock.

Hur ska jag få honom mer känslig för tryck? Förutom porcupine game.
Vad är det jag ska tänka på innan jag ställer honom i gången, vad ska jag göra?
När han väl står där, vad ska jag göra när jag märker första tendensen till "dåligt beteeende"?
Finns det andra konstruktiva saker att ta till hjälp förutom motion för en häst som har överskottsenergi? Typ leksaker, något att tugga på, trickträning kanske?

Ägarens inställning till det hela har jag inte helt fått grepp om. När det gäller hur ofta hon rider honom så är det inte särskilt mycket, varför vet jag inte men då är det ju i så fall bra att hon skaffat sig medryttare (även om det kanske istället hade behövts två).
Jag tror att hon är mer den som uthärdar eller undviker situationer än gör något åt problemet i sig. Det är möjligt att hon också inte har lika mycket problem då hon jobbat med honom längre än mig. Han testar ju säkert mig mycket mer än henne.

Jag tror dock och hoppas på att om vi satte oss ner och diskutera och gjorde upp en bra strategi som båda var överens om så skulle hon nog gå med på det. Om inte så söker jag mig nog någon annanstans.

Men då är frågan: hur ska den strategin se ut?

Så egentligen frågar jag två saker:
1. Vad ska jag göra här och nu? kortsiktigt?
2. Vad ska jag föreslå som lösning tillsammans med ägaren? långsiktigt?

Sv: Understimulerad och bökig

Som du själv antyder så bör ju du och ägaren komma överens om hur hästen ska fostras. Jag tror mer på ouppfostran än överskottsenerig.
Kanske har han bökat i gången, till slut har ägaren börjat gapa på hästen och hästen har fått värdefull uppmärksamhet.

Vad det gäller uppfostran är jag mer för att fokusera på vad jag vill se än att korrigera det jag inte vill se. Dvs skit i hästen när den bökar, det ska inte vara självbelönande att det är då du bryr dig. Sen berömmer man när den väljer att stå still.
Men den principen måste ju både du och ägare vara med på.

Jag tycker inte heller att det behövs några Parelli-lekar för att få en häst att flytta på sig. Begär att hästen flyttar undan för tryck, punkt slut, ta i så mycket det behövs för att få din åsikt hörd. Det är i alla fall viktigare att berömma när den gör rätt istället för att korrigera fel.

Sen är det frågan om vad du gör i detta nu. Då skulle jag tänka så här: "Ger den här hästen mig nåt?" Om svaret är "ja", så skulle jag gilla läget och gneta vidare med ägaren. Blir svaret "Nej, jag känner att jag bara får fostra och fostra" Ja, då är det ju ganska enkelt.

Sv: Understimulerad och bökig

Jag håller med dig om att ignorera fel beteende och berömma rätt.
Men det är lite svårt att ignorera en häst som trycker upp en mot väggen, fast jag förstår att det inte var det du syftade på. Iallafall så ignorerar jag oftast de beteenden som inte påverkar mig eller säkerheten precis som du säger.

Jag måste ta i för kung och fosterland för att få honom att flytta sig oftast och om man samtidigt håller på med någonting annat så kan det bli väldigt tålamodskrävande. Samtidigt är han väldigt stor och stallgången väldigt liten så han har inte så mycket utrymme att röra sig innan han går in i nåt eller mig. Men han får ALLTID beröm när han står still (åtminstone av mig) och obehag när han går in i mig. Om han går in i väggen försöker jag ignorera om det inte är så att han häver ner någonting, som sagt, han "klättrar" med ena bakbenet överallt.

Han ska flytta sig för tryck, punkt slut. Javisst, men om han aldrig fått lära sig det så måste man ju börja träna upp det på något sätt? Och det börjar bli lite frustrerande att träna på det samtidigt som man egentligen vill göra något annat. Därav vore det skönt att lära honom det separat genom t ex porcupine eller något annat.

Han rids nästan bara av mig som är där två gånger i veckan...så nog skulle han behöva röra på sig mer. Ibland kan ju sånt lösa vissa beteendeproblem...lite så jag tänkte.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 588
Senast: Rosett
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama