Hippocampus

Trådstartare
Min åring (10:a) har en tendens till hjorthals (ev) och har en stor underhals. Min fråga är att kan man redan nu "arbeta" på att ta bort underhalsen eller kommer hon växa "bort" den vid senare ålder och det är något som man får jobba på när man ska börja tömköra osv?

Hon är en liten spejare i hagen, boxen är inte för hög och hon får mat i krubba och på golv.

Hon går tillsammans med lekkamrater och vuxna och är bara "barn".

Sv: Underhals

Halsansättningen kan man ju inte göra så mycket åt. Men rent muskulärt kan ryttaren/tränaren påverka riktigt mycket. Dock tror jag inte det finns orsak att oroa sig över en ettåring... unghästar kan se väldigt ojämna och fula ut i perioder. ;)

Rör den sig mycket i kuperad hage, busar med jämnåriga, äter bra och är fräsch i allmänhet, så skulle jag bara vänta på att den växer ikapp sig.

Hon växer ju mycket fortfarande, en åring kan ändra sig jättemycket i kroppen. Bra mat och lekkamrater är nog det bästa du kan göra.

Hon har väl ärvt halsen av sin far :) tyckte det såg ut som det på någon tidigare bild.

Och säkert sin mor som är ISH (som är lite "kända" för halsarna) och sen resten fullblod i stammen :angel:

Tack, då vet jag att jag inte bryr mig förrän om några år :D Det bästa hon vet är att bli kliad på underhalsen just nu och det känns ju sådär :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka