Undernärd shettisunge

Sv: Undernärd shettisunge

Bonanza skrev:
Åh tack :o Jag tycker det är roligt att ta hand om djur och få dem att må bra och bli fina. Den bästa belöningen är när de blir "friska"
Har en "cp-anka" här också som jag försöker få igång, den skulle ha slaktas, men jag tog den för jag tyckte inte att den skulle straffas med döden bara för att den har det besvärligt.
Sören som shettisen heter går nu i en ganska stor hage som övergång och i morgon får han komma på storbetet tillsammans med min hingst Bonanza :). Han ska bara få en stelkrampsspruta först.

Tummen upp för dig :banana:
Bra att det finns fler där ute som hjälper till att ta hand om djur som inga andra vill ha - synd bara att det inte finns flera av oss.

Tycker väl iofs inte att det är fel att avliva ett djur som har en eller annan skada eller ett stort problem...

Är lite härdad av jobbet kanske, Jobbar med mjölkkor och dom åker till slakt bla pga Inte dräktig, Låg mjölkproduktion och Dåligt lynne.
Dock inte majoriteten, som slaktas pga Mastit dvs juverinflammation eller skador till följd av juverinflammation.

MEN dom djur man har ska givetvis ha det bra så länge dom lever, och när man tar bort dom, så lider jag nog mer än djuret... :angel:

Jag avlivar hellre ett djur, än säljer till fel person om man säger så.... Tyvärr är det ju hemskt svårt att veta vem som är rätt och fel person när man står med ett djur till salu.

Ett ex. Sålde 7 hundvalpar för ca 1 år sedan. Blandraser och till följd av tjuvparning.... ;)
3 av dom är döda, en pga bilolycka, 2 pga ägarens oförstånd och okunskap... Fel köpare alltså...iallfall de 2 sista.

1 gav köparen bort eftersom han tuggade på mattor och levde rövare ihop med deras schäferunghund i samma ålder.... Konstigt... 2 unghundar ca 6 mån som är ensamma hemma hela dagen...Inte ser det ut som när man åkte på morgonen iallafall... :crazy:
Vet ej var han är nu, det visste inte hon heller... Fel köpare där oxå alltså.

Dom sista 3 har jag inte hört av, 1 vet jag att det har gått bra, (ryktesvägen)och dom trivs med sin hund.

Egentligen ska man nog inte tänka på vad som blir av de djur man säljer, för då skulle man aldrig klara av att sälja några alls... :cry:

Häls Embla

Sören har en ny matte, men hon hade bara inte erfarenheten av att ta hand om en så vanvårdad individ. Hon är jättetacksam för det jag gjort för Sören. Det trista är dock, att uppfödaren och hon är gamla goda vänner, så detta blev en stor chock för henne att få se hästen komma i detta skick... och svårt blev det också för henne att kontakta dem och tala om vad hon tyckte och tänkte om Sören och att veterinären gett Sören endast sommaren på sig och blev han inte bättre så skulle han tas bort... Hon hade själv inte sett Sören live sedan han var några månader och då var han fin och hon litade naturligtvis på sina vänner. Jag hämtade honom när jag var på fastlandet åt henne eftersom jag skulle få ha honom över sommaren som sällskap åt min hingst ... och gissa om jag vart chockad när jag såg vad jag skulle hämta. Usch och fy, men det var bara att hålla klaffen och lasta in honom och fort som fanken dra (från denna totalt omedvetna och okunniga uppfödare) till Gotland för att se om jag kunde göra ngt åt denna emliga åring.

I morgon släpps Sören på stora betet tillsammans med Bonanza! :D Han har nu i 2 hela dygn varit ute dygnet runt i en stor hage bredvid mitt hus som övergång till sommarbetet och det har gått kanon. Först fick han gå två dagar bara dagtid, i denna stora hage, men de sista två dagarna har han varit ute dynget runt och det har gått jättebra, så i morgon gäller det som sagt!!!... och jag är nu övertygad om att veterinären inte kommer att döma ut honom efter sommaren! :)

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att det verkar ordna upp sig, och att han mår bättre.
Vad har uppfödren haft dom på för system? Tyvärr ser jag detta symtom ibalnd, hos nötkreatur, att dom går på lösdrift, ibland lite för många, och en ranglåg individ får inte tillräckligt med mat, trots att hela flocken får fri tillgång.
OCH har man lösdrift måste man vara superuppmärksam på hur dom ser ut, och att dom ha gott hull.

Alltså: Han har gått på lösdrift kan jag har lite mer förståelse för att han ser ut som han gör, för det är svårt med lösdrift om man inte är van vid det.
Har han stått på stall hela vintern tycker jag att det är fördjävligt som han ser ut!!!

Häls Embla

Så här ser min jämngamla häst ut och hon har däremot gått på lösdrift!
Ranait050505v.jpg

Bilden tagen 5:e maj

Senast ändrad av en moderator:

Nej, man upphörs inte att bli förvånad!!
Nu går Sören med Bonanza nere i den otroligt stora hagen vid havet. Han måtte tro att han kommit till himmelriket. De blev fina kompisar med en gång och Bonanza tar så fint hand om honom. :)

Bonanza skrev:
Så här ser min jämngamla häst ut och hon har däremot gått på lösdrift!
Ranait050505v.jpg

Bilden tagen 5:e maj

Jag blev inte lite förälskad :love:

vad fint du tar hand om sören!! En stor eloge till dej!!

Bonanza skrev:
Har en "cp-anka" här också som jag försöker få igång, den skulle ha slaktas, men jag tog den för jag tyckte inte att den skulle straffas med döden bara för att den har det besvärligt.

Och det var jag som skule ha "slaktat" ankan..
Nåja,så var inte riktigt fallet,den skulle ha avlivats pga balansproblem och i och med att de alla skulle ut till resterande flock tillsammans med syskonen så vet vi att det hade blivit ett problem för lillankan.
Vad som hänt med ankungen det vet ingen,om det beror på fel gener hos föräldrarna,ett slag,eller ett fall,ja,ingen som vet.Den har tyvärr bara haft grava problem med balansen.Så det är ingen riktig solkskenshistoria där inte.För den var definitivt inte vanvårdad på detta ställe!!
Och vaddå straffas med döden?? Tror du att ankan hade lidit som död anka??
Näe,nu får du allt ta och ge dig..

Och vad gäller shettisen,så har du gjort ett mkt bra jobb,däremot så tycker jag att det är mkt svårt att bedömma på 6-dagarsbilderna då Sören ej står likadant på bägge bilderna.
Ett foto kan dölja och försköna,de diskussionerna har vi ju haft många gånger tidigare!

btw.. Slaktar gör vi för att äta upp,när vi avlivar,ja då går inget till mat.
Och dessutom så är ju knappast en 4-500 gr's ankunge ngn mat.

Det var min personliga reaktion och tanke med ankan, men det är väl för att jag har en son med cp-skada.

Jag har tagit bilderna på Sören i nästan samma vinkel och om du inte ser skillnaden så måtte du vara blind. Det kallas för bildbevis och används ofta. :smirk:

Jo,jag ser skillnad på hullet och pälsen,men inte benställningen,för på den första bilden så ser den inte så rolig ut,men har ena bakbenet mer inunder sig i en vinkel som den inte har på det andra kortet.
DET går inte då att bedöma om benvinklarna har blivit bättre.

Bonanza skrev:
Det var min personliga reaktion och tanke med ankan, men det är väl för att jag har en son med cp-skada.

Det är beundransvärt att vara förälder till ett barn med en CP-skada,det krävs mkt jobb och mkt omtanke och mkt mkt mera planering för att få saker och ting att fungera.Att en person som du har orkat med det + ha alla hästar och allt runt omkring är värt en stor eloge.. :bow:

Men steget därifrån till en skadad ankunge som inte kommer att kunna fungera normalt i en flock är bra mkt längre än att avliva,i allafall för mig.
Jag räddar inte heller en häst till varje pris,t ex en buköppning skulle aldrig någon utav mina hästar få genomgå,likväl hänga i matta pga nån form av benbrott osv..

Jag håller med dig! Man kan inte rädda allt och alla till vilket pris som helst. Så råder tyvärr den krassa sanningen och verkligheten vi lever i.

Jag förstår ju naturligtvis att han inte skulle klarat sig i ankflocken, men hos mig har han det bra. Det är ju bara han syskonet, och de verkar ha ett bra liv. Han går bättre nu.

Sörens ben rätar upp sig mer och mer. Enligt veterinären skulle han också röra på sig mycket för att få ordning på benen och det får han sannerligen göra nu. På måndag kommer hovslagaren och efter det kommer han säkert att bli ännu bättre i in benställning för hovarna är jättelånga och börjar bli böjda framåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka