Underlag??

N

Nora

Vilket underlag kör ni på? Vilket anser ni är bäst för hästen? ,Och bevämast att åka vagn på? Djup sand, asfalt, hård grusväg? varierat kanske...Berätta!

Sv: Underlag??

Bekvämast att åka på är ju asfalt. Jag kör väldigt blandat, grusvägar, asfalt, paddock, gräs & stubbåker. Det bästa för hästen är väl en fin gräsbana med kort gräs.

Instämmer med Draginfruit.
Sämst är djup sand på en tung grusbana, eller en väg med massor av små och halvstora, vassa stenar på. Jag tror det är sämre för hästen om det är tungt och mjukt än hårt som asfalt, tex.

Jag kör på blandade underlag. Det blir självklart en del på grusvägar, har fördelen av att få köra på välpreparerade travslingor. På sommar halvåret så blir det mycket körning på min fina gräsdressyrbana med mått 40x100m. På vintern kör jag i ridhus där underlaget är spån och grus blandat bra svikt och inte tungt. Jag tror att det bästa för hästen är att arbeta på olika underlag men att man skall undvika hala & djupa underlag.
/M

I skogen där jag kör är det ganska djup sand, inget ställe att träna dressyr men bra styrketräning??? Eller bara dåligt för benen? Har hört att asfalt sviktar bättre än en hårt packad grusväg!

Traktorvägar i skogen är de bästa tycker jag. Lagom mjuka och oftast inte så guppigt. Men jag kör på väldigt blandat, ängar,grusvägar,asfalt, ridhus m.m

Jag tycker bäst om markvägarna som brukar gå mellan åkrar. Oftast är dom av gräs och riktigt mjuka och goa, om det inte har regnat för mycket för då är dom riktigt farliga.
Hårt packade grusvägar tror jag är för hårt för annat an skritt. Ska jag trava eller galoppera där vill jag ha god sikt så att hästen kan få springa i mitten där det inte blir lika hårt.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 522
Senast: ufot
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka