Underlag på ridbana

S

Santory

Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av flis på ridbanan? Vi har nyligen gjort en ny ridbana, och överst ligger ett lager 0-10. Vi skulle dock vilja ha ett "mjukare" ytskikt, och funderar därför på flis. Hur djupt bör det vara? Ska det vara från något speciellt trädslag? Vi har haft funderingar på ek eller asp. Hur finkar det på vintern?
Tacksam för alla åsikter från Er som har erfarenhet utav det.

Sv: Underlag på ridbana

PADDEX helt suveränt!!!

Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av flis på ridbanan? Vi har nyligen gjort en ny ridbana, och överst ligger ett lager 0-10. Vi skulle dock vilja ha ett "mjukare" ytskikt, och funderar därför på flis. Hur djupt bör det vara? Ska det vara från något speciellt trädslag? Vi har haft funderingar på ek eller asp. Hur finkar det på vintern?
Tacksam för alla åsikter från Er som har erfarenhet utav det.

Kan bli problem med att det komposteras (=ruttnar) i sinom tid.

Det är inget underlag jag rekommenderar som ett permanent alternativ.

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på paddex, har varit det i flera år. Nu bor jag dumt till när det gäller paddex (Gotland). Det måste fraktas hit med båt och när vi var i kontakt med dem så borde man minst vara två för att det skulle vara lönt.

Har du paddex, hur gjorde ni när ni la banan, hur mkt kostade det på ett ungeför?

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ridbana (20x40m) som inte är använd på ett tag, det är en hel del gräs som växer på den. Det översta lagret av...
Svar
5
· Visningar
3 410
Senast: mackan
·
Anläggning Hej, vi har anlagt en ny ridbana som jag har lite oroliga funderingar kring. Matjorden bortschaktad, ovanpå det 30 centimeter...
Svar
17
· Visningar
3 570
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Jag har en gammal ridbana där jag grävt bort översta lagret. Vad är lämpligt att lägga för underlag som toppskickt? Materialet bör ha...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: esther
·
Anläggning Jag flyttade till min gård i Augusti förra året, ridbanan gjordes hösten innan och sedan stod gården tom tills jag flyttade hit så de...
Svar
11
· Visningar
2 193
Senast: Julienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama