Underlig dressyrundervisning.

NiNi

Trådstartare
Jag var och tittade på privatundervisningg i dressyr idag. En kille från södra landsänden var här och instruerade. Han hade många väldigt knepiga övningar. Vad sägs om förvänd öppna i förvänd galopp? Eller, så kraftig "samling" att hästen går i passgång! En av ryttarna, som för övrigt själv instruerar, tyckte att man ska såga ner hästen på tygeln, även i halten. Jag frågade vad syftet var med hans övningar och fick till svar att jag, som åskådare, inte skulle bry mig.:eek: Hur fan kan en sådan person få hålla på?
Har folk ingen urskiljning alls?

Sv: Underlig dressyrundervisning.

Det är ju aldrig rätt att såga ner en häst tkr jag. Men verkar som lite överdrivna rörelser, men jag håller inte själv på att träna hög dressyr så...

För det första så tror jag att du vet vem du menar och jag har endast bra ord att säga om honom. Just den övning du pratar om i galopp har jag själv använt mycket på min gamla tävlingshäst. Just för att stärka hans galopp, få ett svävningsmoment och för att få hjälp med rakriktning för att få hästen mellan skänkel och hand samtidigt som den bär sig på bakbenen. Det fungerade UTMÄRKT för mig, kanske inte lika effektivt för andra ekipage men för mig och just den hästen var det verkligen till stor hjälp. Det andra du påstår verkar främst bero på ryttaren, har svårt att tro att just denna tränare skulle förespråka "sågning", då han är MYCKET noga med att hästen hela tiden ska bära sig själv och handen endast ska vara där som mjukt stöd. Sedan ska man givetvis inte svälja allt som en tränare säger men samtidigt finns det många vägar till Rom. Att ifrågasätta är väl iofs bra men kanske inte mitt under en lektion och uppfattar jag ditt inlägg rätt så verkar du vara väldigt skeptisk och jag hade inte heller velat behöva försvara mina utlärningsmetoder för en åskådare.

Om vi pratar om samma person så kommer även jag att fortsätta att träna för honom när mina unghästar är redo, han är otroligt skicklig och har som sagt hjälpt mig JÄTTE mycket tidigare. Kanske hade du bara otur och tittade när det var ett "dåligt" ekipage, för jag har sett och också känt vilka underverk han kan göra med ekipage bara genom att undervisa från marken!

Jag har enormt svårt att tro att en dressyrtränare eller ryttare skulle prata om "såga" öht:confused: Vad sades egentligen och vad menades?

Det går aldrig nånsin att få till en bra halt genom någon som helst "sågning" så det låter helt otroligt. En bra halt sker inte genom handen öht. Det kan ingen ha som något mål, utan det är mer okunninga ryttare som drar i tyglarna i halten:cool:

Även jag har svårt att tro att "sågning" kan förespråkas av någon tränare. Hade varit intressant att veta vad som egentligen sas?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 053
Senast: cassiopeja
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 990
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: cassiopeja
·
V
Ridning Jag undrar hur man enklast tränar sin travare på ett bra sätt. Han är en härlig kille på 9 år som gått som ridhäst i ca 2 år. Han är...
Svar
9
· Visningar
2 269
Senast: Hekla2001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka