Undernärd shettisunge

B

Bonanza

Har fått hem en ettårig shettishingst som skulle vara sällskap åt min hingst, men denna lilla häst var så otroligt undernärd och har en väldigt märklig bakbensställning. Han var inte maskad sedan efter förra sommaren (!??!!)
Jag har maskat honom, gett honom Ultrasan, B-vitamin, steeljoint, selen, Pasture Mix, äpplen, morötter.... och bete naturligvis Vad ska han mer ha? Han har både salt- och mineralsten i sin lilla hage, men han slickar inte på dem vad jag kan se.
Är det rakitis eller selenbrist som har medfört benställningen bak? Den nya ägaren har rådfrågat veterinär som tyckt att han kunde få sommaren på sig, men hon har inte varit här och kollat honom :confused:
Så här såg han ut första dagen ho mig
Sren.bmp

Sv: Undernärd shettisunge

Men hjärtehästen.. :( Ser den ut som på bilden, det är inte bara en märklig ögonblicksbild?

Är det rakitis bör du ge d-vitamin - det är god prognos på tillfriskande på nyfödda men i detta fallet vete tusan. Jag har haft i min vård en mini som såg ut såhär fast värre - hon levde i många år och var mycket pigg fast ful. I hennes fall troddes det bero på inavel - pappa o morfar var samma individ. Men jag utesluter inte ett bristsymptom i hennes fall heller.

Det finns ett par olika utvecklingsrubbningar som kan ge likartade felställningar. Jag tycker därför du ska visa hästen för veterinären.

Det är viktigt att du inte forcerar tillväxten på hästen i detta läge. Viktigt är en balanserad Ca/P kvot.. Har du tillgång till ett bra bete är det bästa fodret bättre än pasture mix som består av spannmål sirap och gräs.

Rakitis förekommer nästan aldrig på hästar om de inte stått inne hela livet. För mkt D-vitamin kan förvärra skelettproblem så jag skulle nöja mig med d-vitaminet från solen. HH

Vi hade en shettis i stallet för några år sen som såg ut så där ..Vad jag kommer i¨håg sa vet att det var nerärvt från mamman (som hade en liten antydan på ena bakbenet)

ägaren tog senare bort shettisen då den inte rättade upp sig.

Har ett väldigt bra bra bete, som är så stort att man knappt hittar hästen igen efter att ha släppt den där. Men eftersom denna lilla pojken inte varit på bete alls innan han kom till mig så har jag inte vågat släppa honom där ännu pga av fångrisk, men nu till helgen bör han kunna släppas. Jag ville också se att han vände och blev lite rundare innan han släpps (att maskningen funkat), ska också ge honom en stelkramp innan. Men hans hals var så tunn, så det fanns knapp ngt att spruta i. :(
Pasture mix har han fått av sin nya ägare, jag gav honom nykrossat korn och lite soyaskrå innan han fick detta

Här är betet. ligger på södraste Gotland, så kalk och mineraler lär han få här
http://img.photobucket.com/albums/v376/Mariaw/BoanzaMiacBarshage1050604.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v376/Mariaw/BoanzaMiacBarshage2050604.jpg

Det låter som ett idealiskt rehabiliteringsbete. Kolla dock vad som är känt om fosforhalten i markerna. Vissa kalkrika marker har fosforbrist (men inte alla) Normalt fixar hästen balansen själv men just i ett sådant fall där det ev föreligger skelettstörningar kunde det vara befogat med fosfortillskott om det skulle vara extremt fosforfattigt om man vill vara på den säkra sidan. Hushållningssällskapen brukar veta. HH

Har du möjlighet att låta veterinär titta på honom? Bra att du har gett honom lite tid att acklimatisera sig och få i sig lite näring innan ihopsläppet. Hoppas att det ordnar sig med den lille. :(

Han är inte min och den nya ägaren har ringt vetetinären men hon tyckte inte att det var ngn idé att åka hit (de vill sällan åka ner hit till södraste Gotland) utan ville se honom efter sommaren. Eftersom inte hästen är min kan jag inte göra ngt åt det.
Nu börjar B-vitaminkuren hjälpa och vinterpälsen bara rasar av honom, äntligen!

Nu har det gått 6 da´r sedan Sören kom och här är han idag. Har satt ihop bilden med den första så att man ska kunna se om det är ngn förändring.
Maskmagen har nästan försvunnit och hårfällningen har kommit igång ordentligt, bakbenen ser bättre ut, tack och lov.
JmfrelseSren.jpg

Ett jättehurra för såna som dig :bump: :bump: :bump:

Blir alldeles tårögd när jag tittar på före och efterbilderna!

//millus

är det där sama häst?! :eek: vilken skillnad.. bättre hull, mindre päls och längre man och svans, och bättre ben.. tur för han att han har dig :p

Åh tack :o Jag tycker det är roligt att ta hand om djur och få dem att må bra och bli fina. Den bästa belöningen är när de blir "friska"
Har en "cp-anka" här också som jag försöker få igång, den skulle ha slaktas, men jag tog den för jag tyckte inte att den skulle straffas med döden bara för att den har det besvärligt.
Sören som shettisen heter går nu i en ganska stor hage som övergång och i morgon får han komma på storbetet tillsammans med min hingst Bonanza :). Han ska bara få en stelkrampsspruta först.

Bonanza skrev:
Har ett väldigt bra bra bete, som är så stort att man knappt hittar hästen igen efter att ha släppt den där. Men eftersom denna lilla pojken inte varit på bete alls innan han kom till mig så har jag inte vågat släppa honom där ännu pga av fångrisk, men nu till helgen bör han kunna släppas. Jag ville också se att han vände och blev lite rundare innan han släpps (att maskningen funkat), ska också ge honom en stelkramp innan. Men hans hals var så tunn, så det fanns knapp ngt att spruta i. :(
Pasture mix har han fått av sin nya ägare, jag gav honom nykrossat korn och lite soyaskrå innan han fick detta

Här är betet. ligger på södraste Gotland, så kalk och mineraler lär han få här
http://img.photobucket.com/albums/v376/Mariaw/BoanzaMiacBarshage1050604.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v376/Mariaw/BoanzaMiacBarshage2050604.jpg
Vackra hästar och ljuvliga hagar! :)

Hade också en shettis i stallet där jag har mina hästar - den såg precis likadan och och var i samma ålder. Jag bönade och bad ägaren om att sälja henne till mig - men nej det ville han inte. Efter tjat från min sida i 3 månader så fick han sålt henne till någon annan som KAN häst - då han inte kan, eller ville lyssna eller ta ut vet. Skulle det nu vara sånn att du blir tvungen att lämna tillbaka din till ägaren så säg ifrån till mig först - jag köper han så att han inte kommer tillbaka dit igen!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka