Underskott av fosfor, vilka alternativ finns?

Mariaauto

Trådstartare
JAg har precis fått hem årets grovfoderanalys som har följande värden

ts 57%
per kg foder

Mj: 6
smrp:42
Ca:2,6
P: 0,9
Mg: 0,7
Kalium:8

resultat: Feta hästar med för lite fosfor!

Så letar efter mineralfoder eller nåt foder som innehåller mkt fosfor o tillräckligt med selen. Kraffts vita mineraler passar in i foderstaterna men jag vill minnas att de är VÄLDIGT dyra. Nån som har nåt tips?

Sv: Underskott av fosfor, vilka alternativ finns?

Eclipse Biofarm säljer ju Fosforbalans som tillskott. Minns inte vad det kostar men jag tror inte det var så farligt dyrt.

Det beror lite på hur mycket man behöver ge, men jag tror det blir dyrare än Miner Vit. Men behöver man BARA P och inget annat så är det ju bättre, såklart. :)

behöver ungefär 2-5 g beroende på häst extra, plus selen, sen är resten som de ska.

Jag tror det kostar runt 160-170kr för 2kg och behöver du 2dosmått (5g P) per dag så räcker det i 100dagar. Vad Miner Vit kostar vet jag inte jag inte, men jag tycker inte Fosforbalansen blir så dyr. Sen får man ju även med extra kalcium med Miner Vit och det ställer till Ca/P-kvoten.

2 kg fosforbalans kostar 265 kr på GG nu!

Mineraler med mycket fosfor är dyrare än andra eftersom fosfor är dyrt!

Jaha, är det så pass dyrt? Jag googlade lite och fick fram det andra priset på några sidor där. Men det kanske verierar en hel del? Eller så var det gamla sidor. :p

oki, jag har 8 hästar som ska ha. Så de är 20 kg som gäller för mig. Tänker dock köpa en 8 kg för o se om de äter..

Jag tycker inte "kraffts vita" är dyrare än några andra mineraler. ( Andra "fosformineraler alltså).

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025