Underliga utslag

Faith

Trådstartare
Hej!
Jag har en fullblodsvalack på 7 år.
Innan jul fick han extremt mycket knottror över hela kroppen som kliade.
Stackars hästen stod och kliade sig konstant:(
Han äter höslige från en bal i hagen hela dagen.
Jag fick under den perioden mycket olika teorier;
En av dem var ett "protein överskott" av att byta från hö till hösilage?
Mycket möjligt då han var väldigt mager innan.
Han fick även ett nytt innetäcke precis innan utslagen kom.
Det var begagnat och jag fick för mig att det kunde vara någon sorts reaktion från den andra hästen.
Nu är det i princip borta, lite kvar på rumpan!:)
Är det någon som har en teori om detta?
Vill gärna undvika detta igen!
Tacksam för svar.

Sv: Underliga utslag

Hm, jag tycker det låter som hästen fått som en hypersensitivitetsreaktion, med nässelutslag.
Om den fick utslag just efter att ha bytt täcke - har täcket kanske blivit tvättat med något medel som din häst reagerar på?

En häst i stallet blir då och då helt knölig och rund som en boll av massa utslag, som sedan försvinner efter några dagar. Detta är en häst som är allergisk mot lite av allt, har det sagts, och ibland kommer det ju med lite olika växter och annat i halmen som hästen verkar reagera på när den ligger och sover i det.

Förstår inte hur proteinöverskott skulle medföra kliande utslag över hela kroppen? Då är jag också långt ifrån expert på hästens hud och protein som allergen. :angel:

Ett intressant fall är det i alla fall, och bra att din häst blivit av med det mesta kliandet nu! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 649
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 864
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Hoobes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V