Underlaget till ligamentskada

nice and happy

Trådstartare
Ja som rubriken så är det frågan :)
Häst som står med en ligament skada (förtjocknad) o är under skrittning o vid sista återbesöket så var han bättre o skulle utöka skritten o efter 3v lägga in lite galopp. Nu kommet vi till problemet... Jag har ju skrittat på asfalt/hårdare vägar som är jämna, men för att komma till bästa galopp väg så måste man gå en stig som är lite större stenar på här o där o lite krokig, visst kan hästen lyfta på benen men kan dom 200-300m försämra läkningen på ligamentet då det är en ojämn väg?

Sv: Underlaget till ligamentskada

Ring och bolla frågan med veterinären :)

Det är svårt att svara på en sådan fråga rakt ut i luften på ett forum

Du får ursäkta men jag kan inte varesig i rubriken eller i ditt inlägg se vilket ligament eller vilken typ av skada just detta ligament har och viket trauma som föranlett denna ligamentskada.

Det kan vara av intresse att det framkommer eller är det en gissningslek du har startat??

Jag pratade om underlaget första gången vi fick prognosen då sade han att ja bra med jämnt underlag men spelar nog inte så stor roll.
Så svaret var samma vid återbesöket så enligt han så kvittade det tydligen men vill ju inte riskera något.

Men oj vilken trevlig... Ett sidligament vid hovleden. Det rör sig om en överbelastning ifrån bak då den hästen vart sned (vilket är åtgärdat)

Senast ändrad:

Det finns några att välja på,, vet du lite närmare lite mera exakt skulle vara nice och göra mig happy.:idea:

När mitt fullblod hade sin ligamentskada i hoven promenerade vi i skogen i princip hela tiden efter de första veckorna.

Jag red inte på 6 månader, utan promenerade bara (jädrar vilken kondis jag fick).
Backe upp och backe ned, utanför stigarna. På slutet power-walkade (så gott det gick) vi 45 min i oländig terräng.

Om nu vet inte har några synpunkter mer än att hårt underlag är att föredra, så tror jag att du kan skritta till galoppsträckan. Ska hästen börja galoppera är den ju inte såå dålig, eller?

Det sitter på ytter sidan, det nedre ligamentet (vid hovleden) har inte papprena här så kommer inte ihåg exakta namnet haha..

Men då gick du över stock sten med ditt fullblod låter det som?
Vi är oxå uppe i 45min skritt from idag :)
Hur såg din ut på återbesök, syntes det skillnad på korta mellan rum? Hade ni någon special sko? Vad hade din för slags "skada" på ligamentet?

Ja promenera en hel del har det blivit för oss oxå. Ja vid sista återbesöket så såg han redan bättre ut & då var vi inne 5veckor tidigare så verkar gå framåt ganska fort ändå. Blev oxå chokad att vi skulle lägga in galoppen, men litar på han. Hästen fick en special sko som veteriären sade skulle hjälpa till & han trodde att hästen kunde va helt bra på 3-4mån (Han hade sett det förr med hjälp av den skon på den tiden) Men det är något jag tar med en nypa salt just nu för vad som helst kan ju hända...

Jag fick en fundering appropå din fråga om den kuperade vägen till galoppslingan. Om du har skrittat på jämnt/hårdare underlag fram tills nu, så kanske du ska skritta på lite ojämnare underlag ett tag innan du börjar både att ta stigen till galoppslingan och galoppera där?

Ja men precis, jag ska inte galoppera riktigt ännu. Får det om en vecka men hade tänkt skritta två veckor till sen lägga in galoppen. Du har helt rätt, jag kan ju vänja in han nu vid underlaget o skritta till galopp vägen o vänja han vid miljön oxå för han VET att det är galopp som gäller där o har inte varit där på ett bra tag så han lär va taggad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst, en 4-årig new Forrest blev halt på v.f i slutet av augusti 2012. Veterinären röntgade v.f kota, hov + carpus= ua...
Svar
5
· Visningar
9 075
Senast: lundsbo
·
Hästvård Tillbakakommen från kliniken med egentligen mer frågetecken än uträtade sådana... Bakgrund: hittade hästen ordentligt halt i hagen en...
Svar
12
· Visningar
10 088
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka