Underligt beteende!!!

Sv: Underligt beteende!!!

Problemet för dig där är ju att OM hästen har magsår så måste hon äta i stort sett hela tiden. Om hon äter halm kan du ju ge det i hagen.

Men jag har tillfälligt, för en månad eller så, delat av och gett din häst fri tillgång och sedan sett vad det gjorde. Förstår att shettisen inte kan få fri tillgång, men ibland måste man testa lite.

Hur delar du upp givan annars?

Dom får äta ur samma hög av lunchhöet. För det mesta får dom hö inne på morgonen (annars oxå i hagen), sen tillsammans lunch, vid 18 inne o sen till natten inne. Ger absolut mest vid natten då hon får äta ifred. Och vid 18-tiden.

Hmm... Då blir det typ 1 kg på morgonen och 1 kg vid lunchtid..? Sen 3+3?

Ledsen, men jag tycker faktiskt det är lite...

Inte behöver du va ledsen...... Ska i allafall prova att ge mer hö o mindre kraftfoder.
Kanske mår hon bättre av ett par kilo hö till om dan. Kan i alla fall inte skada....... Givan är 2, 1, 2 o 3 men typ som du skrev......

men nu är ju magsår bara en spekulation, kan lika gärna vara tusen andra diagnoser. Om hästen är lite rund och nyss varit fet ska hon ju inte ha mer foder tycker jag. Halm verkar ju hästen redan ha i sin box.
Lättast är att bara lyfta bort kraftfodret helt några kvällar eftersom det är ungefär det enda som är skillnad mot hennes förra hem förutom ridningen och se om hon ändrar ngt beteende, om inget händer så får du kanske ställa av henne ett tag = hagvila och ta ut ett massör eller veterinär som kollar hennes kropp ifall hennes muskler är jättekorta och spända eller ngt annat vajsing.

Jag tror inte att du behöver ge mer hö om hon är fin i hullet, men tar du bort kraften så bör du ju ge mer hö, det kan hon ju få på natten och i boxen på morgonen innan utsläpp så shettisen inte kommer åt. Fodermängd beror ju helt på individ; en del är lättfödda andra svårfödda helt enkelt. Jag och en kompis har lika stora hästar,av samma ras och är igång lika mkt. Hennes har fri tillgång på superhö, äter hur många kilo kraftfoder som helst plus en massa proteintillskott och har ändå svårt att hålla hullet medan min bara behöver se en hink med havre så går han upp två kilo...

Min stora häst äter 2+2+ca 4-5. b-ponnyn äter 2+2+2 och de mår finfint.

Senast ändrad av en moderator:

En lättfödd häst ska inte äta hela tiden. Sen skriver fler o fler att de sätter munkorg på sina. De ska ha efter hull o arbete. Fodra mindre mängder oftare istället- om möjligt. Ge halm, kvistar o träd.

tycker heller inte att 1 kg Grund är ngt att tala om-alls.
8 kg för en ngt rund mindre häst är ganska lagom. Motsvarar väl en 10+kg i silage normaltorrsubstans.

Som jag skrev, hon kan ju ge den halm om den är lättfödd. Men en stilla undran är ju hur många hästar som inte är tjockare sommartid..?

Har själv ett hbl i nätt modell (ca 550 kg) som inte gör något särskilt, går i hagen från 06 till 18 och står på box med halm nattetid. Hon får 15 kg ensilage med en TS på 60%, lagom giva för henne, allt uträknat, men inget kraftfoder.

Jag har dock själv haft en häst med stora magproblem och magsår, vilket ju bara är spekulativt i denna tråden, och fri tillgång var en förutsättning för att hon skulle klara det.

Jag fattar, men vet inte hur man kan ställa en ev. mag-tarmdiagnos av detta:confused:
Tycker nog att man bör prata med Vet.

Magsåren var ju en teori som sagt, som inte kom från mig.

Det här med mat är ganska känsligt och alla har sina teorier, men Jag hade tagit bort den sortens kraftfoder och ökat grovfodergivan - sen kan hon välja vilket grovfoder hon vill. Har hästen magproblem så kan man ju köpa hö med dåligt värde för att kunna ge mer.

Men axel, det var inte jag som ställde mag/tarmdiagnosen, det var någon annan och då gick jag in på det spåret om maten;)

Jag kan nog också tycka att det är en vet-grej, men ett enkelt test är ju att ta bort kraften och öka grovfodret, mår hästen bättre så vet hon ju var hon ska börja med en vet :idea:

OK. det var egentligen inte menat som kritik mot dig.
Jag VET att du är vettig:bow:

Hej!
Har du avmaskat för bandmask oxå? - dom kliar och tas inte av dom "vanliga" enklare avmaskningsmedlen.
Lycka till!

Naaw, tack;)

Jag är bara helt allergisk mot folk som tror att hästar kan leva på luft (ej riktat till TS) och sen inte fattar varför de inte fungerar när de får 4 kg havre och 4 kg hö:crazy: Träffade nyligen en tjej som inte fattade varför mina hästar fick mat i hagen, det räcker ju att ge dem på kvällen *suck*

Mina får mat 6-7 ggr.
har inte en susning hur mkt:o

Den stora får minst 10 kg till natten. Behöver numera inget kraftfoder om den inte rids. Nu har den slagit av ett griffelben *suckar*

Nej, kanske ska man inte väga fodret. Man vill ju inte att hästarna ska må dåligt bara för att man själv inte e världsbäst på hästkunskap...... Som sagt, lika många foderstater som hästar finns det nog...........
Får inte känslan av att hon har ont i magen. Mer åt muskel eller rygghållet..............
Jag testar väl lite av varje. Mer täcken och mer grovfoder..... Hon kommer att tycka att jag e knasig. Som jag säkert e ibland.
Tack för visat intresse till er som svarar .

Nej, kanske ska man inte väga fodret. Man vill ju inte att hästarna ska må dåligt bara för att man själv inte e världsbäst på hästkunskap...... Som sagt, lika många foderstater som hästar finns det nog...........
Får inte känslan av att hon har ont i magen. Mer åt muskel eller rygghållet..............
Jag testar väl lite av varje. Mer täcken och mer grovfoder..... Hon kommer att tycka att jag e knasig. Som jag säkert e ibland.
Tack för visat intresse till er som svarar .

Testa en sak i taget.

Ta bort allt kraftfoder, även betfor och öka höt. Blir hon bättre av detta så har du svaret.

Blir hon inte bättre så lägg på mer täcken.

OBS! Det kan ta flera veckor innan du ser resultat.

Jag tror det är magen och specielt för att den kommer in med tom mage och får kraftfoder direkt. Inte bra för PH balansen i magen. Massa magsyra och inget skydd.

alla kan tyvärr inte välja sitt hö :(
Jag får då iaf vara nöjd med det hö jag får tag i och skulle mer än gärna ge fri tillgång men då skulle han bli fet. Alla är ju olika "lätt/svårfödda" även om det är två individer som bara går i hagen, är lika stora och lika gamla, äter samma hö så kan det vara stooor skillnad på foderstater.

Men sen har hästar en hel del konstiga beteenden som helt enkelt inte går att förklara.

Och om du ts misstänker rygg och muskler så ring veterinär eller någon massör eller liknande som kan kolla upp hästen istället för att krångla med foderbyten, fler täcken etc. Hästen kanske HAR ont och behöver behandlas eller vila ett tag. Min vägrade ställa igenom högersidan i ridningen under två ridpass och för att vara på det säkra så fick han hagvila tills veterinären dragit tänder och massören klämt igenom honom. Bara IFALL han skulle ha ont i kroppen så ville jag inte slita på honom i onödan med att testa en massa hemmakurer. (och ja han blev bra)

Jag tycker också att det låter som att hon får ont i magen när hon äter.

Om jag fattat rätt så gör hon så bara efter att hon ätit kraftfodret vid insläppet? Är det bara vid insläppet som hon får kraftfoder? I så fall borde hon nog - som någon redan skrivit - få lite grovfoder innan hon slänger sig över kraften! Vill du ha något extra gott i krubban för att hon ska uppskatta att komma in kan du ge lite morötter i stället.

Du skrev att hon får krafft grund och betfor, är betforen ordentligt uppblött så den inte sväller i magen? Det kan också göra ont.

Lycka till, skriv gärna och berätta när du hittat orsaken till hennes beteende!

Liknande trådar

Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar