Underhållsstöd/bidrag

Meibla

Trådstartare
Jag vet inte riktigt om frågan hör hemma här, men iaf.

Jag ansökte om underhåll för dottern för snart 4 veckor sedan och har fortfarande inte hört ett ljud.
Ansökte även om bostadsbidrag för ensamstående samtidigt, och efter ett par veckor kom ett brev om att jag inte är berättigad till något p g a att jag inte kan bevisa att han inte bor kvar här. (Jag skulle tydligen visa upp hans hyreskontrakt för att dom skulle bevilja mitt bostadsbidrag) Saken är den att han kan inte få ett eget kontrakt, är det verkligen meningen att JAG ska bli lidande för det?
Ringde upp tanten på f-kassan och hon sa att samma sak gällde för underhållet. :confused: Förklarade för henne hur det låg till, men det hjälpte inte alls. Inte att exet ringde och pratade med henne heller plus den han bor hos. Suck.

Kan dom verkligen neka underhåll bara för att han inte kan få en egen lägenhet? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Det bordedom väl inte kunna göra? Huvudsaken är väl att han inte bor hos dig. Tänk om han hade flyttat hem till sina föräldrar exempelvis, och velat bo där i 2 år. Inte ska du behöva vara utan pengar då, bara för att han inte har ett hyreskontrakt.

Jag har inte haft dom problemen själv. Jag skickade bara in ansökan och fick den beviljad ganska omgående, men så står också pappan skriven på annan ort, så där behvöde jag väl inte bevisa något för dom då.

Rent tekniskt sett ska du bli beviljad både underhållsstöd och bostadsbidrag om han inte står skriven hos dig. Framför allt bostadsbidraget går ju på vilka som står skrivna i boendet, både barn och vuxna.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Har för mig att jag fick svaret av FK om underhållsbidrag så här:

-Det bästa är ju om ni kan komma överrens själva ang underhållsstödet. Att han betalar till dig direkt.

Så det gör han idag. Han betalar direkt in på mitt konto.

Ang bostadsbidrag så ska det väl räcka att du visar ditt hyreskontrakt??
:confused:
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Ne, precis det jag tänkte med. :crazy:

Men eftersom vi bodde ihop i en hel vecka i denna lägenheten så tror väl inte surkärringen (ursäkta ordvalet) på att vi har separerat :crazy: Han ändrade ju adressen och allt samma dag han flyttade härifrån, men det dög tydligen inte heller. Suck.

Dom som är skrivna på denna adressen nu är ju bara jag och dottern, borde väl ändå va det dom går efter? :confused:
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Jag skickade in hyreskontraktet, och det är bara jag som står på det.

Jag vet att han fått papper hem om att dom beräknat hans inkomst till **** kr, och eftersom han inte haft nån inkomst senaste åren så kan han ju inte betala nåt till mej. Därav ansökan om underhållsstödet.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Har för mig att jag fick svaret av FK om underhållsbidrag så här:

-Det bästa är ju om ni kan komma överrens själva ang underhållsstödet. Att han betalar till dig direkt.

Så det gör han idag. Han betalar direkt in på mitt konto.

Ang bostadsbidrag så ska det väl räcka att du visar ditt hyreskontrakt??
:confused:

Till mig ang underh ållet sa fk ungefär så här
" Man kan ordna så att fk betalar ut underhållet, men man kan också komma överrens själv om att han betalar dig, men det förstår jag om du inte vill. Han ska givetvis betala dig det du har rätt att få retoraktivt."

Här var det inget snack om att jag var den som fick välja om hur det skulle vara. Jag valde att fk betalar ut underhållet, skönt att slippa det orosmomentet med Elins pappa.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Vart är karln skriven? Något sorts bevis måste du ju kunna få fram? Har du någon som kan intyga skriftligen att ni är separerade?
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Han är skriven & bor hemma hos en kompis, som även försökte intyga det. Men det va eget kontrakt som gällde sa hon. "Han kan ju inte bo hos honom hur länge som helst" ehh.. :confused:

Den han bor hos hade kunnat skriva ett inneboende kontrakt (eller va d nu heter) men då bryter han mot sitt eget hyreskontrakt :crazy:
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Det gör han väl inte alls, ang bryter mott sitt hyreskontrakt. Man får ha hur många inneboende som helst MED kontrakt. Det har faktiskt inte hyresvärden inget att säga till om.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Kan hända han inte visste. Många blandar i hop inneboende med andrahand...men en inneboende får man ha.

Fast om tex jag skulle ha en inneboende, men sen vistas jag nästan aldrig i lägenheten. Då räknas det plötsligt som andrahandsuthyrning.

Jag har haft inneboende med kontrakt. En kille som hade kommit in på Balettakademin och behövde nånstans att bo. Vi skrev kontrakt oss emellan. Uthyrning av rum tror jag vi skrev. Detta var ett avtal mellan OSS...hyresvärden hade inget med detta att göra alls. Kontraktet var dels så han INTE skulle blåsa mig på pengar och dels använde han det som bevis när han sökte bostadsbidrag. Tyvärr fick han inget bostadsbidrag eftersom han rum inte hade egen ingång utan var en del av min lägenhet. Dumma regler :(
 
Senast ändrad:
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Om han mantalsskrivit sej på annan plats så måste det väl för sjutton räcka tycker man? Både pappan och du har ju gjort allting rätt, jag fattar inte varför de krånglar....

Min exman har alltid gett mej kontant betalning för underhållet, hade jag varit en bitch kunde jag påstått för FK att jag inte fått nått, men litar man på varann så gör man. Vi har nog en exceptionellt bra ex-relation inser jag... Han nya fru är jättegullig mot sonen också, hon är med och firar jul med oss så vi är säkert lite knepiga i mångas ögon. Men i min värld är barnen viktigast och då kan man leva med lite udda företeelser...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Jag satt och läste lite på såna där kontrakt som finns färdigtryckta för inneboende.. och långt ner stog det

Det åligger hyresvärden att införskaffa eventuella tillstånd till uthyrning från fastighetsägaren. Här är hela kontraktet. Så tekniskt sett så KAN det ju va så att han faktiskt inte får ha inneboende. :crazy:

Aja. i vilket fall som helst så blir jag inte klok på nånting när det gäller f-kassan.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Jo, det får han. Kolla i lagen så får du se, eller bara Googla. Ang försäkringskassan så tycker jag du ska begära omprövning. Får du fortfarande nej så ska du överklaga.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Vad tråkigt och onödigt !

Men ett klassiskt fall av at det finns de som fuskar och sen blir icke-fuskare lidande.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Läs här så har du leta mer att argumentera om när du har kontakt med FK.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19961030.HTM


Hittade en intressant paragraf när jag sökte åt dig som jag själv funderat på:
3 § Ett barn har rätt till underhållsstöd, om föräldrarna inte bor tillsammans. Det krävs dessutom att barnet varaktigt bor hos endast en av föräldrarna och är folkbokförd hos den föräldern (boföräldern) samt att boföräldern bor här i landet och, om barnet är underårigt, är vårdnadshavare för barnet.

Ett barn har också rätt till underhållsstöd om föräldrarna inte bor tillsammans och barnet bor varaktigt hos båda föräldrarna (växelvis boende) och är folkbokfört hos en av dem. Det krävs dessutom att den förälder som söker stödet bor här i landet och, om barnet är underårigt, att det står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Fk har fel så överklaga.
Det krävs att dom kan bevisa att han bor kvar hos dig för att dom skall neka utan att göra fel. Det ligger inte på dig att motbevisa detta när du har sagt att han inte gör det och dessutom inte är folkboksförd hos dig längre.
Be dom att plocka fram lagen i så fall stöjder dom i sitt beslut dvs gör som på buke kräv källhänvisning till det dom påstår.
Lyssnar dom inte då överklaga för du kommer att få rätt. Det besvärliga är att pengarna dröjer men du kommer att få det retoraktivt sedan.
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Uppdatering:

Idag ringde tanten på f-kassan och sa att underhållsstödet blev beviljat, tack o lov. :bump::banana::bump:

men... bostadsbidraget vill dom inte bevilja, har skickat in att jag vill att det omprövas, men hur kan dom neka bostadsbidrag och bevilja underhåll? :confused:
 
Sv: Underhållsstöd/bidrag

Troligtvis för du antagligen: har för hög inkomst, kanske bor för stor/litet, hyran inte är inom ramen för deras regler...osv osv. Det är ju en hel del knepiga regler ang bostadsbidrag.

Du får begära lite utförligare information om varför...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 794
Senast: lundsbo
·
Äldre Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 860
Senast: Seabaz
·
Ekonomi & Juridik Vi står i ett inackorderingsstall (Privatstall på en Ridskola). I kontraktet står det att det är 6 månader provtid. Vi har ett barn på 1...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 798
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
336 147
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp