Affa

Trådstartare
Hur ser prognosen ut för föl med underbett? Går det att göra något åt det, och är det isf innan nån spec ålder? Förstår givetvis att det är olika från fall till fall och hur pass gravt underbettet är...men ändå, nån som har erfarenhet av det?

Sv: Underbett

Det beror lite på vilken typ av underbett du menar. Ett riktigt underbett involverar kindtänderna och kan ibland förekomma utan att korrelationen mellan framtänderna i över- respektive underkäke ser konstig ut. Ett sådant bett kräver täta raspningar eftersom de tänder som inte har någon motsvarighet i den andra käken kommer att växa helt ohämmat. Sådana hästar fungerar bra förutsatt att tandläkarbesöken sköts.

Om underbettet bara involverar framtänderna behöver man inte bekymra sig om kindtänderna. Ett kraftigt framtandsöverbett gör det svårare för hästen att beta framförallt kort gräs, men om felbettet inte är extremt och man tänker på hästens dilemma vid val av foder och bete fungarar det ofta bra ändå. Framtänderna kan behöva korrigeras med jämna mellanrum för att inte skena iväg i längd och orsaka låsningar eller skador i tandkött.

Det bästa du kan göra är att kontakta Tandvårdskliniken i Söderköping (Torbjörn Lundström). Antingen bor du så att du kan fara dit med hästen eller så kan personalen där hjälpa dig med namn på veterinärer som vidareutbildat sig inom hästtandvård.

Tackar :)

Fler som har erfarenheter? Någon som har en vuxen häst med underbett? Hur funkar det?

Jag har en bekant vars sto tydligen typ alltid levererar föl med underbett (eller var det överbett? nu blev jag osäker)
Det har i alla fall alltid växt bort.

Men det beror väl på vad orsaken till överbettet är i det specifika fallet...

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
39
· Visningar
3 115
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
327
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka