Sv: Underlig dressyrundervisning.
För det första så tror jag att du vet vem du menar och jag har endast bra ord att säga om honom. Just den övning du pratar om i galopp har jag själv använt mycket på min gamla tävlingshäst. Just för att stärka hans galopp, få ett svävningsmoment och för att få hjälp med rakriktning för att få hästen mellan skänkel och hand samtidigt som den bär sig på bakbenen. Det fungerade UTMÄRKT för mig, kanske inte lika effektivt för andra ekipage men för mig och just den hästen var det verkligen till stor hjälp. Det andra du påstår verkar främst bero på ryttaren, har svårt att tro att just denna tränare skulle förespråka "sågning", då han är MYCKET noga med att hästen hela tiden ska bära sig själv och handen endast ska vara där som mjukt stöd. Sedan ska man givetvis inte svälja allt som en tränare säger men samtidigt finns det många vägar till Rom. Att ifrågasätta är väl iofs bra men kanske inte mitt under en lektion och uppfattar jag ditt inlägg rätt så verkar du vara väldigt skeptisk och jag hade inte heller velat behöva försvara mina utlärningsmetoder för en åskådare.
Om vi pratar om samma person så kommer även jag att fortsätta att träna för honom när mina unghästar är redo, han är otroligt skicklig och har som sagt hjälpt mig JÄTTE mycket tidigare. Kanske hade du bara otur och tittade när det var ett "dåligt" ekipage, för jag har sett och också känt vilka underverk han kan göra med ekipage bara genom att undervisa från marken!