underätta

S

sonett

Om det står så här på ett kontrakt:

"Vid ev. försäljning så ska köparen underätta säljaren"

(sen står det inget mer)

Jag tolkar det som att det bara betyder "tala om, säga att h*n är till salu, bara för vetskapens skull" eller?

Sv: underätta

När jag sålt hästar brukar jag skriva in i kontraktet att "säljaren skall meddelas vid en eventuell vidareförsäljning". Det jag förväntar mig är att få veta när hästen säljs/sålts, så jag vet på ett ungefär var i landet den befinner sig.

Okey!

säljaren påstår att denna har förköpsrätt, men ordet förköpsrätt står inte med i pappret, endast att man ska underätta och underätta anser jag inte är samma sak som förköp. Underätta anser jag mera är att tala om, meddela vart hästen befinner sig etc så man vet vart den finns sedan?

Vad händer om den nya äger inte underrättar den gamla ägaren även om det står i kontraktet att han/hon är skyldig att göra det?
Det måste räknas som kontraktsbrott elller hur?

Ja! men inte att det betyder att det är = förköpsrätt?
För i så fall ska förköpsrätt även stå med i pappret?
Det har ju vart mycket dískusioner på detta forum ang förköpsrätt och då säger alla att det ordet måste i så fall stå med.

Underätta= Möjligen att man kan få möjlighet att köpa hästen åter såvida båda parter vill det i samband med att hästen är till salu, men inte att det är lika med ett måste att samma person ska köpa tillbaka?

Vill bara klura ut frågan för det är bara så jag tolkar det.

Det har ju vart mycket dískusioner på detta forum ang förköpsrätt och då säger alla att det ordet måste i så fall stå med.

Underätta= Möjligen att man kan få möjlighet att köpa hästen åter såvida båda parter vill det i samband med att hästen är till salu, men inte att det är lika med ett måste att samma person ska köpa tillbaka?

Precis så tolkar jag det oxå.
Ger dem chansen att lägga ett bud på hästen men inte förköpsrätt..

Vad händer om den nya äger inte underrättar den gamla ägaren även om det står i kontraktet att han/hon är skyldig att göra det?
Det måste räknas som kontraktsbrott elller hur?

Kontraktsbrott utan konsekvenser, om det inte är så att en konsekvensklausul är inskriven i kontraktet.

I princip, med den lydelsen i kontraktet som du uppgett i ursprungsinlägget, så skulle det räcka med att du ringer upp föregående ägare och meddelar att "nu har jag sålt hästen". Då har du fullföljt din del av avtalet (föregående ägare har underrättats om försäljningen).

Okey, då är jag inte ensam av att tolka det så.
Blev bara så fundersam. Har sålt häst förut och sålt tillbaka till föregående ägare men då stog det klart och tydligt att det var förköpsrätt. Och sedan har man ju läst på buke att om förköp ska vara juridiskt möjligt så måste dessutom en extra klausudul skrivas med vad som händer om detta inte sker. Inget av detta är nämnt i kontraktet så därför tolkar jag det som att säljaren bara kan vara medveten om detta att hästen är till salu och att säljaren får möjlighet att veta vart hästen hamnar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
320
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
380
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka