Underlag i ligghall

N

noblesse

Hej alla kloka människor på Buke. Vad har ni för underlag i era ligghallar på vintern? Har funderat på torv och spån på toppen eller kanske halm. Vad är det bäst att lägga under mina haflingar?:bow:

Sv: Underlag i ligghall

jag har halm, mycket halm!! Det är mjukt och bra och håller värmen lite. Hästarna gillar att ligga där och sova. Mitt sto som jag hade förut låg där länge på morgonen. hon trivdes som fisken i vattnet!

funderar också på torv i botten och sågspån på toppen. jag kompleterar tråden med en till fråga, hur tjocka ska lagrena vara?

Jag har betonggolv i min lösdrift. På det lägger jag först ordentligt med kalk. Sen lägger jag på ca 20-30 cm sågspån (så att det sviktar ordentligt). Eftersom jag vill ha en varm djupströbädd, så gör jag sedan så att det som hästarna skiter inne, vänder jag ner, och pisset låter jag också vara kvar förstås. Men eftersom ytan hela tiden ska vara torr, så måste man ju fylla på med spån om det börjar bli fuktigt i ytan. Sen när bädden är jämn, så börjar jag sköta den som vanligt, dvs mockar bort alla högar dagligen. Pisset får ligga kvar, förutom om det börjar krypa upp till ytan på de populäraste platserna. Då gräver jag ur fläcken och fyller i med rent spån.
På det här viset hålls bådden varm och luktfri, högarna fryser inte fast även om det är -20, och hästarna har en mjuk bädd att ligga på.:idea:
Jag har funderat på att ha ett lager halm överst åtminstone under den kallaste tiden, men det har funkat bra utan också.

Jag tänkte också på halm. Men min dotter är orolig att de äter upp den. har ni märkt nåt sånt?:confused:

Jag har oxå bädd i min lösdrift. Kalkar först, sen ett lager på ca 10 cm spån och sedan ett tjockt lager halm. Det är några veckors pyssel i början att få det jämn tjockt (om de gärna kissar på samma ställe jämt) och att inte bädden grävs upp. Har inger problem med mina att de äter för mycket halm, då de är ganska kräsna. Men har man en väldigt glupsk häst kan de ju vara en ide att ha spån eller torv istället.

Har bara halm, de äter inte upp det. Inte så att det märks iallafall, sen vet jag ju inte om de gör det i smyg... Vill de tugga så är det bara bra att de kan det - så tänker jag. ;)

vi har betonggolv i lösdriften. lägger först ut ordentligt med kalk eller stalosan, sedan ett rejält lager sågspån och därefter rullar vi ut storbalar med halm. efter det strör vi upp ordentligt med halm från småbalar och i det halmlagret gödslar vi 1-2 ggr/dagen.

har både shettisar, större ponny och halvblod där, någon större åtgång på halmen har vi aldrig märkt så länge det inte är mkt. grönt i. har även fri tillgång på hösilage i ligghallen, tom. shettisarna här klarar det utan att få övervikt.

Ni som lägger ut kalk i botten på bäddarna, hur stor mängd kalk lägger ni per m2 ? Vilken typ och var köper ni den ? Jag har haft bädd i vanliga boxar men aldrig använt kalk, vad är fördelen med att göra det ? Använder ni samma mängd per m2 till lösdrift som till vanliga boxar ?

Vi har halm och det har fungerat fantastiskt bra. Våra hästar är inte så mycket i ligghallen och bajsar därför inte mycket därinne. Under första året bajsade de nästintill ingenting, i år har det varit lite mer. Vi har dock aldrig mockat hallarna under vintrarna (bara tagit nån hög då och då). Vår ligghall har inget golv utan det är bar mark under halmen vilket innebär att kisset rinner rakt igenom - om de nu nånsin har kissat där.

Så på sommrarna när vi mockar ur så är all halm i det undre lagret (samt bajset som hamnat där med tiden) blivit fin jord. Denna har vi under dessa år lämnat kvar och sen tagit bort bara högarna och resterande halm med traktor (samt lite hjälp med grepar). Därav har vi fått en tjock, mjuk bädd under halmen som håller värmen, hjälper processen och för bort väta snabbt så att ytan hålls torr.

Det har verkligen fungerat jättebra, med lite jobb och överblivet "spill".

alltså fellow kan gå och småäta lite, liksom pilla lite i halmen, men han äter aldrig mycket utav det så det märks inte...Men jag ska göra om lite i lösdriften nu, jag ska lägga smått grus under så det inte blir lerig under halmen. Jag hade halmen direkt på marken förut och när det är fuktigt/blött ute så drar halmen åt sig och då är det massor som blir blött pga av det. Så nu ska det i med grus och sedan ett tjooockt lager halm igen :)

Jag tänkte också på halm. Men min dotter är orolig att de äter upp den. har ni märkt nåt sånt?:confused:

Hästar som inte stått på halm förrut äter gärna en hel del av den i början (mina två gjorde det iaf, i cirka 1-2 veckor) men brukar lugna ner sig sen då de märker att det alltid "finns där". Brukar vara rätt mysigt för hästarna att pyssla med.

Jag hade spån i botten och ett rejält halmlager ovanpå när mina stod på lösdrift. De hade fri tillgång på hösilage men när det var nyhalmat åt dom gärna axen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
703
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Amk
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama