Underhals på 6-månaders föl...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 415
Sv: Underhals på 6-månaders föl...

En sak har jag lärt mig... Titta inte på din unghästs hals förrän på hösten när den är två och ett halvt.. Ofta ser den inte klok ut men plötsligt blir den fula ankungen en vacker svan..

Jag håller med om att fölens halsar kan se mer eller mindre taskiga ut under olika växtperioder, däremot så kan man ofta se ansättningarna till huvud/resp bål tidigare.

Jag håller med om att fölens halsar kan se mer eller mindre taskiga ut under olika växtperioder, däremot så kan man ofta se ansättningarna till huvud/resp bål tidigare.

Javisst, redan när de är mycket unga.. Men jag kan ju säga att de bilder jag sett på min häst som föl, där är halsen endast okej de första veckorna, sen ser den helt grotesk ut. När hon kom till mig som 2,5-åring tyckte jag att halsen satt bra men att den var lite kort. Nu när hon är ett år äldre har halsen vuxit i sg ännu mer så där är inget att klaga på. Hon tillhör dessutom en ras som utvecklas lite långsammare.

*delvis KL*

Mamman är fin och har ingen tendens till underhals, pappan har jag inte fått se bild på än tyvärr...

Vi håller på och köper föl nu och det är svårt!

Är det någon som har en stund över kan jag PM:a bilder.

just underhals brukar ju utvacklas av att hela hästens överlinje är ur balans, tex vid en svagm sänkt rygg som inte arbetar ordentligt.(pratar unghästar-ej ridna nu)

Därför kan det bli betydligt värre vid svåra växtfaser...

aj då, det låter ju inte så lovande... :(

Min häst är nog i princip född med det:devil::crazy:

Riden en månad och nykommen till mig(innan jag började rida henne)gått fri på Island i 7 år här kommer bilder.

http://www.pixbox.se/pic_show_id10836566.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id10836565.html

Vi försöker arbeta bort detta, men hon är en stjärnkikare, i hagen står hon alltid(förutom när hon äter)och spejar med spänd underhals medans jag vill ha bort den...:smirk:

Ny bild
http://www.pixbox.se/pic_show_id16392475.html
Efter att ha haft henne i 8 månader.
Två år tog det att arbeta bort underhalsen på min systers häst.

Det behöver inte vara en katastrof, det växer ofta rätt igen(ryggen, det för höga korset osv)...
det finns förmodligen inget som är svårare att bedöma än 1 och 2 åringar;)

Oj, vilken skillnad det blev ändå. Så det går att arbeta bort även när de naturligt har underhals...?
Jag vet ju att man kan arbeta hästen felaktigt och på så vis skapa en underhals på hästen, men jag var osäker på om det gick att arbeta bort en "medfödd" underhals.
Tack!

Nä, jag vet. Och det det är därför jag känner mig så rådvill nu!
Men ni har hjälpt mig med lite ny kunskap ändå och nya tankar.
Tack! :bow:

En sak som kan få det att se ut som underhals på föl är om de är i dåligt hull. Då är det inte egentligen under hals utan brist på överlinje som så att säga ger en synvilla. Så här års kan det vara svårt att se på fölen nu när vinterpälsen börja komma och de blir mer eller mindre lurviga. Då får man känna efter hur de känns genom pälsen. Känna om halsen är smal på ovansidan, om ryggraden känns eller om man kan känna höftbenen. Revbenen behöver inte kännas om den dåliga överlinjen beror på proteinbrist. Då kan de vara "tjocka" över den biten av buken men ändå sakna en bra överlinje så att säga.

Okej.
Fölet är lagom i hull, underhalsen syns inte på bild men när jag kände igenom fölisen igår reagerade jag på underhalsen, i övrigt fint musklad, korrekta ben.
Kanske är halsen något lågt ansatt också, inte anmärkningsvärt men ger inte ett så ädelt intryck.

Kan bidra med bilder på en av mina uppfödningar. Hingst, arab, född 2006. Växte "före" med baken under hela första året och rörde sig oftast med huvudet högt och spänd underhals. Nu vid 18 månaders ålder har han jämnat ut sig och underhalsen är så gott som borta.

4 månader
Jumanji26.jpg

18 månader
Jumanji46.jpg

Carina på Silver Arabians

En bild (eller två) säger mer än 1000 ord! Tack!!! :bow:
Fölisen vi tittade på och blev så förtjusta i rörde sig i samma form som din vackra arab men hade inte lika uttalad underhals.
Han var för dagen även överbyggd (bara 6 månader) så nu känner jag mig inte det minsta oroad över tendensen till underhals!
Återigen tack! :bow:

En bild (eller två) säger mer än 1000 ord! Tack!!! :bow:
Fölisen vi tittade på och blev så förtjusta i rörde sig i samma form som din vackra arab men hade inte lika uttalad underhals.
Han var för dagen även överbyggd (bara 6 månader) så nu känner jag mig inte det minsta oroad över tendensen till underhals!
Återigen tack! :bow:
Glad att jag kunde bidra. :D Om du vill se fler bilder så finns det på min hemsida (under Hästar vi haft, eftersom han är såld). Han heter Jumanji.

Kan bidra med bilder på en av mina uppfödningar. Hingst, arab, född 2006. Växte "före" med baken under hela första året och rörde sig oftast med huvudet högt och spänd underhals. Nu vid 18 månaders ålder har han jämnat ut sig och underhalsen är så gott som borta.

4 månader
Jumanji26.jpg

18 månader
Jumanji46.jpg

Kanonbilder:bow:. det var precis det fenomenet jag försökte förklara lite högre upp i tråden!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 983
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 186
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka