Underlag i boxen?

N

Nicknick

Torv, spån eller halm? Halm är ingen bra ide´eftersom hon äter upp den. Stod tidigare på spån och hade inga problem med vår fjordings hovar. Vi bytte stall för ca 1 år sedan och står sedan dess på torv. Nu börjar hovarna bli mjuka inuti och hovis säger att torven ofta "äter upp" hovarna. Vad har ni? Vad tror ni?

Sv: Underlag i boxen?

De fattar jag inte vad din hovis menar???

Jag har haft torv de senaste 4 åren och det funkar jättebra.

Men har du bädd? Många får höra att torv är så himla ekonomiskt för man behöver inte lägga in så ofta. Och så är bädden alldeles sur på ytan. :smirk:

Det är superviktigt att man hela tiden har gott om torr, ren torv på ytan så att hästen inte står fuktigt hela tiden. Precis som när man har halm eller spån. :)

Och de mjuka hovarna beror kanske på annat? Det har ju varit en ovanligt blöt och lerig vinter på många håll och massor av hästar har fått lite problem med hovarna. Kanske nåt sånt?

Mina hästar har stått på tjock torvbädd i många år och de har aldrig haft något problem med mjuka hovar. Min hovslagare har aldrig sagt något om torven heller. Jag har hört att torv är bättre för hoven än spånet, då spånet kan torka ut hoven för mycket. Men jag har även läst i någon hästtidning att det kan vara tvärt om. Torven är ju tydligen sur och därför inte så bra. Men säg den häst som inte har problem med hovarna den här vintern. Det kan ju vara leran ute i hagen som är boven?
Så frågan kvarstår.......:confused:

Är det torv i boxen o dålig bädd så är det ju inte så super för fötterna verkar det som.

Jag har bara spån eller spån med halm och har inte haft problem med hovarna.

Håller med några tyckare här. Det kan inte vara torven som är problemet för hovarna, utan att det inte finns tillräckligt med TORR torv i boxen?

Har ingen bädd eftersom jag tycker det är äckligt och ohygieniskt att inte städa ordentligt.
Har ett tjockt lager torr torv. Vänder runt och mockar ordentligt varje dag. Många tycker att jag har onödigt mycket torv och är alldeles för petig när jag mockar så teorin om att det är sunkigt eller för tunt lager håller inte.
Stod som sagt på spån tidigare och då var det aldrig några problem. Hovis menar att torven ibland lilgger kvar i hoven på ett annat sätt än spån. Spånet "faller ur" hoven lättare.
Hmmm...vet inte riktigt vad jag ska tro:confused: :confused:

Kanske kan det vara den leriga hösten som någon trodde? Hagarna vid stallet var allt annat än roliga!!!

Jag håller på sågspån (inte kutter), ett rejält lager. då lägger sig kisset i klumpar i botten, så hästen står aldrig blött.
När jag hade torv till min förra häst så fick hon strålröta på alla fyra, nästan på en gång. Å ändå hade jag väldigt tjockt lager, och inte "pissebädd" utan ja mockade ur allt skitigt å blött varje dag.
Sen dess har jag inte velat ha torv till någon häst.

Pensla hovarnas undersida med tjära några gånger i veckan. Det hjälpte min häst en mycket blöt höst.

Min häst har stått på torv (och står fortfarande ;) ) i många år och har aldrig haft problem med hovarna. Tvärtom faktiskt! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka