Underhållsbehov vs kvot

annie_

Trådstartare
Om hästen/ponnyn får mer än underhållsbehovet i protein och energi, men ligger bra i smbrp/mj-kvoten... Vad händer då? Blir hästen tjock, tar det ut varandra eller hur fungerar det?
 
Det spelar alltså ingen roll att kvoten är bra?
Vad skulle en bra kvot göra för skillnad, tänker du? Hästen får ju fortfarande i sig mer än den behöver. Fodrar du en 500kg-häst som om den vore en 600kg-häst KOMMER den förr eller senare väga närmare 600kg. varför vill du överutfodra hästen?
 
Intressant fråga!

Har det inte i huvudet men kroppen bryter ner även protein till energi, det kostar dock mer energi än när den får ren energi o ta hand om enkelt förklarat.

Det innebär ju dock fortfarande att den får all extra energi som plus (blir tjock) o även en del extra energi från proteinet där utvinningen av den även innebär en belastning för kroppen (man ska alltså inte överutfodra protein i onödan, även om det är värre om det kommer från kraftfoder/proteinkoncentrat än från grovfoder) dvs blir ännu lite mer tjock.

Var det vad du tänkte på?

Är det första gången du räknar/ny häst kan det ju dock vara så att den kan äta mer än behoven enl tabell utan o bli tjock - den behöver eller åtm kan ta hand om det den får i sig på ett bra sätt. Alltså hade jag gett rimlig mängd TS o sen utvärderat.
 
Om hästen/ponnyn får mer än underhållsbehovet i protein och energi, men ligger bra i smbrp/mj-kvoten... Vad händer då? Blir hästen tjock, tar det ut varandra eller hur fungerar det?

Precis som folk redan skrivit så ska du fodra hästen så den håller rätt hull. Köper du en ny häst kan det vara bra att börja på den energimängd som står i tabellen för en häst av den storleken med den motionen den får. Sen måste du kritiskt granska hullet på hästen och justera upp/ner eftersom behovet är högst individuellt.

Kvoten visar bara att om din häst förbrukar 50mj per dag kommer genomsnittshästen förbruka 50x6=300 g smältbart råprotein. Om det visar sig att du måste justera upp foderstaten till 65mj för att ponnyn inte ska bli för tunn är behovet 65 MJ och 65x6= 390g smrp i genomsnitt. Energiintaget är ju ganska lätt att justera med ögat, men proteinintaget ger utslag efter lite längre tid så där har man nytta av att kolla kvoten så hästen inte går med lite brist under lång tid som visar sig framåt vårkanten när många hästar plötsligt faller ur och tappar muskler om de fått för lite.

Kvoten är bra att kolla lite på när man köper hö också. Nära 6 är lättast, speciellt om man har en häst som inte har så högt energibehov så man kan ge stor del av maten som hö och slipper ge så mycket kraftfoder för att få upp proteinintaget.
 
Precis som folk redan skrivit så ska du fodra hästen så den håller rätt hull. Köper du en ny häst kan det vara bra att börja på den energimängd som står i tabellen för en häst av den storleken med den motionen den får. Sen måste du kritiskt granska hullet på hästen och justera upp/ner eftersom behovet är högst individuellt.

Kvoten visar bara att om din häst förbrukar 50mj per dag kommer genomsnittshästen förbruka 50x6=300 g smältbart råprotein. Om det visar sig att du måste justera upp foderstaten till 65mj för att ponnyn inte ska bli för tunn är behovet 65 MJ och 65x6= 390g smrp i genomsnitt. Energiintaget är ju ganska lätt att justera med ögat, men proteinintaget ger utslag efter lite längre tid så där har man nytta av att kolla kvoten så hästen inte går med lite brist under lång tid som visar sig framåt vårkanten när många hästar plötsligt faller ur och tappar muskler om de fått för lite.

Kvoten är bra att kolla lite på när man köper hö också. Nära 6 är lättast, speciellt om man har en häst som inte har så högt energibehov så man kan ge stor del av maten som hö och slipper ge så mycket kraftfoder för att få upp proteinintaget.

Behovet av protein ökar inte för att hästen behöver mer energi för att hålla hull. Kvoten använder man för att kunna jämföra olika grovfoder och för att kunna göra en tabellhäst foderstat. Om hästen inte håller hull på tabellfoderstaten behöver man alltså inte höja proteinet utan enbart energin.
 
Behovet av protein ökar inte för att hästen behöver mer energi för att hålla hull. Kvoten använder man för att kunna jämföra olika grovfoder och för att kunna göra en tabellhäst foderstat. Om hästen inte håller hull på tabellfoderstaten behöver man alltså inte höja proteinet utan enbart energin.

Fast Nä hur vet man det? Det kan ju också vara så att man lagt den för lågt? Typ den behöver fodras som svårfödd o inte normal född? Om den sen är extremt svårfödd så kan jag köpa att man bara behöver höja energin men hur vet man eg när den gränsen når? Är proteinbehovet alltid väldigt starkt knutet till normalvikt?

Det var något jag aldrig lyckades få ett rakt svar på när jag försökte räkna foderstat till en häst som hade svårt m hullet.

Jag räknar alltså såhär på en svårfödd :
Täck proteinbehovet enl den högra spalten med väl tilltagen normalvikt (så att hästen verkligen inte blir tyngre än angivet värde)
Ös på med energi i bra form o utvärdera

Innan man vet något hade jag föredragit o lägga både energi o protein enl den högra spalten o då är kvoten 6. Blir hästen tunn - öka bara energin efter att du tänkt efter om du har räknat på rimlig normalvikt.
 
jag hade den diskussionen ang förändrad kvot med min hippologilärare, husdjursagronom och jobbar bla som foderrådgivare. Hon behöver inte vara facit eller allvetande, men hon håller sig uppdaterad och hon hävdade att man alltid strävar på en kvot runt 6, max 5% avvikelse.

sen är hästar individer, som min ponny som alltid var bäst i hull på mer energi än tabeller sa, men låg kvar på proteinet enl tabell. kan ha berott på störning i tarmen, somgjorde att häsgten inte tog upp energin på rätt sätt/kunde tillgodogöra sig.
 
Ang att bara öka energin så tänkte jag ifrån tillägg för kyla - då följer inte proteinbehovet med upp. Men eftersom jag aldrig fått riktigt svar på vad som styr proteinbehovet så kan man ju inte göra mer än gissa. Tänker att ett fullblod m mycket energi kanske stressar av sig energi men behöver för det inte mycket mer protein? Därav behov o sen plus på energin. Men jag vet ju som sagt inte om det är rätt tänkt, fel enl din lärare tex. Hursomhelst intressant!
 
Fast Nä hur vet man det? Det kan ju också vara så att man lagt den för lågt? Typ den behöver fodras som svårfödd o inte normal född? Om den sen är extremt svårfödd så kan jag köpa att man bara behöver höja energin men hur vet man eg när den gränsen når? Är proteinbehovet alltid väldigt starkt knutet till normalvikt?

Det var något jag aldrig lyckades få ett rakt svar på när jag försökte räkna foderstat till en häst som hade svårt m hullet.

Jag räknar alltså såhär på en svårfödd :
Täck proteinbehovet enl den högra spalten med väl tilltagen normalvikt (så att hästen verkligen inte blir tyngre än angivet värde)
Ös på med energi i bra form o utvärdera

Innan man vet något hade jag föredragit o lägga både energi o protein enl den högra spalten o då är kvoten 6. Blir hästen tunn - öka bara energin efter att du tänkt efter om du har räknat på rimlig normalvikt.

Jag förstår inte vad du menar med "högra spalten"? Är den någon bok du hänvisar till?

En häst kan visserligen ha högre eller lägre proteinbehov beroende på hur mycket den arbetar precis som den kan ha högre eller lägre energibehov men det ser man ju genom att hästen inte sätter muskler som förväntat till den träning den får eller om den tappar muskler och kan rätta till så det ser jag inte som något problem?! Man behöver ju inte vänta tills hästen har fallit ur alldeles utan man höjer genast proteinet när problemet uppstår. Det är inte särskilt mycket som skiljer i proteinbehov mellan normalfödd och svårfödd så jag tror knappast att någon häst skulle falla ur alldeles pga av det.

Att höja proteinet enbart för att man höjer energin, då gör man en tankevurpa. Proteinbehovet ökar inte bara för att energibehovet är ökat. Det är enklare om man räknar ut energibehovet för sig och proteinbehovet för sig så slipper man fundera på kvoten och ger hästen vad den behöver. När proteinbehovet är täckt så är det liksom täckt, det är ovanligt att någon häst behöver mer protein för att behålla sina muskler/sätta nya muskler än vad som är förväntat utifrån dess vikt.

Jag har ännu inte träffat på någon svårfödd häst som har ett behov av att kvoten är absolut 6 utan när proteinbehovet har varit täckt så har de hållt sig fina så länge de har fått tillräckligt med energi vilket kan innebära att de ligger på 4 i kvot. De jag har träffat på med behov av en kvot på minst 6 eller högre har varit lättfödda hästar. Alltså att en lättfödd häst håller sig finare på en högre kvot. Självklart kan de ändå finnas svårfödda hästar med ökat proteinbehov men jag tycker inte att det är något man ska ta förgivet genom att systematiskt alltid höja proteinet motsvarande energin. Snarare riskerar man istället att proteinet gör åt så mycket energi för att omvandlas till energi att hästen ändå inte tar sig om man höjer proteinet motsvarande energin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp