Underligt beteende vid longering

Corax

Trådstartare
Idag longerade jag hästen med inspänningar precis som jag brukar göra mellan varven.
Hon såg helt ok ut i skritt och trav i båda varven. Kanske att hon var mer fri i bogen i vänster varv, men marginellt. Inget konstigt i alla fall.
Vänster galopp var också helt ok men höger... Hon brukar kunna fara iväg i bockserier för att hon är glad men idag hände något jag aldrig sett förut.

Hon galopperade ett varv och sedan var det som att någon slet till i inspänningen på insidan så hon kastade sig runt med huvudet, upp med manken, satte sig mer på rumpan och tvärnitade med kroppen in mot mig.
Det var precis som att det tog tvärstopp.

Detta upprepade hon ett par gånger och jag kollade utrustningen, tog bort svanskappan = likadant och sedan inspänningarna. Då kunde hon åtminstone galoppera utan att kasta sig in men hon gick lite med huvudet på sned.

Jag har aldrig varit med om maken och under alla år jag haft henne har hon aldrig någonsin betett sig ens i närheten. Jag har faktiskt inte sett någon häst bete sig likadant.

Hon är inte halt och man märker inte något när man rider.

Däremot trampade hon ner i en rejäl grop med höger fram förra onsdagen. Jag misstänkte att hon fick en blödning i någon muskel i bröst/bog men eftersom jag reste bort en vecka direkt efter så kunde jag inte känna på henne efter.
Men hon som har haft hand om henne har hållit igång henne och den här veckan har min tränare ridit utan att känna något konstigt.
Jag red själv igår och möjligtvis kändes hon inte lika lätt att forma 'i mitten' som vanligt men annars inget konstigt. Lite stum i höger bog är hon 'till vardags'.

Vad sjutton kan det vara?
Och hur gör jag nu? Joggar lätt i ett par dagar och longerar sedan igen?

Jag står som ett frågetecken...

Sv: Underligt beteende vid longering

Det kan inte varit nåt så enkelt som en broms? Kan ju irritera mycket.. :)

Låt hästen jobba rakt fram ett par pass, sen tar du och tömkör. Då känner du om det är nåt som spökar, skulle jag tro.

Trodde också på det eller fluga i örat först men vi hade inga bromsar idag. Och hon fortsatte ju med knasigheterna...

Piraja; Ja det är lite så tankarna går.
Hon är ju inte ofräsch och är pigg och glad så... Men nått måste det ju vara.

Jag råkade ut för nåt liknande (känner igen det där med att det tog tvärstopp) med min för nån månad sen.
I korta drag så hade vi ute distriktarna då vi misstänkte fång -han hade gått otroligt stappligt ut ur stallet på morgonen. När vet var på plats hade han stått inne ett par timmar och visade inte längre några tecken på smärta/obehag. Vi sprang med honom, klämde med visitertång i alla hovar utan reaktion. Sen släppte vi ut honom igen eftersom det inte var nåt fel på honom längre, och när han travade iväg var han tydligt oren. Fångade in honom igen och sprang upp ännu en gång. Denna gång blev det mer spännande då han efter ca 5 steg "låste" hela bakkärran och vänster fram släpade tån i marken -det tog tvärstopp! Detta upprepades gång på gång, skritten var som vanligt men så fort man travade så sprang han typ 5 steg innan allt låste sig.
Fick aldrig någon förklaring på vad detta var och hoppas att det var en tillfällighet och inte händer igen.

Hej!

Kan det inte vara att bettet klämmer på nåt vis då? Låter ju nästan som om nåt drog till ordentligt i munnen och hon tvärnitade av det?

Annars skulle jag gissa på att nåt känns i nåt visst läge och hon då tvärnitar för att slippa smärtan. Jag hade nog ridit rakt ut ett par dagar och tagit det lugnt och sen testat igen med longering. Det är ju lite underligt att hon inte bus-studsade också..

/Lavinia

*KL*

Inte riktigt lika. Men varit med om något liknande. Hästen är pigg, glad och känns fräsch. Inte 'hänt nåt' vad jag vet men man vet ju aldrig vad som händer i hagen. Rider och häst som vanligt tills jag ber om vänster galopp och hästen exploderar i en extrem bockning. Tänkte han kanske var laddad, provar igen - brukar aldrig 'trassla' i fattningar eller ens bralla/busa. Explosionsbock igen. Känns som han försöker i första läget säga 'det GÅR INTE' och sen när jag fortsätter be gör på enda sätt det går, med en uberbockning.

Klämmer och känner osv men hittar inget. Provar dagen efter och samma sak. Noterar dock att i hagen går det utmärkt galoppera i båda galopperna, inklusive fatta och byta mellan galopperna. Tänker att nåt måste 'komma åt' under ryttare vid vänsterfattning. Skiter helt enkelt i just det ett tag, erbjuder istället 'fall in i valfri galopp'. Han väljer konsekvent höger i 3-4 dagar, tills plötsligt en dag när han lugnt och stilla fattar vänster av fri vilja. Jag provar då fatta vänster - inga problem.

Så, antagligen kom nåt 'i kläm' och vad det än var berodde det på något övergående helt enkelt.

Så, jobba henne några dagar och prova igen tycker jag låter som en bra ide.

Nja. Hon går med ett Sprenger-bett som jag kollade noga när detta hände.
Förut kunde hon bli rätt nypt av kandaret (innan det var helt inpassat)och hon sa inte flaskhals. Vissa saker är hon känslig på och andra inte.

Men jag tror som du, att det verkar vara något som 'kommer i kläm' och ger de där 'explosionerna'. Hon är ju fräsch annars.

Alexandra; Det låter ju väldigt lika. Känns skönt att höra att det gick över på ett par dagar för er.
Hoppas det blir likadant för oss.
Ska snart ut till djuret och knata ut i skogen (om bromsarna tillåter).

Hästen har fått ta det lugnare i veckan och igår longerade jag igen.. Hon ser jättefin och luftig ut i traven och jobbade jättefint. Ingen hälta eller ovillighet. Galoppen ser även den bättre ut men efter ett varv kom en 'panik-grej' så då avrundade jag.

I veckan har jag kommit på vad som förmodligen felas henne. Hon är sned/låst sedan 'håltrampet'. Jag är en Idiot(!) som inte tänkte tanken från början.

Min kiropraktor rådde mig att hålla igång henne och få henne behandlad så fort det går. Hoppas på början av nästa vecka.

Skönt att du får ut en kiro snabbt!
Min reagerar sådär när hon har låsningar i ryggen, hon får det rätt så lätt just nu när hon är under rehab efter en längre tids låsning (svag i delar av bakdelen), räcker med att ha satt sig i hagen eller kastat sig. Eftersom min gått länge med låsningar brukar hon också anta att det ska kännas när jag jobbar henne från marken men slappnar av direkt när hon känner att det är ok.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Hästvård Nu är det dax igen... Min häst beter sig konstigt i framförallt longering. Det har kommit gradvis smygande. I vänster varv, som är hans...
2
Svar
24
· Visningar
2 245
Senast: saltopeppar
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
980
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka