videnlis

Trådstartare
idag var jag på utställning med vår 9 mån gamla bernesennenvalp.
han betedde sej så fint o han var så vacker;) det tyckte även domaren MEN han har ett litet underbett/saxbett? några undertänder ligger "framför" övertänderna. han blev diskad,det visste ju jag att han skulle bli,men nu stör det mej ännu mera då han annars var så fin.
finns det något man kan göra åt såna tänder?
nån har sagt att man kan leka draglekar..hjälper det verkligen.

Sv: underbett

Tror det bara är att gilla läget.

Min hade underbett innan hon tappade valptänderna, nu sitter dom som dom ska :laugh: Men dom har väll din har redan tappat ?

Kan gå och fixa med "tandställning" beror på hur pass mycket tänderna sitter fast redan. Kan vara för sent. Vet folk som fixat det med pudelsnoddar, fråga mig inte hur bara! Även tandtråd ska gå att använda har jag hört...

Och tänk på att hunden har ett bettfel i grunden även om du får ordning på det så du inte använder honom i avel t.ex.

Får väl inte ställas ut heller om man mixtrat med utseende/tänder?

Jo, egentligen får man det. Beror bara på vilken typ av manipulering det handlar om. Kirurgi= nej. Däremot tejpa, fixa med snoddar, tandställningar o.s.v. är helt ok. Sådant får däremot inte finnas inne i ringen, men ok utanför.

det är inte så bara att hans underkäke och överkäke växer i olika takt? har spenderat rätt mycket tid med lhasa apso-ägare på utställningar och där verkar det vara mer undantagsfall att bettet ser ut som det ska på en valp/unghund, kanske kan det vara samma med din? draglekar tror jag inte på för att korrigera tandraden, men är utmärkta för att få ut mjölktänder :)

tack för svar!
jag lever ju på hoppet att det kommer att korrigera sej när han växt färdigt.
annars är det väl att gilla läget..tandställning skulle jag fixa om det skulle vara nåt som stör honom,men nu e det mej det stör;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka