Undersökning/behandling av kiropraktor

annan1

Trådstartare
Hur har det gått till när ni tagit ut kiropraktor till era hästar? Har ni blivit nöjda, och vad har ni upplevt för effekt? Någon som blivit missnöjd?

Sv: Undersökning/behandling av kiropraktor

Jag åker in med mina hästar till kiropraktorn. Hon använder både sig av massage-täcke, laser, akupunktur och kiropraktor,(händer inget annats används)
Och jag är supernöjd! Märker en stor skillnad på mina hästar! :)

Hade en muskelskada på min häst, den vet. jag använde var också kiropraktor. (Mycket praktiskt)

Så det blev en kombo av kiropraktik, medicinsk och sjukgymnastisk behandling. Hästen är idag frisk, hade ett återbesök ett halvår efter skadan för koll. Mycket nöjd.

Har bara positiva erfarenheter av kiropraktor. I många år har vi haft en som har kommit 2-3ggr/år i förebyggande syfte.
Hon har hittat lite stelhet här o där men inga större saker. Hästarna verkar att gilla det iaf!

Samma kiro som behandlar mig har behandlat min häst.
Hästen var halt länge, markerade efter böjprov och på volt. Kotledsinflammation sa en tidigare ägare. Jag hade ute kiron två eller tre gånger, sen dess har häst varit helt symtomfri (har gjorts två besiktningar med böj- och arbetsprov sedan dess) och helt annorlunda att hantera. Satt låsningar i manke och bogar, rejält snedställda bogblad.
Kombinerade med massage för bättre effekt.

Tycker det är smidigt att ha en kiropraktor som kan häst (till mig själv menar jag). Han förstår var jag menar när jag pratar ridning.

Har provat några olika och de första tre jag provade var i princip bara inriktade på 'si-leden' och såg inte helheten kändes det som. Ju mer jag lärde mig om mina hästar och kände hur och vad som kunde vara besväret så insåg jag att den tredje av dessa som jag använde flera gånger inte hittade 'allt' utan att det kändes som det fanns något mer fast att denna person ansåg att det inte fanns.

Fick tillslut tips om en annan som jag sedan dess åkt till och är mycket nöjd, det jag känner är ett problem hittar han och kan åtgärda och hästarna är jättefina och mår super i kroppen. Samarbetar även med en som ger laser så det blir både kiropraktik och laser vid behandlingen. Det gäller att hitta en som har känslan i händerna att veta var problemen sitter och som inte bara lärt sig det mekaniska.

Tack för svaren! Min häst fick behandling för en vecka sedan. Enligt kiropraktorn hade han en låsning i en höft, vilket även jag och hovslagaren misstänkt. På kiropraktorns inrådan har vi tagit det lugnt med mest skritt och klättring sedan behandlingen, men idag tänkte jag köra ett lite snabbare pass.

Hästen känns fin, och framför allt märker jag att han har ett annat lugn än tidigare. Han har alltid varit lite stressad och varit ovillig att släppa in folk på höger sida. Nu känns det som att han upptäckt att låsningen släppt. Om det är så, är det rätt fantastiskt (och samtidigt logiskt).

Har tagit ut en gång men ska snart ta ut igen. Min ponny hade låsningar i bogen och spänningar samt fler låsningar lite överallt! Så vi kunde inte ta allt på en gång men han rätades i mycket i bogen och sedan dess har han orkat mer i galoppen på ridbanan. Förr bröt han av jämt och klarade inte av att jobba ordentligt på volt. Nu funkar det bättre så jag är nöjd.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka