Underlag i hagen, Paddex?

crystalblue

Trådstartare
Hej!
Hemma hos oss är det lera över allt i hagarna, som så många andra säkert också har vid den här årstiden...Men vi funderar på att göra grushagar som de kan gå i på vinterhalvåret, för att minska på ex mugg.
Så jag undrar om ni har några tips! Funderar på att lägga in Paddex, så är det någon som vet pris etc.
Tack för svaren!

Sv: Underlag i hagen, Paddex?

Kostnaden för Paddex beror mycket på var i landet du bor (frakten är dyr).
Som jämförelse: vår ridbana 20x40, inkl dränering och allt arbete + material gick på 150 000.

Immer

Varför Paddex? Jag har grusat vid grinden, ingången till ligghallen och vid foderbordet. Men jag har köpt vanligt grus i olika storlekar för att se vad som funkar bäst. Paddex känns onödigt dyrt för allt material som hamnar i hagen slits. Hästarna gödslar, rullar sig och gräver i det. Fastnar också i hovarna ochföljer med lite överallt. Paddex är säkert ett ypperligt material på en ridbana men i en hage tror jag vanlig grus duger lika bra.
Jag har som sagt olika sorters grus på olika ställen. Det hästarna verkar gilla bäst är moränsand i varje fall så rullar dom sig där varje dag. På ett annat ställe har jag gångsingel och det är nog bäst ur dräneringssynpunkt men var också det dyraste. På ett tredje ställe har jag krossgrus, jag tror det är så att säga spill från grustaget, det är väldigt blandad storlek och svårt att mocka. För mocka bör man göra

*kl*

Där jag har min häst (lösdrift) så har de fått tag på grus som är uppsopat från gator. Det är blandat med sand och ligger still jättebra. Jag rekommenderar markmatta under, i allafall vid grindhål och utfodringsställen.

Bäst effekt får man kanske om man dränerar ordentligt med singel underst (fast det beror såklart också på vad man har för naturligt underlag i hagen).

Grus eller singel är bra om man skrapar undan jorden/leran.
Om man fodrar i hagen är singel (eller makadam) bra där man lägger höt så att inte hästarna får i sig grus eller trampar ner och lämnar hö.

tror också på grus mer än paddex. om inte annan för prisets skull...:o
jag skulle också behöva grusa hela min hage men har inte råd just nu, bara gruset kostar ju en förmögenhet till hela hagen!
har köpt ett lass grus nu som ska börjas med vid insläppet. funderar på finare sand sen så man kan kombinera grushage och paddock...vad tror ni om det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV