under pågående penicilinbehandling

P

Pula

när en häst går på penicilin, vad bör jag tänka på för hans välbefinnande?

har fått för mig att han ska hållas "varm", dvs lägga på ett täcke , vi har runt -20 på nätterna och runt -15 på dagarna och kallstall.Är rakad på hals och lite mage.

jag springer med vatten från vattenkokaren och häller i hinken i hagen för att det inte ska frysa

ger extra hö, får 4 givor/dag, ca 3kg/giva (c-ponny på 22 år)

jag sätter på ventilationen och stänger luckor och dörrar på nätterna för det blir enormt mycket is på fönster osv, är dock ca -7 i stallet....

han behandlas för regnskållor och ska ju hellst inte ha täcke, men vad skulle ni gjort istället eller funkar mitt "system"?

tacksam för svar!

Sv: under pågående penicilinbehandling

puttar på tråden lite.............

Får hästen pencellin för regnskållor så skulle jag inte räkna hästen som sjuk med feber och ett dåligt allmäntillstånd .

Då hade den fått gå utan täcke om den nu brukar gå utan täcke och sen sett till att den fått ordentligt med mat för att hålla värmen ;).

Mia

hur ligger det till med träning under penicilin-behandling?
han har inte blivit riden på snart 3 veckor, så han är ganska het, tänkte ta ut honom på en promenad i helgen upp till manegen.

dessutom kommer det en ny häst till stallet i morgon lördag, ett sto på 19 år så de kommer att göra upp med rangordning osv, men jag vill inte att de släpps ihop förrän de har fått lära känna varandra "på andra sidan staketet"...men det kommer väl att vara nyfiket, piggt och inte så mycket lugn och ro för min vallack som älskar alla ston av alla modeller......:cool:

Penicillin är inget hinder för träning.
Jag undrar hur du menar att du gör i stallet, stänga till överallt o sätta på ventilationen?
Borde göra stallet dragigare o snarare fuktigare än torrare.
PL

Penicillin är inget hinder för träning.
Jag undrar hur du menar att du gör i stallet, stänga till överallt o sätta på ventilationen?
Borde göra stallet dragigare o snarare fuktigare än torrare.
PL

jag stänger och sätter på ventilationen(vent, tar ut den luften som finns inne i stallet) ny luft kommer in genom vent.don som finns fastmonterade i väggarna,dvs där kommer den nya luften in....
detta resulterar i att jag har ingen is på rutorna eller väggarna.
nej, detta är inte dragigt eller fuktigt, under de perioder det råder väderomslag då det droppar i från taket sätts vent. igång och stallet torkar upp!

finns mer att läsa om vårt stall i annan tråd.....stall/miljö temp, kolla där !

Om hästen inte brukar vara täckad hade jag velat undvika det om han har regnskållor. Ge fri tillgång på grovfoder över natten om du är rädd att han blir kall. Måste du lägga på täcke på natten så hade jag valt ett fleece eller ylletäcke som transporterar bort fukt.

Har hästen kunnat vara utan täcke innan och inte har feber eller är sjuk i övrigt så hade jag skött hästen precis som vanligt.

Mvh JV

tack för svaren.
jag håller på att tvätta täckena med virkon, så ska snart få bukt med detta

Liknande trådar

Hemmet Mitt värmesystem från -71 består av en kombipanna med 10 radiatorer, förra vintern hade jag förbrukning på 23000kwm ca på elpatronen...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: QuickStar
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 571
Senast: moonstruck
·
M
Anläggning Och är hyran rimlig? Ett mindre stall om 6 boxar. Boxarna uppfyller krav för de mått en normalstor häst kräver och ganska högt i tak...
Svar
19
· Visningar
2 357
Senast: Hannapirat
·
L
Anläggning Har funderingar på att fixa till stallet lite i sommar men egentligen är taket ca 10 cm för lågt för den stora hästen. Inspektörerna...
Svar
11
· Visningar
3 899
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka