Underlag i lerhagar

_Peplis_

Trådstartare
vet inte om tråden hamnat rätt..Men iaf..Våra hagar i stallet är ju gammal sjöbotten, med andra ord lera upp till knäna vid insläppen vid mildväder, som sedan fryser o blir väldigt knöggligt när det blir kallt..

Vad gör ni åt detta? Enl. dom jag talat med på klubben så är det ingen idé att lägga på ngt grus för det kommer bara sjunka undan..

I mitt förra stall minns jag att vi hade bark, det fungerade faktiskt bra, och det blir ju bra jord sen och inte mera blålera..

Men ja, ni som har gjort ngt åt leran, hur har ni gjort? och kostnad för detta?

Sv: Underlag i lerhagar

Gräv ur, lägg i dränering och fyll på med grus... Bör göras sommartid! ;) För akuta lägen kan man lägga på grus redan nu men det kommer som sagt att försvinna iväg.

Sv: Underlag i lerhagar

Jag hade en stallplan som var extrem lervälling. Alla var experter och berättade hur man skulle göra, man skulle gräva lägga markduk etc.
Vi lade helt enkelt på 25 ton grus. Det har INTE sjunkit undan utan satt sig och blivit en bra stallplan.
Vår granne hade samma problem i hagen, hon lade på sand och det funkar bra. Jag ska också lägga på sand. Det är inte alltid man behöver göra det så krångligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som...
Svar
0
· Visningar
2 615
Senast: Karma
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
B
Hästmänniskan Vintern är på kommande, även om man kanske inte känner sig så sugen på det eller inte!! Sitter bara och spånar lite frammåt i tiden...
Svar
3
· Visningar
1 310
Senast: Strajder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama